کد خبر: ۴۸۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳ 27 August 2017
در دنیای کنونی بخش قابل توجهی از ساعات زندگی روزانه ما در مواجهه با رسانه‌ها و فضای مجازی سپری می‌شود به گونه‌ای که اساس تحقیقی که چندی پیش صورت گرفت، حدود یک سوم زمان بیداری ما به طور انحصاری در فعالیت رسانه‌ای می‌گذرد، ضمن آن که حدود 40 درصد از این زمان، اختصاص به استفاده از رسانه در کنار فعالیت‌های دیگر دارد و به این طریق یعنی بیش از 70 درصد فعالیت روزانه افراد جامعه در ارتباط با رسانه طی می‌شود.

در چنین فضایی که مواجهه با رسانه و انواع و اقسام پیام‌های پی در پی آن به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده، آن چه که موجب می‌شود اولاً استفاده مطلوب و درستی از رسانه داشته باشیم و ثانیاً هم این که از تبعات منفی و آسیب‌های آن ، حتی الامکان کمتر تاثیر بپذیریم، بهره مندی از سواد رسانه ای است به این خاطر که سواد رسانه ای خاصه در روزگار کنونی به سان چراغی عمل می‌کند که در هیاهو و آشوب رسانه‌ای، بهتر و مناسب‌تر می‌توان از ابزار رسانه در مسیر کیفی‌تر شدن زندگی بهره مند شد بدون آن که اسیر و دچار آفات و مضرات غیرقابل انکار رسانه و فضای مجازی گشت.

از این منظر باید گفت که سواد رسانه ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و نیز تولیدات متنوع آن‌ها را در وهله نخست به درستی شناخت و در مرتبه بعد از یکدیگر تفکیک و بازشناسی کرد.

در واقع برخورداری از سواد رسانه به افراد دید شفاف و واضحی ارایه می‌دهد و در واقع نقشه راهی است که به واسطه آن بهتر میتوان در جامعه امروز که مملو از پیام‌های رسانه ای است دست به گزینشگری مطلوب زد.

از این حیث چنانچه بخواهیم ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای در مواجهه با پیام‌های صادر شده از صنایع و ابزارهای رسانه ای را مورد تاکید قرار دهیم ، می‌بایست آن را به رژیم غذایی تشبیه کنیم ، چه آن که در هر دو سالم بودن و محدود به میزان مورد نیاز بودن، دو اصل طلایی است.

اهمیت این بحث از آن روست که امروزه بخش مهمی از فرهنگ و درک ما از واقعیت ، به وسیله اطلاعات و تصاویری شکل می‌گیرد که ما از طریق رسانه‌ها دریافت کرده و به پردازش و تحلیل آن‌ها اهتمام می‌ورزیم.

نکته حایز اهمیت دیگر این که محصولات فرهنگی به خصوص در حوزه فیلم و سینما دارای اثرات بلند مدتی هستند که خروجی آن‌ها در نهایت به چگونگی شکل گیری سبک زندگی ما منتج می‌شود و در این بین، چنانچه نظر و سخن مک لوهان را بپذیریم که رسانه خود پیام است، طبعاً نمی‌توان به سادگی از کنار تاثیر شگرف آن در عصر کنونی غافل شد، به ویژه آن که پیچیدگی، جذابیت و تنوع رسانه‌ای در زمانه ما موجب شده که عرصه‌ها و وادی‌های مختلف زندگی مان یک نوع در هم تنیدگی خاصی با ابزارهای رسانه ای و به خصوص پیام‌های صادره از آن‌ها داشته باشد.

این در هم تنیدگی و اثرگذاری غیرقابل انکار می‌طلبد که اولاً در زمینه شناساندن و درک ضرورت و بایستگی کسب سواد رسانه در جامعه بکوشیم و ثانیاً هم این که بسترهای آموزش روان و همه فهم آن را برای کلیت جامعه به خوبی فراهم کنیم.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار