براساس اعلام منابع موثق ،برخی فرمانداران که خود مجری برگزاری انتخابات شوراها اسلامی شهر بوده وبه قوانین وحدود واختیارات شوراهای شهر به خوبی آشنا هستند ،حدود واختیارات وشرح وظایف شوراهای شهر را برنتابیده ودر انتخاب شهرداران از اختیارات و وظایف خود پارا فراتر می گذارند.
کد خبر: ۴۸۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 24 August 2017

فعالیت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا از روز گذشته وارد مرحله تازه ای شده است و اعضای شوراهای شهر براساس فرآیندی قانونی در خصوص ابقاء ویا انتخاب شهرداران شهرهای خود به اتخاذ تصمیم پرداخته ویا می پردازند.

به گزارش تابناک ایلام ،در نظام جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت تمامی ارکان اجرایی ، قانونگذاری و نظارتی آن قانون وجود دارد ،فعالیت تمامی نهادهای اداری ،اجتماعی قضایی ونظارتی هم براساس قانون است وبه تعبیری اگر واقعا مقامات مسئول پای در کفش قانون نکنند ،اینجا باید قانون فصل الخطاب باشد نه نظر وتصمیم افراد.

باتوجه به ارتباط موضوع ،اینجا قصد نداریم به جز قوانین مصرح درخصوص فعالیت شوراهای اسلامی وشهرداران که این روزها مباحث کلیدی روز را به خود اختصاص داده به سایر مقولاتی که قانون درباره فعالیت آنها حکم می کند بپردازیم .

شوراهای اسلامی نهادی اجتماعی ومردمی نوپایی ست که به لحاظ اهمیت در تصمیم گیری ها ومدیریت شهری ،به عنوان بزرگترین پارلمان محلی کشور ازآن یاد می شود .پارلمانی که عمده ترین تصمیم گیری های آن ، چه درست وچه غلط ،مستقیما بر سرنوشت وآینده شهرها ومدیریت ان تاثیرگذاراست.

اهمیت شوراها ونقشی که مردم در تعیین سرنوشت خویش دراداره امور ومدیریت شهرها دارند به اندازه ایست که هفت اصل از قانون اساسی کشور بعنوان منشور ومحور اداره امور کشور به آن اختصاص یافته است . اهمیت این موضوع بیشتر به نقش وجایگاه مردم در نظام برآمده از بطن مردم ،آنهم برای تحقق استقلال وآزادی کشور است .

برهمین اساس با توجه به تصریح قانون در تعیین حدود واختیارات شوراها، اتخاذ تصمیمات درحوزه مدیریت شهری درراستای تحقق مردمسالاری ،فقط وفقط در حیطه وظایف واختیارات آنان است ومدیران محلی از بخشداران تا فرمانداران موظف به احترام به این حدود واختیارات بوده وحق ندارند با پای کردن در کفش شوراها ،آنهارا از اتخاذ تصمیمیات در حوزه کاری خود برحذر داشته ویادرمسیر تصمیم گیری آنان مانعی ایجاد نمایند.

این روزها با شروع فعالیت دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر وروستا ،خبرهای خوبی از برخی شهرستانهای استان به گوش نمی رسد .براساس اعلام منابع موثق ،برخی فرمانداران که خود مجری برگزاری انتخابات شوراها اسلامی شهر بوده وبه قوانین وحدود واختیارات شوراهای شهر به خوبی آشنا هستند ،اختیارات ووظایف شوراهای شهر را برنتابیده ودر انتخاب شهرداران از اختیارات و وظایف خود پا را فراتر می گذارند.

اگر بنا باشد شهرداران براساس خواست واراده فرمانداران بعنوان نمایندگان عالی دولت در شهرستانها انتخاب شوند ،پس این همه وقت گذاشتن برای تصویب قوانین ،ایجاد معاونت در وزارت کشور، ریخت وپاشهای بزرگ برای برگزاری انتخابات شوراها ومهمتراز همه بازی کردن با شعور سیاسی مردم برای چیست ؟

به نظر نگارنده تداوم این حرکات و نادیده انگاری نقش مردم در مدیریت شهری ، مقابله جدی با تحقق مردمسالاری وقرار گرفتن در مقابل خواست واراده مردم درتعیین سرنوشت آنان نلقی می شود . این اقدامات ضمن توهین به شعور سیاسی مردم ، به نوعی شمشیر از روبستن با نصوص قانون در واگذاری تعیین سرنوشت مردم به مردم وترویج خاموش دیکتاتوری در جامعه محسوب خواهد شد.

قصد سخن راندن در لفافه و پوشش نداریم ،مراد و نوک پیکان مطلب ما امروز متوجه فرماندار شهرستان سیروان است . فرمانداری با تحصیلات عالیه علم سیاست و سوابق طولانی فعالیتهای سیاسی ،که این ویژگیها وشناخت ما از ایشان ،راه ورود هر گونه شبهه در خصوص عدم شناخت وی از قوانین و حدود واختیارات خود و شوراهای شهر را بسته است .

به گفته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر لومار ،دخالت های غیر قانونی آقای فرماندار ودیکته های مستمر ایشان در خصوص انتخاب شهردار و یا عزم وی برای صدور حکم سرپرست شهرداری بدون کسب نظر از اعضای شورای شهر ،از جمله موارد نادر فرا قانونی بود که باعث شد دراولین روز فعالیت شوراها ،جلسه آنان برای انتخاب هیات رییسه به حد نصاب نرسد.

به هرحال آقای فرماندار بیشتر از همه می دانند که وظایف واختیارات شوراها در 34ماده و9تبصره تدوین شده و این قانون راه را بر اقدامات فراقانونی بسته است ،ماده 1این قانون هم به روشنی بر شیوه انتخاب شهرداران توسط شوراهای شهر تصریح نموده است .پس با احترام به قانون ،تکریم اراده مردم وتمکین به خواست آنان ،بگذارید اعضای شورای شهر در مسیر مردمسالاری برآمده از جمهوریت نظام حرکت نموده وبه کارشان برسند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار