فصل تابستان که بهترین زمان برای مسافرت است سبب می‌شود تا مسافران بی‌شماری به مازندران سفر کنند و استقبال، پذیرایی و بدرقه از این افراد در دستور کار مردم و مسئولان این استان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۴۸۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲ 26 August 2017
 بلاغ، مازندران یکی از استان‌های زیبا و شمالی کشور است که به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شامل جنگل، کوه، دریا، رودخانه و بقاع متبرکه سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از خارج و اقصی نقاط کشور است.
 
فصل تابستان و ایام تعطیلات نوروز که بهترین زمان برای مسافرت و گشت‌ و گذار خانواده‌هاست سبب می‌شود تا مسافران بی‌شماری برای استفاده از مواهب عظیم الهی به مازندران سفر کنند و استقبال، پذیرایی و بدرقه از این افراد در دستور کار مردم و مسئولان این استان قرار می‌گیرد.
 
بی تردید بخش اعظمی از مسافران و گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند علاوه بر استفاده از سایر جاذبه‌های گردشگری آمده تا تنی به آب بزنند و در روزهایی که در این استان حضور دارند به قدر کفایت از دریا و ساحل آن بهره‌مند شوند.
 
قطعا بسیاری از افرادی که قصد استفاده از دریا را دارند و برای شنا به دریا می‌روند به قدر کافی از فنون شنا در دریا آگاهی ندارند که در این بین حفظ و حراست از جان این افراد و خانواده‌های آنان به عنوان یک امر مهم در مازندران تلقی می‌شود.
 
همه ساله با فرا رسیدن ایام تعطیلات تابستان، طرح ساماندهی سواحل دریای مازندران اجرایی می‌شود و یکی از برنامه‌های این طرح که نقش بسیار زیادی در پیشگیری از حوادث دریایی دارد طرح سالم‌سازی دریا بوده که از ابتدای فصل تابستان در سطح سواحل راه اندازی و تا پایان تعطیلات تابستان در مازندران دایر است.
 
یکی از ماموریت‌های مهم طرح سالم‌سازی دریای مازندران حفظ و حراست از جان افرادی بوده که برای شنا به دریا می‌روند. طرحی که برای حفظ و حراست از جان مردم سالانه اعتبار معینی را به خود اختصاص می‌دهد و دستگاه‌های زیادی نظیر هلال احمر، فرمانداری، شهرداری، ورزش و جوانان، هیئت نجات غریق، اورژانس و پزشکی قانونی در آن دخیل هستند.
 
البته بسیاری از مسافران و گردشگران با احترام به قوانین و برای حفظ و حراست از جان خود و خانواده شان برای استفاده از دریا به این طرح‌ها مراجعه میکنند اما در این میان، هستند افرادی که هیچ توجهی به قانون و مقررات و هشدارهای ناجیان غریق ندارند و دچار سانحه می‌شوند.
 
اگرچه طرح سالمسازی دریا دارای محاسن بسیاری زیادی است اما کمبودهایی دارد که می‌طلبد مسئولان با اجرای برنامه‌های منظم و ایجاد انگیزه در مسافران آنان را به استفاده از این طرح ترغیب و تشویق کنند تا علاوه بر افزایش حضور چشمگیر مسافران و گردشگران در استان مازندران شاهد کاهش چشمگیر آمار غریق در این استان باشیم.
 
برای همین منظور و با توجه به اینکه آخرین ماه از فصل تابستان یعنی شهریور از راه رسید، بی تردید مازندران با رشد چندین برابری حضور مسافران روبرو میشود و همین امر سبب شد تا دستگاه‌های مسئول در این حوزه با تشکیل چهارمین جلسه ستاد اجرایی طرح‌های ساماندهی دریای مازندران در بابلسر به ارائه آمارهای ثبت شده از فعالیت‌های این ستاد بپردازند تا با اتخاذ راهکارهای لازم از بروز حوادث احتمالی در این حوزه جلوگیری شود.
 
تشکیل بانک اطلاعاتی شناسایی ویلاهای گردشگری
 
علیرضا یونسی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در گفت‌وگویی اظهار کرد: امروزه وضعیت سواحل در مقایسه با سال 92 در جایگاه بهتری قرار گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیر زیادی در راه است.
 
وی با اشاره به اینکه در طول چهار سال اخیر اقدامات زیادی در راستای ساماندهی طرح‌های سالمسازی دریای مازندران صورت گرفته است، افزود: امروزه یکی از اولویت‌های ما ضمن توجه عمیق به بحث فرهنگی بحث غریق است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه با تشکیل جلسه مشترک با دریابانی اشکالات درون سازمانی برطرف شود، تاکید کرد: مشکلات طرح‌های ساماندهی سواحل مازندران با هماهنگی فرمانداران شهرهای ساحلی واکاوی و برطرف شود.
 
یونسی با اشاره به اینکه مازندران در روزهای آینده با حجم زیادی از ورود و خروج گردشگران و مسافران همراه می‌شود، تاکید کرد: در شرایط کنونی رسیدگی به ضعف‌ها و مشکلات زیست محیطی، ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و جلوگیری از غریق باید در اولویت فعالیت‌های فرمانداران قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه امسال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی طرح‌های ساماندهی سواحل تقسیم‌بندی شده است، خاطرنشان کرد: در این حوزه نیز اولویت ما برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه تمام طرح‌های استان مورد بازرسی فرمانداران شهرهای ساحلی قرار گیرد، افزود: نتیجه بازرسی‌ها و اقدامات فرمانداران به استانداری ارسال شود.
 
یونسی با اشاره به اینکه نارسایی‌های اخلاقی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی در سواحل مازندران آسیب‌شناسی شود، ادامه داد: مجموع نارسایی‌های مختلف سبب بروز هنجارشنکی در استان می‌شود و دستگاه‌های متولی باید در این زمینه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه فرمانداران، بخشداران و دهیاران موظف هستند در حوزه گسترش امنیت اجتماعی در دو بخش مادی و غیر مادی کمک کار نیروی انتظامی باشند، افزود: همه باید تلاش کنند تا نیروی انتظامی در بحث انتظامی تقویت شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با تاکید بر تشکیل موسسه خیریه امنیت اجتماعی در تمام شهرهای مازندران گفت: بانک اطلاعاتی دقیق و کامل از ویلاها و شهرک‌هایی که در حاشیه سواحل قرار دارند تشکیل شود
 
افزایش رضایتمندی مردم از مسافران
 
سردار سید محمود میرفیضی، فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه اعتقاد نیروی انتظامی در سواحل ارجعیت اقدامات ایجابی بر اقدامات سلبی است، گفت: در بحث حضور مسافران و گردشگران در مازندران ماموریت نیروی انتظامی در سه بخش ترافیکی و استقبال از مسافران، پیشگیری از هنجارشکنی و بدرقه مسافران تعریف و تدوین می‌شود.
 
وی با تاکید بر اجرای برنامه فرهنگی با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد برای جلوگیری و کاهش هنجارهای اخلاقی اجتماعی در سطح استان، افزود: هشدارهای اجتماعی، اجرای عملیات روانی، تبلیغات محیطی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای اجرای تئاتر درمانی که تاثیرات مناسبی نسبت به گذشته داشته از جمله برنامه‌های اجرایی نیروی انتظامی مازندران در بحث ساماندهی سواحل است.
 
فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به اینکه در اجرای برخی از برنامه‌ها عیب‌هایی وجود دارد و در بسیاری از موارد انتظارات برآورده نمی‌شود، تاکید کرد: کمبود امکانات زیرساختی و بهداشتی در سطح سواحل و عدم ساماندهی یکپارچه چهار چرخ و اسب سواران در سطح سواحل از جمله مواردی است که سبب نارضایتی مسافران می‌شود.
 
میرفیضی با بیان اینکه تمام اقدامات ما باید منجر به افزایش رضایت‌مندی شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در بحث اجرای برنامه‌های فرهنگی، عدم مسئولیت‌پذیری در بحث اقدامات تبلیغات محیطی از سوی دستگاه‌های مرتبط بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به نتایج مطلوب در تمام موارد باید به صورت متحد و یکپارچه و به درستی اقدام شود افزود: در برخی موارد به صورت جزیره ای عمل می‌شود و افرادی از این موضوع سو استفاده می‌کنند.
 
فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه در نیمه دوم شهریور ماه سفرها با فزایش روبرو می‌شود، تاکید کرد: در بحث طرح سالمسازی دریا مدیران طرح‌ها موظف هسند از عواملی استفاده کنند که انتظام داخل طرح‌ها را رعایت و برقرار کنند.
 
مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز با بیان اینکه 1200 نفر در 845 کیلومتر از نوار سواحلی استان مازندران در حال خدمات رسانی به مردم و مسافران هستند، گفت: تمام تلاش ما جلوگیری از غریق و کاهش آمار غریق در استان مازندران است.
 
وی با اشاره به اینکه از سوم خرداد تا امروز بیش از سه هزار و 983 عملیات توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر مازندران در سطح سواحل استان اجرایی شده است افزود: سه هزار و 19 عملیات غریق و نجات یافته از آب و 964 عملیات خدمات حضوری بوده است.
 
پرداخت دیرهنگام حقوق ناجیان غریق
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه 861 نفر ناجی غریق در سطح سواحل دریای مازندران در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند افزود: 2 هزار و 975 نفر از مردم و مسافران توسط ناجیان غریق مازندران از آب نجات یافته‌اند.
 
مجتبی اکبری با اشاره به تاخیر در زمان پرداخت حقوق ناجیان غریق مازندران گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و پاسخ سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز برای این منظور تخصیص یافته و به محض واریز نقدینگی حقوق ناجیان غریق در هفته جاری پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در کشور یک اپلیکیشن در مازندران طراحی شده که دسترسی آسان با ناجیان غریق از طریق این نرم‌افزار فراهم می‌شود خاطرنشان کرد: مراسم رونمایی از این نرم افزار با نام اپلیکیشن نجات در روز شنبه هفته جاری در مرکز مازندران برگزار می شود.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه از آغاز طرح تاکنون عملیات انتقال 165 نفر توسط نیروهای هلال احمر مازندران اجرایی شده است افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته که 86 نفر بوده 110 درصد رشد داشته است.
 
اکبری با بیان اینکه در بحث غریق از آغاز طرح تاکنون 44 غریق منجر به فوتی در مازندران به ثبت رسیده است  خاطرنشان کرد: این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 56 درصد کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار