مجتمع فولاد سپید فراب کویر آران و بیدگل به بهانه عدم تأمین مواد اولیه، بیش از 300 کارگر خود را اخراج کرد.
کد خبر: ۴۸۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 24 August 2017

به گزارش تابناک سمنان، از آران و بیدگل، مجتمع فولاد سپید فراب کویر آران و بیدگل به بهانه عدم تأمین مواد اولیه، بیش از 200 کارگر خود را اخراج کرد که با احتساب اخراج 100 کارگر در ماه گذشته، جمع کارگران بیکار این شرکت به 300 نفر رسید؛ نکته‌ای که در تذکر کتبی نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هم به آن اشاره شده است.

*مشکل اصلی، تأمین مواد اولیه شرکت است

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، مشکل فولاد کویر آران و بیدگل را مسأله تأمین مواد اولیه دانست و خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان شمش تولیدی خود را صادر می‌کند بنابراین صنایع نوردی داخلی با مشکل مواد اولیه مواجه هستند.

وی صادرات خام مواد را بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: ما با صادرات مخالف نیستم، اما وقتی صنایع تولیدی داخل کشور نیازمند مواد اولیه است باید مازاد بر تولید داخل صادر شود؛ در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، ابتدا باید مواد اولیه تولید کننده داخلی تأمین و مازاد آن صادر شود.

*کاهش 60 درصدی تولید فولاد کویر در سال جاری

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به کاهش شدید تولید میلگرد در فولاد کویر آران و بیدگل به دلیل عدم تأمین مواد اولیه شمش اشاره کرد و گفت: تولید ماهانه میلگرد این مجتمع صنعتی در سال 95، یک‌صد هزار تن بود که این رقم در سال جاری با 60 درصد کاهش به زیر 40 هزار تن رسیده است.

وی مسؤول حل این مشکل را وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و عنوان کرد: در جلسه کمیسیون ویژه که با حضور نمایندگانی از این وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، فولاد خوزستان به تأمین مواد اولیه با رقم 5 درصد پایین‌تر از قیمت صادرات شمش برای صنایع داخلی مکلف شد اما این وعده عملی نشد.

*شرکت فولاد کویر؛ موافق خرید شمش به قیمت صادرات

ساداتی‌نژاد به برگزاری جلسه دیگری با حضور معاون معدنی وزارت صنایع اشاره کرد و گفت: مدیرعامل شرکت فولاد کویر آران و بیدگل حتی برای خرید شمش به قیمت صادرات هم موافقت کرد و معاون وزیر دستور عرضه 20 هزار تن شمش در هفته برای مصرف صنایع داخلی را صادر کرد اما شمش در هفته گذشته با 300 تومان بالای قیمت صادرات به صنایع داخلی تحویل شد.

وی خاطرنشان کرد: با این‌گونه رفتارهای ضد اقتصاد مقاومتی، طبیعتاً تولید کننده در تنگنا قرار می‌گیرد و نتیجه آن، تعدیل نیروی انسانی و بیکاری کارگر می‌شود.

ساداتی‌نژاد افزود: در حاشیه جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنایع در مجلس شورای اسلامی هم با وزیر پیشنهادی در خصوص نورد مباحثی مطرح شد و قول رسیدگی به این موضوع را داد؛ مهندس شریعتمداری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌هایی که در مجلس ارائه کرد بر حمایت از تولید داخلی و اشتغال تأکید داشت، بنابراین امیدواریم با تمهیدات و اراده وزیر جدید مشکل شرکت فولاد کویر حل شود و کارگران به کار خود بازگردند و تولید و اشتغال در این منطقه پایدار بماند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این مشکل کل صنایع فولاد در کشور است بیان داشت: در سایر صنایع همچون مس هم این مشکل وجود دارد؛ به عنوان نمونه، شرکت دنیای مس کاشان هم در مورد کاتود مس با این مشکل روبرو است و هفته‌ای 700 تن کاتود صادر می‌شود در حالی که صنایع داخلی نیاز مبرم به این مواد دارند، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید مواد خام را به مرحله تولید برسانیم و با افزایش بهره‌وری آن، محصول را با ارزش افزوده بیشتری صادر کنیم.

*پیشنهاد تولید فولاد در آران و بیدگل

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی راه دوم برون رفت از این مشکل را تولید شمش فولاد در خود مجتمع فولاد کویر خواند و افزود: شرکت فولاد کویر آران و بیدگل درخواست خود را در این زمینه ارائه کرده و در وزارت صنایع در حال بررسی است.

نماینده مجلس دهم در ادامه خاطرنشان کرد: در کمیسیون صنایع مجلس پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه فولاد خوزستان اقدامی عملی در این زمینه صورت نمی‌دهد، حداقل با کاهش عوارض واردات، زمینه واردات مواد اولیه را برای شرکت‌هایی نظیر فولاد کویر فراهم کنیم معاون وزیر در آن جلسه قول مساعد داد تا عوارض به 5 درصد برسد که هنوز از این مورد هم خبری نیست.

وی افزود: کمیسیون صنایع مجلس در سه ماه گذشته درگیر این مسأله است و انتظار داریم در سالی که بنام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است وزارت صنعت معدن و تجارت حامی صنایع و حامی تولید کننده داخلی باشد، این اتفاقات ضد تولید اشتغال و اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با تغییر در وزارت خانه، به زودی شاهد رفع این مشکل باشیم.

*ادعای مدیران شرکت فولاد کویر مورد پذیرش وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست

ابوالفضل معینی نژاد فرماندار آران و بیدگل از دید دیگری به این موضوع می‌پردازد، وی در نشست خبری هفته دولت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در آران و بیدگل گفت: فولاد، یک شرکت خصوصی است که تاکنون اقدامات خوبی در راستای تولید و اشتغال در منطقه داشته است.

وی به مکاتبات و پیگیری‌های متعدد فرمانداری و نماینده مردم در مجلس اشاره کرد و افزود: ادعای مدیران شرکت فولاد کویر آران و بیدگل مبنی بر محدودیت عرضه شمش، مورد پذیرش وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسؤولان این حوزه نیست.

فرماندار آران و بیدگل در عین حال خاطرنشان کرد: کاهش تولید شرکت به میزان 60 درصد نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد محدودیت‌هایی در تأمین شمش فولاد وجود دارد.

*ادامه این روند، برای شرکت فولاد کویر هزینه بر است

وی با تأکید بر اینکه ادامه روند اخراج کارگران، برای شرکت هم هزینه بر است، تصریح کرد: با اخراج کارگران این شرکت، نیروهای مجرب و آموزش دیده، جذب سایر مشاغل می‌شوند و در نتیجه پس از حل مشکل، دسترسی به این نیروها به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

فرماندار آران و بیدگل در ادامه تصریح کرد: وظیفه همه ما ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه است، مشکل در جامعه وجود دارد اما نباید با جوسازی این روحیه را در جامعه تضعیف کنیم.معینی‌نژاد افزود: قطعاً مشکل مواد اولیه شرکت حل خواهد شد، اما جوسازی و اخراج نیروها زیبنده شرکت و شهرستان آران و بیدگل نیست.

ناگفته نماند؛ ظواهر موضوع از صادرات شمش فولاد خوزستان و کمبود مواد اولیه برای تولید میلگرد و در نتیجه تعدیل و اخراج کارگران این شرکت حکایت دارد که تا حدودی هم شواهد ناظر بر تأیید این مدعاست، اما این روزها شائبه‌های دیگری هم در پشت پرده ماجرای اخراج کارگران فولاد کویر آران و بیدگل همچون جوسازی برای امتیازگیری این شرکت، مطرح است که صحت و سقم آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار