بازگرداندن سفیر قطر به تهران، در اصلواکنشی به اقدام اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و ولیعدش محمد بن سلمان در استقبال از شیخ قطری عبدالله بن علی ( فرزند امیر اسبق قطر) و نقش دادن به او بود.
کد خبر: ۴۸۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷ 26 August 2017
دولت قطر به آمریکا اطلاع داده است که بازگرداندن سفیرش به تهران، نه با هدف تقویت روابط با ایران بلکه واکنشی به اقدام خصمانه جدید عربستان سعودی است.

به گزارش عصرایران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: یک مقام آمریکایی گفت که قطر به آنها اطلاع داده است بازگرداندن سفیرش به تهران، در اصل واکنشی به سعودی هاست نه اقدامی برای تقویت روابط با ایرانی ها.
 
به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال،  بازگرداندن سفیر قطر به تهران، در اصل واکنشی به اقدام اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و ولیعدش محمد بن سلمان در استقبال از شیخ قطری عبدالله بن علی ( فرزند امیر اسبق قطر) و نقش دادن به او بود. اقدامی که با نارضایتی شدید دولت قطر همراه شد.

استقبال ملک سلمان پادشاه سعودی از شیخ قطری، عبدالله بن علی
بازگشت سفیر قطر به تهران با هدف حالگیری از عربستان سعودی

قطر در روزهای اخیر اعلام کرد سفیر خود را به تهران باز می گرداند. قطر دو سال قبل در اعتراض به حمله به سفارت سعودی در تهران و اشغال آن از سوی معترضین، در کنار امارات و کویت، سفیر خود را از تهران فراخواند.

قطع روابط قطر با تهران، یکی از شرط های کشورهای 4 گانه ( عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر) برای بازگشت روابط با قطر به حالت عادی بود.

این 4 کشور روابط خود را به طور کامل و در همه زمینه ها با قطر قطع و شهروندان قطری را نیز اخراج  کردند و 13 شرط را برای عادی سازی دوباره روابط مطرح کردند.
 این 4 کشور با بستن مرزهای خود در مقابل قطر، این کشور مجبور شده بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز از جمله مواد غذایی را از ایران وارد کند. همچنین این 4 کشور آسمان خود را در مقابل هواپیماهای قطر بسته اند و آنها مجبور به استفاده از آسمان ایران هستند.


دیدار سفیر قطر با رئیس جمهور روحانی - آرشیو
بازگشت سفیر قطر به تهران با هدف حالگیری از عربستان سعودی

روزنامه آمریکایی اضافه کرد: بازگرداندن سفیر قطر به تهران، تلاش های کاخ سفید برای حل بحران قطر و همسایگانش را پیچیده تر می کند.

عربستان سعودی سعی کرده است از طریق پذیرش میانجیگیری شیخ قطری (شیخ عبدالله بن علی) و صدور مجوز ورود حجاج قطری به عربستان سعودی، نقش آفرینی دولت قطر در موضوع حج شهروندانش را نادیده بگیرد.

ریاض همچنین اتاق عملیات را برای اداره امور حجاج و شهروندان قطری در عربستان سعودی زیر نظر این شیخ قطری ایجاد کرده است.
قطر از این اقدامات سعودی ها ناراضی است و آنها را موازی کاری و تلاش برای مشروعیت زدایی از دولت قطر می داند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار