وزیر خارجه کشورمان درباره توقعات و انتظارات از برجام با بیان این که «به خاطر مخالفت‌های داخلی از همان ماه ابتدای اجرایی شدن برجام منتقدان به ویژه توقع شق‌القمر از برجام داشتند که بخشی از این توقعات سیاسی بود» گفت: برجام گچ را از پای ایران باز کرد و این‌که بتوانیم پس از باز کردن گچ از پا، قهرمان دو و میدانی شویم به عوامل بسیار دیگری نیاز دارد.
کد خبر: ۴۸۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 26 August 2017
به گزارش تابناک : محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که در روند مذاکرات هسته‌ای و پس از توافق، توقعات و انتظارات از برجام بیش از حد معمول و واقعی‌اش بالا رفت و امروز با ادامه فعالیت شما در وزارت خارجه و تشکیل معاونت اقتصادی این تصور ممکن است برای برخی ایجاد شود که قرار است در حوزه تعاملات اقتصادی و سیاسی اتفاق بزرگی بیفتد و شق‌القمر شود، تا چه اندازه تحولات جدید در وزارت خارجه از چنین ظرفیتی اساسا برخوردار است؟ گفت: از بنده هیچ‌ وقت قبل و بعد از برجام جز این‌که گفته‌ام «برجام در پی حذف موانع اقتصادی است» جایی حرفی نشنیده‌اید و در این‌باره مثالی را بارها گفته‌ام. فردی پایش شکسته بود، رفت پیش دکتر. به دکتر گفت بعد از این‌که گچ پایم را باز کردم می‌توانم فوتبال بازی کنم؟ دکتر گفت بله می‌توانید. سپس آن فرد گفت: ولی من که فوتبال بلد نیستم. ظریف با تاکید بر این‌که "برجام گچ را از پای ایران باز کرد" افزود: این‌که بتوانیم پس از باز کردن گچ از پا، قهرمان دو و میدانی شویم به عوامل بسیار دیگری نیاز دارد. البته دستاوردهای برجام هم کم نبوده است؛ میزان سرمایه‌گذاری و ورود منابع مالی به کشور حتی با زمان قبل از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست و شرایط جدیدی ایجاد شده است. وزیر امور خارجه کشورمان که با ایسنا گفت و گو می کرد، افزود: به خاطر مخالفت‌های داخلی از همان ماه ابتدای اجرایی شدن برجام، منتقدان به ویژه توقع شق‌القمر از برجام داشتند که بخشی از این توقعات سیاسی بود، البته در همان زمان با بدعهدی‌های آمریکا نیز مواجه بودیم. وی با ابراز خشنودی از روند اجرای برجام تصریح کرد: با وجود این‌که در یکی دو ماه گذشته در اوج لفاظی‌های آمریکا علیه برجام و ایران بودیم، همزمان نیز شاهد اوج سرمایه‌گذاری‌ها در ایران بودیم. موانع فاینانس و تامین منابع مالی برداشته و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بحث توتال و رنو نیز انجام شده است.
ظریف گفت: معتقدم صبر، مقاومت و استقامت مردم ایران و مسئولان وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها در یک سال گذشته به بار نشسته است و الان می‌توانیم از مواهب باز شدن راه بهره‌مند شویم. ما اکنون در شرایط خوبی هستیم و ان شاءا... نتایج بهتری را در آینده شاهد خواهیم بود.
نه برجام، نه معاونت اقتصادی قرار نبود به ما فوتبال یاد دهند
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: نه برجام قرار بود به ما فوتبال یاد بدهد، نه معاونت اقتصادی. همه این‌ها قرار است زمینه آن را فراهم کنند که فوتبالیست‌های ما بهتر بازی کنند. بخش خصوصی ایران که بسیار توانمند است از جمله در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و علوم و فناوری‌های نو امکان حضور و بروز جدی در عرصه بین‌الملل دارد و باید کمک کنیم تا در این حوزه‌ها اطلاعات و فضای لازم در اختیار آن ها قرار گیرد. در عین حال باید از رقابت‌های غیرسازنده بخش‌های خصوصی داخلی‌مان در کشورها و بازارهای خارجی، خارج شویم.
برجام به تشکیل معاونت اقتصادی معنا داد
ظریف در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که برجام تا چه اندازه در شکل‌گیری ساختار جدید وزارت خارجه به ویژه تشکیل معاونت اقتصادی با توجه به گشایش‌های اقتصادی به دست آمده، موثر بوده است و چه فرصت‌هایی امروز در اختیار وزارت خارجه است که چنین ابتکار عملی را در پیش گرفت؟ گفت: کاری که برجام کرد، این بود که به شکل‌گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه معنا داد. برجام موانعی را که بر سر راه روابط اقتصادی وجود داشت، برطرف کرد و حالا وقتش است که از این فضای موجود استفاده شود. این در حالی است که قبل از برجام این وضع نبود و به شکل دیگری از کار نیاز بود. وی گفت: ما همچنان معتقدیم مهم‌ترین عامل برای پیشرفت اقتصادی تمرکز بر اهداف اقتصاد مقاومتی است. در عین حال اقتصاد مقاومتی و برجام قطعات یک پازل هستند.
اگر بخواهیم برجام را حفظ کنیم باید روابط اقتصادی بین کشورها تقویت شود
ظریف گفت: اگر بخواهیم برجام را حفظ کنیم نیاز داریم روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها را تقویت کنیم چراکه این روند باعث می‌شود مردم اطمینان یابند که از منافع برجام منتفع می‌شوند. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که برجام برای ما، هم فرصت ایجاد کرده است و هم نیاز به کار جدی اقتصادی، ادامه داد: باید ارتباطات گسترده‌ای به لحاظ اقتصادی و تجاری در سطح بین‌الملل ایجاد شود به نحوی که ایران جزو زنجیره ارزش جهانی قرار گیرد و حذف آن از این زنجیره از طریق تحریم به ضرر همه باشد. متاسفانه در گذشته با اعمال تحریم به راحتی توانستند برای ایران جایگزین پیدا کنند. با وجود پیش‌بینی‌های دولت قبل (دولت دهم) آن ها توانستند در بحث انرژی ایران را حذف کنند و قیمت نفت به جای این‌که با حذف ایران بالا رود، پایین آمد و از 109 دلار به 107 دلار رسید. این به این دلیل بود که دیگران جایگزین ایران در بازار شدند.
آمریکا دیگر برای متحدان قدیمی‌اش، قابل اعتماد نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که تهدید ترامپ به خروج از برجام را که در هفته‌های اخیر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است تا چه اندازه واقعی می‌دانید و فکر می‌کنید ترامپ از برجام در یکی دو ماه آینده خارج خواهد شد؟ گفت: نمی‌توان در این‌باره پیش‌بینی کرد، چراکه یکی از مبانی رفتار سیاسی ترامپ غیر قابل پیش‌بینی بودن اوست، البته شاید این رفتارش به عمد باشد و می‌خواهد غیر قابل پیش‌بینی به نظر بیاید. در دوران مبارزه های انتخاباتی‌اش هم تاکید می‌کرد که نباید قابل پیش‌بینی باشیم و از این زاویه به دولت اوباما انتقاداتی را وارد می‌کرد. ظریف ادامه داد: البته فکر می‌کنم کم کم نخبگان سیاسی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با جهان این‌گونه تعامل کنند که دنیا نسبت به رفتار ایالات متحده همواره در اضطراب باشد. این روند باعث می‌شود دنیا یاد بگیرد نقش و میزان وابستگی‌اش به ایالات متحده را کم کند. امروز متحدان قدیمی آمریکا در اظهارات علنی اعلام می‌کنند: آمریکا متحد قابل اعتمادی برایشان نیست و این امر هزینه سنگینی برای ایالات متحده دارد.
انتخاب‌های آمریکا برای فشار بر ایران بسیار محدود شده است
وی اضافه کرد: در گذشته آمریکا تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران تصویب و اعمال می‌کرد که با وجود ضرر و زیانی که این تحریم‌ها برای اروپایی‌ها داشت، آن ها با تصمیم و سیاست‌های آمریکا علیه ایران همراهی می‌کردند اما امروز به طور علنی و در عمل با این روند مخالفت می‌کنند. این یک تحول بنیادین است که به خاطر برجام شاهد آن هستیم. از طرفی آمریکا در حوزه‌های اقتصادی و تجاری که مدعی است توانمندی زیادی در عرصه جهانی به دلیل علاقه سایر کشورها به بازارهای آمریکا، دارد در رابطه با ایران بسیار محدود شده و این هم از مزایای برجام است که انتخاب‌های آمریکا برای فشار بر ایران را بسیار محدود کرده است.
انتخاب‌های ما محدود به برجام نیست
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اقدامات و فرصت‌های متقابلی که در اختیار ایران در واکنش به بدعهدی های آمریکا وجود دارد، گفت: سیاست هوشمندانه ما باید این باشد که در حرف و عمل نشان دهیم، انتخاب‌های ما محدود به برجام نیست و برجام تنها انتخاب ما نیست. ما انتخاب‌های دیگری هم داریم. ما این مسئله را در خود برجام هم دیده‌ایم، این طور نیست که تازه به این صرافت افتاده باشیم که نیاز است انتخاب‌های دیگری هم به جز برجام داشته باشیم. 
بر اساس دستور مقام معظم رهبری در چارچوب نامه 9 ماده‌ای، مصوبه مجلس همزمان با تصویب برجام اعلام شد و نیز در متن برجام این انتخاب‌ها دیده شده است. از این رو باید بگویم که ما از ابتدا با چشم باز نگاه کردیم و این امکانات را در خود برجام دیدیم تا زندانی رفتارهای آمریکا در آینده نباشیم. وی افزود: باید در مقابله با اقدامات خصمانه و عهد شکنانه احتمالی و بعدی آمریکا مانع از آن شویم تا آمریکا کاری کند که برجام با هزینه ایران ادامه یابد یا آن را با هزینه ایران به هم زند.
اگر با هزینه ما برجام ادامه یابد، یعنی بدون این‌که از منافع و مواهب برجام بهره‌مند شویم اجرای آن ادامه یابد و اگر با هزینه ما برجام را بر هم زنند، به این معناست که دوباره علیه ایران در جامعه بین‌الملل اجماع ایجاد خواهند کرد. اگر به همین شکل پیش رویم انتخاب‌های آمریکا در تقابل با برجام و ایران محدود خواهد بود. وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما نیازمند برخوردی هوشمندانه با اقدامات عهدشکنانه آمریکا هستیم. ابتدا باید اقدامات آمریکا را به خوبی و دقت رصد کنیم و در برابر اقدامات آن ها واکنشی متناسب نشان دهیم، بدون این‌که در زمین آن ها بازی کرده باشیم. همچنین باید موارد و اقدامات خلاف آمریکا را در کمیسیون مشترک برجام ثبت کنیم که تاکنون این کار با دقت و جدیت انجام شده است. اگر به همین شکل پیش رویم انتخاب‌های آمریکا در تقابل با برجام و ایران محدود خواهد بود.
هزینه خروج یک جانبه آمریکا از برجام انزوای واشنگتن خواهد بود
وی در پاسخ به این‌که اگر آمریکا یک جانبه از برجام خارج شود واکنش ما چه خواهد بود؟ گفت: اگر آمریکا به سمت خروج یک طرفه از برجام پیش رود خود را در مقابل جامعه جهانی قرار داده است، در حالی که همه ساختارهای نهادینه آمریکا به دولت کنونی نصیحت می‌کنند، اگر یک جانبه برجام را لغو کند، حتما هزینه‌اش برای آمریکا "انزوا" خواهد بود.
آمریکا هیچگاه نمی‌تواند مدعی نقض برجام از سوی ایران شود
ظریف تاکید کرد: آمریکا هیچگاه نمی‌تواند مدعی شود که ایران نقض برجام کرده است و این همان سیاست هوشمندانه ایران است که ضمن حفظ همه انتخاب‌هایش در پیش گرفت.ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که در صحبت هایتان در تلویزیون اظهار کردید، اطمینان دارید اروپایی‌ها با آمریکا یا بدون آمریکا به برجام پایبند خواهند ماند، این سخن شما برچه اساسی است؟ با تاکید بر این که "اروپایی‌ها این طور اعلام کردند و تا کنون هم این طور عمل کرده‌اند" افزود: البته این تصمیم سیاسی اروپاست که در جهت منافعش است، تصمیمی که تاثیر قابل توجهی در موقعیت و جایگاه اتحادیه اروپا و پیگیری منافعش دارد.
ایران تا کنون درخواستی برای نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 نداشته است
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این‌که آیا احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل که اوایل مهرماه در نیویورک برگزار می‌شود، وجود دارد؟ گفت: همیشه احتمال برگزاری نشست در سطح وزیران خارجه وجود دارد. البته این مسئله به تصمیم و توافق در کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزیران خارجه دو طرف باز می‌گردد. باید دید تا زمان مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرایط چگونه پیش خواهد رفت و برگزاری چنین نشستی مفید است یا خیر؟ وی در پاسخ به این پرسش که ایران درخواستی برای برگزاری این نشست به واسطه اعتراض و رسیدگی به بدعهدی‌های آمریکا نداشته است؟ اظهار کرد: فعلا درخواستی در این زمینه نداشتیم.






منبع : خراسان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار