شهردار منتخب مشهد در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه؛
شهردار منتخب مشهد گفت : به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن و جلوگیری کردن نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم و برای من قابل قبول است.
کد خبر: ۴۸۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸ 26 August 2017
به گزارش تابناک رضوی، صبح امروز شنبه چهارم شهریورماه قاسم تقی‌زاده خامسی که پیش از این، در اولین دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شده بود، در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان حکیم نظامی واقع در میدان شهدا برگزار شد، بر مسائلی همچون شهروندمداری، قانون‌مداری، احترام به اقدامات شهرداران قبلی و پذیرش آنان، تبدیل شهرداری به نهادی بدون فساد، تکمیل خطوط قطارشهری و کم‌کردن میزان وابستگی درآمدهای شهرداری به تراکم‌فروشی تاکید ویژه داشت.

ساختمان‌های بلندمرتبه خوب است اما در جای خود

شهردار منتخب مشهد با اشاره به اینکه اهل تعطیل کردن پروانه‌های صادرشده نیستم، گفت: به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم.
تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سوالی پیرامون بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر، گفت: وقتی معاون شهرسازی شهرداری تهران بودم، بخش نامه‌ای صادر کردم که بلندمرتبه‌سازی را تعطیل کرده و ادامه کار را منوط به بررسی 6 ماهه نمودم. اما شهرداری را بعد از این بخش‌نامه ترک کردم و نتوانستم آنجا دوام بیاورم و به سازمان آب رفته و آنجا مدیرعامل شدم.
وی با بیان اینکه خودم را جای مردم می‌گذارم که صبح بیدار می‌شوند و جلوی خانه خود مشاهده می‌کنند برج ساخته می‌شود، اظهار کرد: با برج سازی مخالف نیستم. شهری که 3 میلیون و نیم جمعیت دارد و روز به روز جمعیت آن افزایش می‌یابد، نمی‌تواند بدون تمرکز‌گرایی کار کند.
شهردار منتخب مشهد با بیان اینکه برای این منظور ضروری است تاسیسات را تجمیع کرد، گفت: این هزینه دارد. اما باید کسی که اینجا زندگی می‌کند بداند تکلیف چیست؟ به ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر مشهد نیاز هست، اما در جای خود.
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: برای این منظور باید با کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی هماهنگ باشیم و این امر اجرا شود. اما اینگونه که هم اکنون بلندمرتبه‌سازی در شهر در حال انجام است را قبول ندارم.
شهردار منتخب مشهد در عین حال ابراز کرد: البته به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن و جلوگیری کردن نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم و برای من قابل قبول است.
تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه اکثر دوره مدیریتی در تهران بودم و رابطه‌ام با مدیران ملی مناسب است، گفت: تلاش بر این است که منابعی را به ویژه در خصوص مترو که به این منابع نیاز دارد، به مشهد تزریق کرد.

بدهی شهرداری را می‌‌پذیرم

تقی‌زاده خامسی در خصوص سوالی پیرامون بدهی‌های شهرداری گفت: صحبت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که شهرداری بدهکار است، اما عدد دقیقی از بدهکاری در این خصوص ندارم. اما ظاهرا حدود 5 هزار میلیارد ریال بدهی اعم از بدهی‌های بانکی و غیره دارد که بدهی بالایی نیست. ممکن است این بدهی بعد از فعالیت من در شهرداری نیز افزایش یابد و از 5 هزار میلیارد به 50 هزار میلیارد افزایش یابد.
وی افزود: کار شهرداری در جریان است. اگر کسی بخواهد کار کند، باید از منابعی چون انتشار اوراق مشارکت و تسهیلات استفاده کند. استفاده از منابع مالی کشوری توانمندی می‌خواهد. چه اینکه تاکنون مترو احداث شده وبیش از 2 هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط تسهیلات اخذ شده است. اگر این امر محقق نمی‌شد،کارهایی که تاکنون انجام شده، صورت نمی‌گرفت و باید از منابع مالی استفاده کرد.
شهردار منتخب مشهد عنوان کرد: کسری ادامه دارد و این بدهی باید توسط شهردار بعدی پرداخته شود. گرچه از سوی دیگر دولت‌ها چندان به شهرداری‌ها کمک نمی‎کنند.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه مردم به شورای اسلامی شهر و شهردار اعتماد کرده و رای دادند، عنوان کرد: تمام کاری که کردند اگر از مسیر قانونی طی شده باشد، احترام می‌گذارم. به قانون احترام می‌گذارم لذا این بدهی را می‌پذیریم و امیدواریم با کار و تلاش کار ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانم بگویم 70 درصد منابع شهرداری که از محل تراکم فروشی به دست می‌آید را صفر می‌کنم. اما تلاشم بر این است که این میزان وابستگی را کم کنم و از سایر منابع درآمدی، درآمدهای شهرداری را تامین نمایم.

اولویت اصلی‌ام تکمیل خطوط قطارشهری است

شهردار منتخب مشهد در واکنش به سوالی پیرامون لزوم توسعه خطوط قطار شهری بیان کرد: شهرداری مشهد تعداد زیادی پروژه‌های بزرگ و مگاپروژه دارد. اولویت اصلی من نیز این است که خطوط قطارشهری را تکمیل کنم، چون اعتقاد دارم نقش جدی در زندگی مردم خواهد داشت.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه مسائل فرهنگی شهر باید براساس زائر و مجاور تنظیم شود، ابراز کرد: نمی‌توان گفت این برنامه برای زائر است یا برای مجاور. مشهد شهری مذهبی است و 3 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و من منتخب مجاوران هستم، نه زائران. اما برای زائران تسهیلاتی ایجاد می‌کنم که عایدی آن نصیب مجاوران نیز شود. 
وی در مورد بافت فرسوده توضیح داد: در دهه 70 این‌گونه اداره می‌شد که شهرداری‌ها زمین‌های بافت فرسوده را خریده، می‌ساختند و مردم را به بافت‌های دیگر منتقل می‌کردند تا آن بافت فرسوده نوسازی شود

نوسازی بافت فرسوده با مشارکت خود مردم 

شهردار منتخب مشهد با تاکید بر اینکه امروزه این روش جوابگو نیست، گفت: باید بافت فرسوده توسط مردم ولی با کمک قدرت‌ها و سرمایه‌داران و منابع مالی بزرگ نوسازی شود.
تقی‌زاده خامسی افزود: مردم باید در محل خود استقرار یابند. اگر مردم محل زندگی خود را دوست نداشته باشند، هیچ شهرداری نمی‌تواند نظر مردم را به خود جلب کند. باید نوسازی بافت فرسوده را با همکاری خود مردم و جذب منابع مالی انجام دهیم و شهرداری نقش واسطه‌گری داشته باشد.
وی در خصوص جذب سرمایه‌گذاری در مشهد بیان کرد: اینکه بگویم مشهد شهر معنوی جهان اسلام یا پایتخت معنوی ایران یا دارای هر لقب دیگری است، کافی نیست. ارتباط شهرداری با شهر مشهد در سطح بین‌المللی می‌تواند این مهم را رفع کند.
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: باید برای جذب سرمایه‌گذاری در این شهر، با سرمایه‌گذاران در کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم. اگر این ارتباط مسیر شود، می‌توان به جذب سرمایه‌گذاران امیدوار بود. برای این منظور ضروری است فراملی فکر کرد.

برنامه خاصی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در مشهد دارم

تقی‌زاده خامسی با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای جذب سرمایه‌گذار در شهر مشهد تصریح کرد: در شهر مشهد منابع سالم و درستی برای سرمایه‌گذاری داریم و بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌ دارند در این شهر سرمایه‌گذاری کنند.
شهردار منتخب مشهد گفت: در این چند روز گذشته سه سرمایه‌گذار بزرگ خارجی با من ملاقات کردند که به دلیل مشکلاتی نتوانستند در شهر مشهد سرمایه‌گذاری کنند.
وی تصریح کرد: من اعتقاد دارم مشهد دارای نیروی انسانی خوب و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب است لذا برای این موضوع برنامه خاصی دارم که در شرایط مناسب اعلام خواهم کرد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار