کد خبر: ۴۸۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ 26 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»، در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی، خانه تاریخی ضیائی بیده در شهرستان میبد مرمت و بازسازی می‌شود .

 «رسول مشتاقیانن رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد ضمن اعلام این خبر گفت: روستای بیده به خانه‌های بزرگ خشت و گلی معروف است و از جاذبه‌های مهم این روستای تاریخی می‌توان به امامزاده پیرچراغ، آسیاب آبی بیده خانه برونی‌ها، مسجد زیرک و شهر باستانی بیده که هنوز زیر خاک است اشاره کرد .

وي افزود: در گذشته از محل بیده راه‌ابریشم عبور می‌کرده است و همچنین بیده از قدیمی‌ترین شهرهای میبد است که در کتاب احمد بن‌حسین بن علی کاتب معروف به تاریخ جدید یزد چنین ذکر شده است که سه سرهنگ یزدگرد به نام‌های بیدار و عقدار و میبدار، در سه منطقه سه ده به نام‌های بیده، عقدا و میبد ساختند .

مشتاقیان در مورد مرمت و بازسازی خانه ضیايی بیده، گفت: یکی از خانه‌های با ارزش تاریخی که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود، خانه ضیایی معروف به خانه کدخدای بیده است.

به گفته وي، این خانه تاریخی بزرگ که متعلق به دوران صفویه است به جهت قدمت در منطقه مشهور می‌باشد .

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای اجرای ماده پنجم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان و دارندگان و بهره‌برداران آثار تاریخی این بنا مرمت و بازسازی می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان میبد در پايان نيز مرمت‌های در دست اقدام در این بنای تاریخی را شامل پی بندی، ازاره چینی، کاهگل بدنه‌ها به صورت ته کش و روکش، سیمگل و همچنیین کف فرش دربند و دهلیز برشمرد .
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار