برای خرید و فروش یک ماشین دست دوم به تعداد نسبتا زیادی مدارک نیاز دارید که نبود هر کدام از آن ها یا وجود نقص در آن ها مانع از انجام خرید و فروش ماشین می شود. در ادامه همه مدارکی را که برای این کار نیاز دارید معرفی می کنیم.
کد خبر: ۴۸۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷ 23 August 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سایت عصرایران،اولین و مهمترین مدراکی که برای خرید و فروش نیاز دارید برگ سبز است و کارت ماشین. چون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران این دو سند را به عنوان اسناد اصلی شناسایی مالکیت ماشین به رسمیت قبول دارد چون خودرو متعلق به کسی است که برگ سبز و کارت خودرو به نام او صادر شده است و زمانی که خرید و فروش انجام می شود این نام به نام مالک جدید تغییر می یابد.

دومین سند مهم، برگه شرکت سازنده خودرو است که همان فاکتور فروش است و به برگه کمپانی شهرت دارد. مشخصات، قیمت و سال تولید خودرو از جمله اطلاعاتی است که در این برگه درج می شود. اگر هنگام خرید و فروش ماشین دست دوم نامی که به عنوان مالک روی برگ کمپانی درج شده است با نامی که روی برگ سبز ثبت شده است مطابقت داشته باشد نیازی به سند قطعی که سومین سند مهم در این معاملات است، ندارید اما اگر جز این باشد به سند قطعی نیاز ضروری خواهید داشت. سند قطعی همان سندی است که از معامله‌های دوم به بعد خودروها باید برای هر ماشینی تهیه کرد. این سند دارای مهر برجسته دفتر اسناد رسمی است و با همین مهر و سربرگ قوه قضاییه دارای اعتبار رسمی می شود. سند مهم بعدی در خرید و فروش ماشین دست دوم بیمه شخص ثالث است که در همه حال و همیشه باید همراه ماشین باشد. 

مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش ماشین دست دوم
شخص فروشنده نیز باید مدارکی داشته باشد تا بتواند معامله خودرو را انجام بدهد. از مهم ترین این مدارک مدارک شناسایی مالک یا فروشنده اصلی و یا وکالت تام محضری است. در قسمت مدارک شناسایی وجود کارت ملی،‌برای مالک اصلی الزامی است. اما برای فروشندگانی که مالک اصلی نیستند علاوه بر کارت شناسایی وجود وکالت نامه تام محضری ضروری است که خود این وکالت نامه باید دو بخش تنظیم سند قطعی و شماره گذاری را در بربگیرد. علاوه بر این شما باید هنگام خرید یا فروش خودرو توجه داشته باشید که طرف معامله تان ممنوع المعامله نباشد. این موضوع را می توانید استعلام کنید، چون از اهمیت زیادی برخوردار است.

برگه حساب عوارض شهرداری که باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهر تنظیم و ارائه شود هم برای انجام این معاملات ضروری است. این برگه همان عوارض شهرداری است که مالک خودرو باید تا پایان سال جاری آن را پرداخت کند و بعد اقدام به فروش ماشین کند. هزینه این عوارض سالانه سی هزار تومان، برای ماشین های سواری ایرانی است.

برگه عدم خلافی یکی از مشهورترین اسنادی است که تقریبا همه خریداران خودروهای دست دوم به آن توجه زیادی نشان می دهند. این برگه که نشان دهنده نداشتن جریمه های پرداخت نشده خودرو است توسط فروشنده باید پرداخت و به خریدار و ارائه شود. خلافی همیشه با یک هفته تاخیر اعلام می شود و این موضوع باید ددر برگه قید شود که خلافی تسویه شده مربوط به چه تاریخی است و تا چه تاریخی باید دوباره بررسی شود. 

مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش ماشین دست دوم
علاوه بر تمام مدارکی که گفته شد و هرکدام از اهمیت ویژه ای هم برخوردار هستند مدارک احراز محل سکونت خریدار هم مهم است. برای هر پلاک خودرو، یک بار باید محل سکونت مالک محرز شود. یعنی اگر خریدار قبلا پلاک داشته‌ است، بدون این مدرک هم می تواند خرید و فروش را انجام بدهد و در هر حال هر خریدار خودرویی باید یک بار این مدرک را تهیه کند. مدارکی که با استفاده از آن ها می توان محل سکونت خریدار یا صاحب پلاک را احراز کرد شامل سند خانه، اجاره ‌نامه، دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، گواهی اشتغال به تحصیل، قبض های آب، برق، گاز، تلفن. که همگی باید یا به نام خود خریدار باشند و یا به نام خانواده درجه یک وی.

اگر تمام این مدارک را آماده کرده اید و می خواهید یک خرید و فروش ماشین دست دوم را تجربه کنید اما بدون واسطه می توانید به سایت شیپور مراجعه کنید یا اپلیکیشن آن را روی گوشی موبایل تان نصب کنید و با استفاده از آن یک آگهی فروش خودرو را که به صورت رایگان انجام می شود برای ماشین تان ثبت کنید. تا خریداران بدون واسطه و مستقیما خودرو شما را از خودتان بخرند و در هزینه های هر دو طرف معامله صرفه جویی شود. علاوه بر این هر دو طرف می توانید اطمینان داشته باشید که یک معامله خوب را انجام می دهید چون خودتان باید مثل یک کارشناس تمام مراحل از پیدا کردن خودرو یا ثبت آگهی آن را انجام بدهید. این کار هم باعث می شود تجربه شما درخرید و فروش خودرو بیشتر شود و هم هزینه اضافی نپردازید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار