خاتمی مطرح کرد؛
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر داروهای تولید داخل مشکلی را برای بیماران ایجاد کنند، راه جایگزینی داروی خارجی در این مصوبه باز است.
کد خبر: ۴۸۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 28 August 2017
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عوارض مصرف داروهای داخلی برای بیماران خاص واکنش نشان داد.

به گزارش تابناک تهران، براساس قانون برنامه ششم توسعه همه دستگاه‌ها و ادارات دولتی موظف به حمایت از تولید داخلی هستند بر همین اساس مصوبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طبق آن به منظور حمایت از صنعت دارویی کشور، داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند از پوشش بیمه‌ای خارج می شوند. این مصوبه شامل داروهای بیماران خاص نیز شده و یک بیمار خاص برای تهیه دارو وارداتی باید هزینه گزافی را بپردازد یا از داروی ژنریک تولید داخل استفاده کند که به دلیل عدم کیفیت مناسب برخی از این داروها برای بیماران خاص عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته است. در نشستی که دیروز در محل بنیاد بیماری‌های خاص برگزار شد، تعدادی از بیماران خاص نیز نگرانی‌‌های خود را از حذف فرانشیز داروی وارداتی و تغییر دارو و عوارض آن ابراز کردند.

"سید مرتضی خاتمی" در این‌باره اظهار کرد: اگر اثبات شود که یک داروی ساخت داخل برای بیماران مشکل‌ساز است، طی فرایندی داروی وارداتی در تعهد قرار گرفته و جزء فارماکوپه دارویی محسوب می‌شود و لذا راه جایگزینی باز است.

او با بیان اینکه معاونت غذا و دارو باید در این زمینه پاسخگو باشد، گفت: اگر ادعاهای دوستان در بنیاد بیماری‌های خاص توسط مرجع علمی و اجرائی تایید شود، قطعا داروی خارجی در تعهد قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این مسیر باید طی شود، تصریح کرد: مقرر شده‌است، داروی خارجی بی‌جهت مورد تعهد و ترویج نباشد، اما اگر احیانا داروی تولید داخلی در عمل با مشکل مواجه شود، قطعا داروی وارداتی جایگزین شده و وارد لیست تعهدات سازمانهای بیمه‌گر خواهد شد، لذا اگر نکته‌ای دال بر مضربودن داروی تولید داخل برای بیماران وجود دارد، بنیاد بیماری‌های خاص باید با وزارت بهداشت مطرح کند.  

خاتمی با بیان اینکه در گذشته هم اگر داروئی تولید داخل نداشت، مشابه خارجی آن مورد تعهد بیمه‌ها قرار می‌گرفت، افزود: این مصوبه به هیچ‌ عنوان مانعی برای اینکه بیماران خاص بتوانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند، ایجاد نمی‌کند اما باید این مواردی که مورد ادعا است، مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مصوبه حذف فرانشیر داروهای وارداتی، گفت: اگر داروهای تولید داخل مشکلی را برای بیماران ایجاد کند، راه جایگزینی داروی خارجی در این مصوبه باز است.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار