صنعت مرغداری مانند دیگر صنایع کشور با مشکلات عدیده ای همراه بوده و هست. معضلات کنونی و تاثیرگذار بر روند تولید در مرغداریها به حدی است که بازار را تحت الشعاع قرار داده و تبدیل به معضلی اساسی گشته است.
کد خبر: ۴۸۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 26 August 2017
به گزارش تابناک : به گفته برخی تولید کنندگان یکی از معضلات کنونی و تاثیرگذار بر روند تولید در  مرغداری های کشور، کاهش تعداد دوره های جوجه ریزی است که این امر  بطور  مستقیم مشکلاتی همچون کاهش راندمان تولید و عدم همخوانی هزینه  تولید با بازار مصرفی داخلی و خارجی مرغ را برای مرغداران در بر داشته است.

با توجه به اینکه راندمان استاندارد جوجه ریزی طبق ظرفیت مرغداری‌های کشور 4الی 5 دوره در سال است، گرانی جوجه یک روزه و عدم بازار مصرف از عواملی هستند که تعداد دوره های جوجه ریزی در مرغداری های کشور  را کاهش داده است.

به گفته کارشناسان بلا استفاده ماندن سرمایه گذاری انجام شده در مرغداری های کشور با کاهش تعداد جوجه ریزی معضلی است که  مرغداران را نگران کرده است، زیرا مرغداران نمی توانند طبق هزینه های جاری تولید و برنامه ریزی از قبل تعیین شده تولیداتش را برای فروش بهینه در بازار مصرفی ارائه دهند.

کاهش تعداد دوره های جوجه ریزی به ضرر مرغداران
این در حالی است که برخی افراد برای حل این معضل، کاهش تعداد دوره های جوجه ریزی را مطرح می کنند که این اتفاق شاید پاک کردن صورت مسئله باشد.

به گفته کارشناسان صنعت مرغداری ، کاهش تعداد دوره های جوجه ریزی  برای به ثبات رساندن تولید و میزان تقاضا در بازار مصرفی، هزینه های جاری را نیز به مرغداران در این راستا  تحمیل می کند .

در این باره یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس می گوید: کاهش تعداد جوجه ریزی در مرغداری ها  کشور، راه گریزی برای نماندن مرغ برروی دست مرغداران تلقی می شود اما این تاکتیک به ضرر مرغداران در انتها تمام می‌شود.

به گفته سیدراضی نوری با توجه به اینکه هزینه جاری مرغداری ها درکشور و افزایش حقوق کارگران، تولید کنندگان را تحت فشارهای اقتصادی  قرار  داده است بنابراین کاهش تعداد جوجه ریزی در مرغداری ها مرغداران  را با افت تولید در نتیجه کاهش فروش تولیدات روبرو میکند. 

وی می افزاید:  با کاهش تعداد جوجه ریزی در مرغدارهای کشور بطور مستقیم قیمت تمام شده مرغ با افزایش  روبرو می‌شود بنابراین راهکارهای اساسی  برای بهبود وضعیت اقتصادی مرغداران صادرات مرغ به بازارهای بین المللی است .  

ایران پتانسیل صادراتی مرغ را دارد
این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی ، پتانسیل صادراتی برای بازار مرغ جهانی را دارند و در این حوزه، روسیه وکشورهای حوزه خلیج فارس مقصد مناسبی برای صادرات مرغ های ایرانی  به شمار می آیند؛ اما برای پایداری در صادرات مرغ باید  بطور حتم استانداردهای بین اللملی  نیز رعایت شود تا شاهد برگشت خوردن  تولیدات ایرانی  دربازار جهانی نباشیم.

بر اساس این گزارش، به گفته کارشناسان صنعت مرغداری، برای پایداری در بازار صادراتی باید وزن، کیفیت  و بسته بندی مرغ همسو با استاندارهای  بازار جهانی تعیین شود تا مرغ طبق سلیقه مشتریان خارجی  بر مدار صادرات قرار بگیرد.

به گفته یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی برای صادرات بهینه مرغ باید نهاده های دامی را با نرخ نازل  در اختیار مرغداران  قرارداد تا بتوان باکاهش هزینه تولید برای مرغ مزیت صادراتی و رقابتی ایجاد کرد وعملیاتی شدن این موضوع نیازمند تزریق  یارانه  به خوراک مرغ در مرغداری های کشوراست. 

علاالدین خادم با گلایه از عدم حمایت دولت برای کاهش هزینه تولید مرغ می گوید: این بی توجهی موجب افزایش نرخ پایه تولید می‌شود بنابراین نمی توان انتظار داشت  سفرمرغ های ایران با استقبال مشتریان خارجی در  فضای بین المللی روبرو شود، زیرا رقبای تجاری در بازار مرغ با رعایت استاندارهای بین المللی هزینه تولید را مطابق با نرخ صادراتی تعیین می کنند.

وی می افزاید: هر دولتی اگر خواهان تدوام صادرات محصولات کشاورزی و پروتیینی است، مشوق صادراتی را  باید به عنوان  یکی از  اولویت های صادراتی در نظر می گیرد. 

به گفته این نماینده مردم، در حال حاضر امکان صادرات بهینه مرغ را به دلیل قیمت بالای تمام شده نداریم، زیرا این نوع صادرات نمی تواند برای ما ارزآوری  داشته باشد، بنابراین اگر قرار است عرصه تولید مرغ را به صادرات متصل کنیم، باید در میز  مذاکره  با اتحادیه مرغداران ، نیازهای مرغداران  را با محورهای کارشناسی شده  مشخص و سپس طبق استانداردهای بین المللی مرغ  را روانه بازار صادراتی کرد.

خادم معتقد است: برای صادرات مرغ به کشورهای مسلمان تنها نصب برند حلال نمی تواند برای ما پایداری صادراتی ایجاد کند، بلکه باید نرخ صادراتی نیز برای مرغ در نظر گرفته شود، تا  بتوان با تدوام تولید بازار های  مختلف بین المللی را با برند  اختصاصی نصیب کشورمان کرد؛  زیرا  با این شرایط می توان علاوه بر بهبود وضعیت داخلی مرغداری های کشور علاوه بر اشتغال زایی، افزایش تولید، فرصتهای  پایدار شغلی درآمد زا را نیز برای اقتصاد کشور ایجادکرد. 





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار