معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: تکرار ادعاهای گذشته آمریکایی ها بیانگر آن است که تا چه اندازه دست آمریکا برای یافتن تخلف از فعالیت های ایران خالی است.
کد خبر: ۴۸۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹ 26 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، عباس عرا‌قچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل و ملاقاتش با یوکیو آمانو بیان داشت: شنیدن صحبت‌های این چنینی از نماینده آمریکا در سازمان ملل وا‌قعا عجیب است، چرا که به آسانی اعتبار گزارش‌های آژانس را زیر سوال می برد.

تصویر عراقچی : ادعای آمریکایی ها فعالیت آژانس را زیر سوال برد

معاون حقوقی وزارت امور خارجه به اعتبار گزارش‌های آژانس اشاره کرد و گفت: سفیر آمریکا در سازمان ملل اعتبار گزارش‌های آژانس را در مورد ایران منوط به میزان دسترسی‌ها در کشورمان می‌داند که این امر د‌خالتی مستقیم و آشکار در کار آژانس و تلاشی برای فشار آوردن به آن است؛ مضاف بر اینکه اصل استقلال آژانس را زیر سوال می‌برد.

وی گفت: من فکر می‌کنم ادعاهای مطرح شده به صورت کامل عملکرد آژانس را در سطوح بین‌المللی و نسبت به تمام کشورها زیر سوال می‌برد، اینکه گزارش‌ها را در صورتی معتبر می‌دانند که فلان کار صورت گرفته باشد قطعا زیر سوال بردن فعالیتهای آژانس است؛ مضاف براینکه پیش از سفر به وین هم مدعی این امر شده بودند که هدفشان فشار به آژانس است که این موضوع هم به طور کامل با اصل استقلال،‌بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس در تناقض است.

عراقچی به نامه‌ ظریف به یوکیو آمانو اشاره کرد و گفت: در نامه دکتر ظریف و به دنبال آن دکتر صالحی، هشدارهای لازم داده شد که هیچ فشار جانبی به عملکرد آژانس خدشه وارد نشود و آمانو از این موضوع مراقبت کند، بنابراین این قبیل اظهارات قطعا مردود است چرا که آژانس دسترسی‌هایی مورد نظر خود را داشته و عملکردش در مورد ایران واضح و روشن بوده، ضمن اینکه گزارش‌های ارائه شده بیانگر این مطلب است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه تصریح کرد: 7 گزارش آژانس که به تایید رسیده حکایت از این امر دارد که ایران به طور کامل پایبندی خود به برجام را داشته است.

وی تاکید کرد: اگر کشوری بخواهد با ادعاهای مغرضانه و بر پایه اغراض سیاسی خود، کل آژانس و گزارش های آن را زیر سوال ببرد و مدعی شود که ما با شرط ، اعتبار آژانس و گزارش‌هایش را قبول می‌کنیم، قطعا مردود است و از نظر جامعه بین‌المللی هم مقبولیت ندارد، لذا ما هم این موضوع را در شورای حکام بعدی آژانس مطرح خواهیم کرد و خواهان رسیدگی به آن خواهیم شد.

عراقچی یادآور شد: اتهام بسیار خنده‌داری وجود دارد که نماینده آمریکا در سازمان ملل که موقعیتی رسمی دارد بیاید و عملکرد سازمان شناخته‌ شده‌ای مانند آژانس انرژی اتمی را زیر سوال ببرد و ادعاهایی را مطرح کند که عدم صحت و کذب بودن آن، قبلا توسط آژانس به اثبات رسیده است.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه درباره پنهانی بودن سایت‌های غیر هسته ‌ای ایران نیز بیان داشت: این مسئله اتهاماتی بوده که در قالب پرونده پی ام دی نمود پیدا کرده بود و در گذشته وجود داشته؛ اما بعد از مذاکرات هسته‌ای و برجام مشخص شد که صحت ندارد و سایت های اعلام نشده غیر قانونی، به هیچ وجه وجود ندارد چرا که همه آن ها توسط آژانس بررسی شده و کذب بودن ادعاها و اتهامات به اثبات رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: تکرار ادعاهای گذشته آمریکایی ها بیانگر این امر است که تا چه اندازه دست آمریکا برای یافتن تخلف از فعالیت های ایران خالی است.

برچسب ها: عباس عراقچی ، هسته ای
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار