طبق آیات و روایات دین مبین اسلام فعالیت های شورایی در آیین مذهبی ما سفارش زیادی شده است و آیات فراوانی از قران کریم و احادیث ائمه اطهار بر همین امر دلالت دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان کشوری اسلامی و پیرو دین اسلام و با سابقه تاریخی کهن و تمدنی بزرگ امر فعالیت مشورتی بسیار اهمیت داشته و دارد تا آنجا که اکثر ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت انتخابات مستقیم مردم انجام می شود؛که کوچک ترین حوزه آن شوراهای شهر و روستا و حوزه محلات هستند.
کد خبر: ۴۸۳۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 25 August 2017
تابناک رضوی: شورای محلات که حوزه  فعالیت آن ابتدا در مشهد از شورای یاری یاد می شود،در طی این سالها دست خوش تغییرات و نگاه های سلیقه ای فراوان شده است؛که باعث ضعف در حوزه اجرایی و بازدهی فعالیت های این واحد کوچک شورایی در  ساختار نظام شورایی شهر مشهد می باشد.
شوراهای محلات که نمایندگانی اعم از نماینده جوانان محل،نماینده کسبه،نماینده مدیران مدارس،نماینده رابط بهداشت،نماینده فرهیختگان محل،نماینده بانوان محل،نماینده تشکل های محل،نماینده ائمه جماعات مسجد،نماینده مجمتع های مسکونی و نماینده پژوهشگر محله،نماینده رابط کلانتری و.. را در خود جای داده است که یک واحد کامل مشورتی برای حوزه های محلات می باشد که با پیوست فعالیت اجتماعی درهم آمیخته می باشد،آنجاست که اهمیت این شوراها نمود پیدا میکند که معتمدین و فعالین محلات را در خود جای می دهد.
شوراهای محلات دارای ساختار خوبی است اما متاسفانه در طی این چند سال در پیچ و خم نگاه های سیاسی و محدود گرفتار شده است که از جایگاه اصلی آن فاصله زیادی گرفته است.
یقینا باید اعتماد و آموزش فعالیت های اجتماعی و شورایی و مدیریتی از یک جایی برای جوانان آغاز شود که شوراهای اجتماعی محلات جایگاه مناسبی برای این امر است.
شوراهای اجتماعی محلاتی که باید به پارلمان جوان محله تشبیه شود و فعالیت کنند اما امروز محلی برای بازنشستگان محلات شده است البته احترام افراد پیشکسوت واجب است اما در بین کسبه می تواند یک جوان محل که کاسب نیز می باشد این نمایندگی را رهبری کند.
شوراهای اجتماعی باید توجه بیشتری از سوی شورای شهر کسب نمایند که الحمد الله شورای پنجم احتمام بیشتری به این امر دارد و نگاه شهردار منتخب نیز به لزوم توسعه کمی و کیفی شوراهای محلات بسیار تاثیرگذار است در قوت گرفتن شوراهای محلات و همچنین ضمانت اجرا برای اجرا شدن مصوبات نیازمند پیگیری ویژه برای مسئولیت این بخش اجتماعی شهرداری می باشد و باید با تشکیل کارگروه های ویژه و کمیسیون های شوراهای محلات با توجه به اهداف شورا و ساختاربندی شفاف فضای حضور تشکل های مردمی و مشارکت مردی در نقش افرینی توسعه اجتماعی شهر محقق شود.
متاسفانه یکی از ضعف های این دوره شوراهای محلات عدم حضور تشکل های مردمی در بدنه شوراهای محلات بوده است و جای حضور شایسته سالاری در انتخاب تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با نگاهی سیاسی تشکل های خاصی را در این جایگاه قرار داده اند و این روند باعث کاسته شدن از پتانسیل این حوزه می باشد.
در صورت نگاه مدیریتی و صحیح به شوراهای محلات شوراهای محلات می توانند بار ۶۰درصد فعالیت های اجتماعی شهرداری را در حوزه معاونت فرهنگی بردارند و خود مردم با مشارکت مردمی فعالیت ها را در راستای اسناد بالادستی شورای اسلامی شهر و شهرداری انجام دهند.
یقینا با حضور لیست امید در شهرداری و پارلمان شهر انتظار مردم محلات از فعال شدن و پویا شدن شوراها بیشتر است چرا که نگاه به کار شورایی و مشارک مردمی از افکار راستین اصلاح طلبی می باشد و انشاالله تا دوسال اینده شوراهای محلات نیز به سمت یک سیستم و سازگار معیین انتخابات محور حرکت نماید.
در حوزه شورای محلات باید نگاه فرمایشی و کاریکاتوری دور شود و به شورای محلات جایگاه پارلمان محلی داده شود تا بتوان یک اتاق فکر و اندیشکده محلی در محلات مشهد برای نیروهای اجرایی شهرداری ایجاد کرد و این امر بدون نیاز به تغییر ساختار شورای محلات در کوتاه مدت امکان پذیر است و نیاز مند است روح مشارکت در این شوراها دمیده شود و اندکی برنامه ریزی بلند مدت و مدیریت درونی از شورا بر دبیرخانه.
انشاالله در دوره پنجم با عزم راسخ اعضای شورای شهر شاهد پیشرفت شوراهای محلات باشیم و این نگاه های محدود کننده دوره چهارساله گذشته شود  و یک مدیر واحد مسئولیت این بخش را برعهده گیرد و مانند این چهار سال پنج مسئول سرکار نیاید و ثبات مدیریتی را سلب نماید.

به امید روزهای آباد برای شهرمشهد
محسن قدیمی باقرآباد
عضو ادوار شورای اجتماعی محلات مشهد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کاظمی عضو شورا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
سلام اقای دغدغه دار، بهتر نیست بجای نوشتن اینگونه مطالب در ابتدا به اصل سیاست ها و ماموریت های شوراهای اجتماعی محلات نگاهی بندازید و بعد اظهار نظر کنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار