معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی:
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از اجرای ۷ هزار و ۲۰۰ طرح خدماتی و عمرانی در چهار سال گذشته در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۸۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲ 27 August 2017
به گزارش تابناک تبریز، محمدصادق پورمهدی به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: 7 هزار و 200 طرح عمرانی و خدماتی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در چهار سال گذشته در استان اجرا شده است.

به گفته وی 55 درصد از 1582 طرح نیز که در هفته دولت با اعتبار 880 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد در مناطق محروم و روستاها اجرا شده است.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود توسعه حمل‌ونقل را لازمه اصلی توسعه متوازن بیان و اعلام کرد: راه‌آهن سریع‌السیر تبریز میانه که موجب کاهش 5 ساعتی زمان سفر از تبریز به تهران می‌شود تا سال 92 رشد 65 درصدی داشته ولی اکنون شاهد رشد 90 درصدی آن هستیم.

وی تأکید کرد: ریل‌گذاری و زیرسازی 60 کیلومتر از این مسیر ریلی انجام‌شده و بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده این قطار تا پایان سال جاری تا شهرستان بستان‌آباد مسافرگیری خواهد کرد و تا پایان سال آینده هم به ایستگاه ائل گلی تبریز خواهد رسید.

پورمهدی با بیان اینکه نتوانستیم بزرگراه‌های تبریز-اهر، مراغه-هشترود، بستان‌آباد-سراب، مرند-جلفا و مرند-ائواوغلی را به‌صورت کامل تکمیل کنیم خاطرنشان کرد: در 4 سال گذشته با افزایش 170 کیلومتری بزرگراه‌ها، طول بزرگراه‌های استان به 770 کیلومتر افزایش یافته است.

وی تکمیل بزرگراه تبریز-سهند را یکی از اولویت‌های دیگر در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد و گفت: این پروژه اکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و با حل مشکل تملک و ایجاد پل‌ها تا یک سال آینده به اتمام خواهد رسید.

پورمهدی ادامه داد: اتصال آزادراه زنجان-تبریز به اروپا یکی دیگر از اهدافی است که تلاش بسیاری برای انجام این کار صورت گرفته و اجرای این مسیر با مشارکت بخش خصوصی شروع‌شده و با اتمام آن در سالیان آینده مسیر ترانزیتی شرق آسیا به اروپا متصل خواهد شد.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از حوضه آبریز دریاچه ارومیه متعلق به آذربایجان‌شرقی است ولی بیش از 90 درصد تأثیرات و تبعات منفی خشکی این دریاچه گریبان گیر این استان است تأکید کرد: استان آذربایجان‌شرقی به‌رغم کمبود و تأخیر در اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به 90 درصد وظایف محوله به‌خوبی عمل کرده است.

به گفته وی بر اساس مطالعات و تصمیم گیری های انجام‌شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه، دو سال اول به دنبال حفظ وضع موجود دریاچه بودیم و پر کردن دو هزار چاه غیرمجاز، لایروبی مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه، نهال‌کاری، تغییر الگوی کشت و تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی اقداماتی است که در استان برای نیل به این هدف انجام‌شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین اعلام کرد: با بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه شهر تبریز 110 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه‌شده روزانه به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد.

پورمهدی با اشاره به کاهش 24 سانتی‌متری سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته، این کاهش را ناشی از کاهش 34 درصدی میزان بارش باران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و گرمای هوا دانست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از ارائه عملکرد حوزه عمرانی دولت یازدهم در استان آذربایجان‌شرقی گفت: افزون بر اعطای قیر رایگان، ماشین‌آلات آتش‌نشانی و جمع‌آوری پسماند و تسهیلات اشتغال‌زایی کم‌بهره به روستاها، در 4 سال گذشته یک هزار و 100 میلیارد تومان به دهیاری‌ها و 350 میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک مالی شده است.

پورمهدی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهری که در قبل از دولت یازدهم تکمیل و تحویل داده شده بود از زیرساخت زیر بنایی شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، راه دسترسی، آب، برق، گاز و خدمات روبنایی مانند درمانگاه، مدارس و امکانات عمومی برخوردار نبودند، افزود: در 4 سال گذشته سعی شده است این مشکلات برطرف و 50 هزار واحد مسکن مهر هم تکمیل و به صاحبانشان تحویل داده شود.

به گفته وی مشکلاتی که در برخی از مسکن‌های مهر وجود دارد به علت اختلافی است که چند تعاونی با پیمانکاران دارند و شرکت عمران سهند به دنبال رفع این اختلاف‌ها و مشکلات است.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی دارد، اعلام کرد: 3 هزار مسکن جدید برای انتقال ساکنان کنونی مناطق فرسوده و حاشیه‌نشین شهر تبریز ساخته می‌شود و اقدامات تشویقی انجام‌شده مانند بخشودگی عوارض در صورت تجمیع چند واحد فرسوده و امتیازهایی که در نظام‌مهندسی ساختمان ماده 5 و تسهیلات ساخت خانه به این واحدها داده شده است اکنون به‌عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها تبدیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :