چاه‌های ۱۰۰ ساله کوه مانشت ایلام احیا شد.
کد خبر: ۴۸۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲ 25 August 2017

  به گزارش تابناک ایلام؛ برخی از این چاه‌ها بیش از ۴۰ سال است که به دلایل مختلف بلااستفاده مانده و اکنون مردم روستاهای کارزان با صعود از مناطق صعب‌العبور کوه مانشت خود را به این چاه‌ها رسانده و اقدام به بازسازی و احیای چاه‌هایی کردند که روزگاری باعث رونق زندگی عشایری منطقه شده است.

مردم این منطقه صعب‌العبور امکانات و وسایل موردنیاز همچون سیمان، ماسه، پمپ کف کش و ... را با استفاده از چهارپایان و کوله در گروه‌های ده‌نفره و ۲۰ نفره به بالا منتقل کرده و اقدام به لایروبی چاه‌ها، بتن کردن اطراف چاه‌ها کرده و علاوه بر این برای جلوگیری از مسدود شدن مجدد چاه‌ها، بر روی آن‌ها درب نصب‌کرده‌اند.  

تمامی هزینه‌های این کار توسط مردم روستاهای کارزان خصوصاً روستاهای سراب، قنات آباد و ... تأمین‌شده و کار اجرایی آن نیز همین مردم برعهده‌گرفته‌اند.  

این چاه‌ها که در منطقه «دوقوله» مانشت واقع هستند و بهنام‌های «سرتزن» و «دل تزن» معروف هستند در بالای کوه مانشت و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری قریب یک‌صد سال پیش توسط مردم منطقه حفرشده و اکنون‌که شرایط آبی منطقه دچار رکود شده و این منطقه که در نزدیک مناطق حفاظت‌شده قرار دارد، در صورت احیای مجدد و ایجاد آبشخور می‌تواند برای جانوران و حیوانات به‌عنوان منبع آب خوبی استفاده شود.  

این کوه که ارتفاع مناسبی داشته و یکی از کوه‌های صعب‌العبور منطقه است، یکی از مناطق گردشگری موردعلاقه کوهنوردان و گردشگران است که احیای این چاه‌ها، می‌تواند مورداستفاده گردشگران و طبیعت دوستان باشد.  

کوه مانشت به‌شدت برف‌گیر بوده و مناطقی از آن حتی تا آخر تابستان دارای برف است و این دوستداران طبیعت و محیط‌زیست که به داخل چاه برای لایروبی رفته‌اند، سردی بیش‌ازحد داخل چاه‌ها در این ایام را عامل کندی کار و سختی آن عنوان کرده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار