دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با تاکید بر اینکه نباید مدیریت شهری را در اسارت مسائل سیاسی گرفتار کنیم، گفت: در نظر گرفتن امور سیاسی برای انتخاب شهردار جایی برای عرض اندام ندارد.
کد خبر: ۴۸۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 28 August 2017
احمد علی مقدم امروز در گفتگو با خبرنگار در مورد جایگاه شورای شهر کرمان و باید و نبایدهای آن اظهار داشت: ببینید به استناد مفاد قانون اساسی ما شاهد شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بودیم که بارزترین تجلی اراده مردم در مشارکت در مدیریت شهر و روستای خود و عالی‌ترین نشان دموکراسی جمعی است.

وی ادامه داد: اکنون در مقطعی قرار داریم که شورای اسلامی دوره پنجم رسمیت یافته و شاهد تشکیل شدن نخستین جلسات آن هستیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: در این زمینه بنده به‌عنوان شخصی که سابقه مسئولیت دبیر اجرایی هیئت نظارت استان کرمان در دوره سوم را داشتم چند نکته به خدمت‌گزاران در این شورا به‌عرض می‌رسانم.

اعضای شوراها از شعارهای خود عدول نکنند

وی ادامه داد: اعضای شوراها نباید از شعارهای داده شده خود عدول کنند ترتیبی اتخاذ کنند که وجه همت آنان تحقق شعارهای خود و مطالبات به حق مردم باشد.

مقدم افزود: شاید مهمترین وظیفه شورا در وهله نخست انتخاب شهرداری است که علاوه بر اینکه دارای یک برنامه مدون عملی جامع است واجد شرایط لازم نیز باشد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اگر نگاهی به وظایف شورا بیاندازید متوجه می شوید که اکثریت قاطع امور صنفی و زیربنایی برای شورا تعریف شده و نگاه سیاسی در امور شهر محلی از اعراب ندارد از این رو در انتخاب شهردار نیز بالطبع در نظر گرفتن امور سیاسی جایی برای عرض اندام نداشته زیرا اصولاً هیچ‌همخوانی با مأموریت‌های شهر ندارد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان تصریح کرد: سر و سامان دادن شهر انتخاب فردی به‌عنوان شهردار را می‌طلبد که متعهد، کاردان، کارآزموده، کارآمد و در عین حال انقلابی باشد، نه فردی که به این خط و آن خط  سیاسی متعلق باشد. این نگاه حداقلی است که مدیریت شهری را در اسارت مسائل سیاسی گرفتار کنیم زیرا قطعاً نگاه جناحی داشتن به امور شهر آن را به‌هم ریخته و نیروهای کاردان که با جناح شهردار هم‌خوانی ندارند کنار گذاشته می‌شوند.

شورا و شهرداری هر ساله بیلان مالی خود را به سمع و نظر مردم برساند

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان تصریح کرد: وظیفه اساسی و مهم دیگر شورا نظارت بر عملکرد شهرداری و برنامه‌ریزی و تصویب بودجه است و در همین راستا شورای شهر می‌تواند در هر مقطع زمانی بر روی عملکرد شهرداری نظارت کند و به صورت کتبی بیلان درخواست کند که اگر این امر محقق شود و بر سر عملکرد شهرداری جایگاهی به نام شورا ناظر باشد شاهد کاهش تخلفات هستیم.

وی ادامه داد: هرچند که انتظار می‌رود شورا نیز هر ساله بیلان مالی خود را نیز به سمع و نظر مردم برساند و آن را ارائه کند که بودجه مصوب شورا در چه زمینه‌هایی هزینه شده است.

مقدم تصریح کرد: با توجه به جایگاه مهم شورا از اعضا آن انتظار می‌رود اشراف کامل و جامعی نسبت به مسائل مختلف شهری داشته باشند و با نیازسنجی اولویت‌های شهر را مشخص کرده و بدانند نارسایی و کمبود هر شهری در چه حوزه‌ای قرار دارد و در این زمینه طرح و ایده و راه‌حل ارائه دهند.

وی افزود: اگر بخواهیم ویژه به شهر کرمان بپردازیم این مسئولیت دوچندان می‌شود زیرا این شهر از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که آن را متمایز از دیگر مناطق می‌کند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان با بیان اینکه شهر کرمان با معضلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: این شهر به‌عنوان مرکز پهناورترین استان کشور در خود طیف‌های گوناگون اجتماعی را پذیرفته و وجود محرومیت در جنوب کرمان عده زیادی را به حاشیه این شهر رانده و معضلی به نام حاشیه‌نشینی ایجاد کرده است.

امور شورا با طرح و برنامه پیش رود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: شورا می‌تواند بازوی توانمندی برای حکومت باشد تا با معضلات اینچنینی در شهر خداحافظی کنیم به شرط آنکه اعضا پژوهش و تحقیق در امور گوناگون شهر را جدی گرفته و با طرح و برنامه پیش بروند البته این خود مستلزم آن است از حواشی دوری کنند و نگاه سیاسی را در مدیریت شهری دخالت ندهند.

وی ادامه داد: وجود محرومیت در جنوب استان نمود خود را در مرکز استان نیز گذاشته و شهر را ناهمگون ساخته است و با شهری منسجم و یکپارچه رو برو نیستیم.

مقدم تصریح کرد: ساخت و سازهای بی‌رویه بدون برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی گسترش این شهر را به شکلی کرده است که هیچ قسمتش با دیگری متناسب نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت خدمات شهر همچون مبلمان شهری و حمل و نقل عمومی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، مکان‌های تفریحی و گردشی در شهر با کمبود مواجه است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: موضوع مهمی که طی سال‌های ادوار مختلف شورا در شهر کرمان مورد غفلت واقع شده است در بخش فرهنگی است و علیرغم توصیه و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه از عملکرد شورا و شهرداری رضایت حاصل نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اشاره کرد به اینکه در کنار اهمیت توسعه شهری و خدمات‌رسانی از مباحث فرهنگی در شهر نباید غفلت شود و افزود: انگار این موضوع مورد فراموشی قرار گرفته است شورا باید از معاونت فرهنگی شهرداری خروجی عملکرد خود را مطالبه کند و مباحث فرهنگی نباید فدای حوزه توسعه و خدمات شهری شود و باید با توجه به اهمیت امور فرهنگی به این حوزه توجه جدی شود.

گستردگی بیش از حد استاندارد شهر کرمان

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان نبود و فقدان مدیریت واحد در تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت شهری را عامل آن دانست که شهر کرمان نامتجانس شده و افزود: این شهر اکنون با گستردگی خارج از حد استاندارد و خارج از چارچوب شهر با تعاریف اسلامی و خارج از استانداردهای شهرسازی شده است و همه این معضلات تلاش دو چندان اعضای شورای شهر را می‌طلبد که امیدواریم اعضای شورا با وقوف کامل نسبت به اهمیت مسؤولیت خود تقبل جایگاه کرده باشند.

وی ادامه داد: در مورد وظایف و جایگاه خاص و ویژه شهرداری نیز باید گفت شهردار زمام مدیریت شهر را دست می‌گیرد.

مقدم تصریح کرد: شهردار مدیر ارزیابی عملکرد همکاران خود در مجموع مدیریت شهری است و باید پاسخگوی ضعف ساختاری و عملکردی مجموعه خود باشد و سر و سامان دادن در تمامی حوزه‌های زندگی شهروندان جزو وظایف شهردار است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با اشاره به وظایف شهردار تاکید کرد: حوزه‌هایی همچون توانمندسازی شهر به لحاظ اقتصادی، حمل و نقل و ترافیک، زیباسازی شهر، تهیه بسترهای مناسب برای حوزه‌های فرهنگی و هنری برای شهروندان، تهیه امکانات ورزشی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بحث‌های آموزشی و مذهبی و شهردار باید برای تهیه این زیرساخت‌ها برای شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

مقدم ادامه داد: شهردار باید از قدرت برنامه‌ریزی برای توسعه شهر برخوردار بوده و با بهبود روش‌ها از سریع‌ترین راه و کم هزینه‌ترین راه برای ارتقای سطح زندگی شهروندان استفاده کند.

این کارشناس سیاسی افزود: ما برای شهر کرمان شهرداری می‌خواهیم که شفافیت در درآمد و منابع مالی شهر را در اولویت امور خود قرار دهد و با همکاری با شورا بیلان کاری و درآمدهای شهر را به موقع به شورا ارائه کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به ویژگی‌های شهردار گفت: شهردار باید از سوابق اجرایی مناسب برخوردار بوده و به کار جمعی علاقه نشان دهد و با اعضای شورا تعامل مثبتی برقرار کرده و از نظرات آنان در مدیریت شهر بهره برده و فردی یکه‌تاز و خودرای نباشد.

مقدم تصریح کرد: شهردار باید در طرح‌های توسعه شهری، شهرسازی با معماری اسلامی را ملاک قرار داده و در این مهم از متخصصان و معماران اسلامی زبده بهره ببرد و در این زمینه از طرح و ایده برخوردار باشد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: شهردار باید در مباحث فنی و عمرانی بر ساخت و سازها نظارت داشته باشد و از رشد قارچ‌گونه و خارج از ضابطه ساختمان‌ها جلوگیری کند و قاطعانه در این زمینه بدون هیچ مماشاتی با متخلفان برخورد کند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان تصریح کرد: این مردم شایسته بهترین‌ها هستند و باید از خدمات شهری با کیفیت همچون سالم سازی هوایی که تنفس می‌کنند و بهداشتی بودن محل زندگی و زیست خود و... برخوردار باشند.

مقدم در پایان اضافه کرد: همه اموری که در مورد شهردار برشمردیم در گرو دو موضوع است یک انتخاب به‌جا و شایسته فرد اصلح از سمت اعضای شورا و دوم اینکه شورا چتر نظارتی خود را بر شهرداری بگستراند و در همه امور در عین نظارت یار و مددکار شهرداری باشد تا مردم از این تصمیم حکومت در دخالت دادن مردم و مشارکت آنان در مدیریت امور شهری رضایت خاطر داشته و تجربه موفق محسوب شود به تدریج سپردن مسؤولیت‌ها به مردم به سایر ارگان و نهادها تسری یابد همانگونه که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار