عملیات اجرایی پروژه راه آهن اردبیل بیش از یک دهه است که آغاز شده و با کش و قوس های فراوان در طول ۱۳ سال گذشته پیشرفت ناچیز این پروژه در مقایسه با راه ریلی سایر استانها چنگی به دل نمی‌ زند.
کد خبر: ۴۸۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 23 August 2017

به گزارش تابناک اردبیل، باوجود آنکه عملیات اجرایی پروژه راه آهن اردبیل-میانه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده اما به دلیل نبود اعتبارات کلان و عدم تخصیص آن از محل صندوق توسعه ملی و فاینانسها همچنان معلق مانده و اگر چه به تازگی حرف از آغاز مراحل ریل گذاری آن بر سر زبانها می چرخد اما باید مدنظر داشت که پروژه های ریلی سایر استانهای همسایه که همزمان با پروژه راه آهن اردبیل آغاز شده بودند با پیشرفت قابل توجهی در آستانه بهره‌ برداری هستند و گویا قصه راه آهن اردبیل هنوز سر دراز دارد!

خواب شیرینی که ۱۳ سال به طول انجامیده/ قصه راه آهن اردبیل سر دراز دارد!

طرح راه آهن اردبیل ، میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۳ کلنگ زنی و مدت زمان اجرای آن پنج سال تعیین شده بود که بدلیل نبود اعتبارت تکمیل آن تاکنون به تعویق افتاده است.

اخیرا با سفر معاون وزیر راه به استان اردبیل سخنانی مبنی بر اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن اردبیل هم مطرح شد که به همین منظور به سراغ نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا جزییات را از زبان وی شنوا باشیم.

صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تخصیص بخشی از اعتبارات وعده داده شده توسط معاون وزیر راه و هزینه کرد آن در بخشی از عملیات اجرایی و در بخش مراحل ریل گذاری راه آهن اردبیل-میانه را تایید کرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۶ تازه ابلاغ شده است، افزود: دولت ۹۱۰ میلیارد ریال برای راه آهن اردبیل پیشنهاد داده بود که این مبلغ با رایزنیهای نمایندگان مردم اردبیل در مجلس نهایتا به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که این مبلغ پیشنهادی نمایندگان مجلس تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال نیز افزایش داشته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای اینکه این اعتبارات در موعد مقرر تخصیص داده شود لازم بود پیگیری های لازم انجام بگیرد و البته پیگیر منابع مالی دیگر هم هستیم تا بتوانیم به مطالبات اصلی مردم پاسخگو باشیم.

بدری با آنکه عملیات اجرایی مگاپروژه راه آهن اردبیل-میانه چند سالی است که آغاز گردیده است اما هنوز هم که هنوز است علاوه بر تعطیل شدن این عملیات هم اکنون این پروژه به یکی از مطالبات اصلی مردم استان اردبیل تبدیل شده است، گفت: به منظور پیگیری ادامه روند عملیات اجرایی پروژه راه آهن اردبیل هر هفته ۲ جلسه در کمیسیون مجلس برگزار می کنیم.

وی گفت: براساس پیگیری ها مقرر شده از بازار سرمایه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای راه آهن تخصیص داده شود و درکنار آن پیگیریم از صندوق توسعه ملی هم ۳۰۰ میلیون یورو اختصاص داده شود.

نماینده اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راهکارهای منابع مالی راه آهن فاینانس بخش خصوصی و خارجی است افزود: زیاد امیدوار به فاینانس خارجی نیستیم اما صندوق توسعه ملی یکی از راهکارهای مالی است که می تواند با تخصیص اعتبارات پیشرفت کار را سرعت بخشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تکمیل پروژه ‌های عمرانی در دست اجرای کشور به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالی است که با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور سالانه فقط ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه ‌ها اختصاص می ‌یابد که همین امر به خوبی بیانگر میزان دشواری تصویب اعتبارات مناسب و تخصیص آن ‌ها به پروژه های مختلف به ویژه پروژه های عمرانی و اقتصادی در سطح کشور است.

بدری ادامه داد: هر چند که اعتبارات مصوب و تخصیص یافته به پروژه راه آهن اردبیل در دولت قبلی رشدی مناسب و تصاعدی داشت اما متاسفانه همین امر نیز نتوانست پروژه ای به این بزرگی را در طول سنوات طولانی به سرانجام برساند.

 

وی با اشاره به تخصیص ناچیز اعتبارات در طول سالهای ۹۲ تا ۹۶ یادآور شد: تخصیص کمتر از ۵۰ درصدی اعتبارات مصوب سال ۹۲ و تنزل مایوس کننده اعتبارات پروژه در سال ‌های ۹۳ تا ۹۵ کار را به جایی رساند که تخصیص بودجه ناچیز ۳۴ میلیارد تومانی پروژه در سال ۹۴ به رقم بسیار ناچیز ۷ میلیارد تومان برسد که این امر به شدت اعتراض نمایندگان مردم اردبیل را به دنبال داشت که دستاورد این اعتراضات نهایتا افزایش اعتبارات مصوب سال ۹۶ بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان در طول سالهای گذشته حامی واقعی تکمیل پروژه راه آهن اردبیل بودند که نهایتا رایزنی های مستمر این مجمع تصویب بودجه مناسب به پروژه برای سال جاری را به دنبال داشت که مبلغ پیشنهاد شده از سوی مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبارات ۹۶ ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مطالبه تکمیل پروژه فرا استانی راه‌ آهن حق مردم اردبیل است

استاندار اردبیل گفت: تسریع در اتمام پروژه فرا استانی راه آهن اردبیل-میانه به عنوان بزرگترین پروژه راهسازی تاریخ استان خواست جدی مردم و مسئولان استان بوده که قطعا این مطالبه حق مردم اردبیل است.

مجید خدابخش با اشاره به ویژگی ‌های گردشگری، کشاورزی و ترانزیتی استان اردبیل و قابلیتهای انکارناپذیر آن، گفت: هرگونه اقدام در راستای به سرانجام رساندن سریع این پروژه فرا استانی گامی برای کمک به کارآفرینی، افزایش تولید ثروت و در نهایت تقویت رفاه عمومی می باشد.

وی عنوان کرد: بهره ‌برداری از این پروژه می‌ تواند فصل جدیدی در ارتباط با روابط ایران با کشورهای همسایه بگشاید که به منظور تسریع در به بهره ‌برداری رساندن این پروژه بهره‌ گرفتن از فاینانس خارجی لازمه تسریع تکمیل روند اجرایی این پروژه است.

پیشرفت ۴۵ درصدی عملیات اجرایی راه آهن اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر پروژه راه آهن اردبیل ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می رود با تخصیص اعتبارات لازم و مصوب بتوانیم شاهد تکمیل این پروژه تا پایان دولت دوازدهم باشیم.

محبوب حیدری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه آهن اردبیل-میانه اظهار کرد: این پروژه از طولانی ترین و سخت ترین پروژه های اجرایی در سطح کشور است که با ۳۰ میلیون متر مکعب خاک برداری و ۹ میلیون مترمکعب خاک ریزی از پروژه های در حال اجراست که با حجم بالای بتن ریزی و در قطعات مختلف اجرا می شود.

وی عنوان کرد: این پروژه بیش از ۲۸ کیلومتر تونل و گالری دارد که اجرای پل های خاص و همچنین شرایط اجرایی متفاوت این پروژه را به عنوان سخت ترین و دشوارترین پروژه ریلی کشور تبدیل کرده که نباید برخی از مسئولان فکر کنند که این پروژه بزرگ ریلی کار کوچکی است در حالی که تاکنون برای این پروژه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و بیش از هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این پروژه در مجموع با دو هزار میلیارد تومان ظرف چند سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: اکثر پیمانکاران تراز اول کشور در اجرای این پروژه مشارکت دارند و تنها مشکل اجرای این پروژه کمبود اعتبارات آن است که تلاش می کنیم از طریق مختلف نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر منابع به فکر تامین آن باشیم.

 

حیدری گفت: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه راه آهن اردبیل–میانه انجام شده که این مقدار حدود ۷۵ درصد اعتبارات وعده داده شده از سوی دولت بوده و به همین میزان اعتبار نیاز است تا پروژه مجددا راه اندازی شده و به سمت تکمیل پیش رود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل-میانه افزود: در حال حاضر پروژه راه آهن اردبیل در قطعات مختلف در حال اجراست که با تزریق اعتبار مورد نیاز این پروژه سرعت بیشتری می گیرد.

آغاز مراحل ریل گذاری مسیر ۱۰۰ کیلومتری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: با پیگیریهای نمایندگان مردم اردبیل در مجلس و شخص استاندار مسیر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه آهن اردبیل-میانه ریل گذاری خواهد شد که در این زمینه در تلاش هستیم تا اعتبارات لازم را از محل فاینانس جذب کنیم.

جعفر فهیمی با اشاره به اینکه تنها مشکل اساسی در حال حاضر در خصوص راه آهن اردبیل-میانه عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه بود، تصریح کرد: بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و بقیه هم تا اواخر تیرماه امسال پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیلهای بالقوه استان اردبیل انتظار می رود تا کمترین لطف دولت به این استان راه اندازی سریع این ابرپروژه ریلی در منطقه باشد که در کنار آن ما خواستار اتصال این راه آهن به کشور آذربایجان و آسیای میانه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل اظهار کرد: وجود تفاوت فاحش در توزیع اعتبارات بین پروژه‌ های راه‌ آهن استانهای اولویت‌ دار قابل قبول نیست که در سال گذشته مجموع اعتبارات اختصاص یافته به پروژه راه‌ آهن اردبیل تنها ۲۷ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در همان سال برای پروژه مشابه استان همسایه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و ما در این زمینه خواستار اجرای عدالت در توزیع اعتبارات برای پروژه‌ های اقتصادی کشور هستیم که این امر امسال با توجه ویژه دولت رفع شد.

فهیمی با اشاره به اینکه با پیگیریهای به کرات نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی میزان اعتبارات پروژه راه‌ آهن این استان با افزایش سه برابری در سال جدید همراه بود، افزود: این میزان اعتبارات از ۲۷ میلیارد تومان در سال گذشته به ۹۱ میلیارد تومان در سال جدید ارتقاء یافت.

سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیاردی گره کور راه آهن اردبیل را می گشاید؟

باتوجه به گفته های مسئولان و استناد اعتبارات اختصاص یافته به پروژه راه آهن اردبیل از ابتدا تا به اکنون بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به تنها پروژه ریلی اردبیل بودجه تزریق شده است اما باوجود همین امر هنوز که هنوز است با گذشت ۱۳ سال هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده است.

اگرچه در این برهه بیش از یک دهه برخی مسئولان امر و دولت ‌مردان مکان ‌یابی نامناسب، غیرمعقول بودن جانمایی ایستگاه مرکزی راه‌ آهن اردبیل و مشکلاتی از این قبیل را مستند کرده و از آن به عنوان دلایل در رکود ماندن اجرای این پروژه عظیم ملی منطقه استفاده کردند اما جا دارد که بگوییم شاید همه اینها بهانه ‌تراشی محرز بوده باشد.

با اذعان به اینکه تکلیف پروژه راه آهن اردبیل-میانه به عنوان تنها راه ریلی استان اردبیل سالهاست که با بهانه ها، کهالتها، کم لطفی ها و بی مهری ها نامشخص مانده است اما هم اکنون باید مسئولان استانی با جذب اعتبارات کلان از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس بخش خصوصی هر چه زودتر نه تنها به راه اندازی مجدد بلکه به تکمیل این ابر پروژه منطقه اقدام کنند چرا که در حال حاضر این پروژه به مطالبه اصلی مردم استان اردبیل تبدیل شده است و چیزی که مطالبه مردم باشد باید در اولویت قرار گیرد.

وقتی که مقام مسئولی اتمام پروژه راه ‌آهن استان همسایه رایادآورشده وتکمیل راه‌آهن استان اردبیل رادردورنمایی ۴ یا ۵ ساله می‌بیندوبرای انجام این پروژه ابرازامیدواری می کند شایدشایسته نباشدکه مردم استان اردبیل نیزسکوت اختیارکرده وازکناراینهمه بی‌مهری به سادگی عبورکنند چرا که تکمیل این پروژه مطالبه اصلی مردم غیور استان اردبیل می باشد.

چرابایدراه‌آهن سایراستانها نهایی شوداماراه‌آهن استان اردبیل همچنان تا ۵ سال بعدبا اعتبارات خردو به مراتب کمترازدیگراستانها ادامه داشته باشد؟آیا عدالت و توازن توزیع اعتبارات در تمامی شهرها و استانهای کشور به یک میزان رعایت می شود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار