استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر آلمان:
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری وسیع و فراوانی با کشور آلمان داریم، گفت: امیدواریم با تسهیل رفت‌وآمد بین ایران و آلمان و تسریع در صدور ویزا برای فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع، اراده مسئولان دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها تحقق یابد.
کد خبر: ۴۸۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 22 August 2017
به گزارش تابناک تبریز، دکتر اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر آلمان در ایران، با اشاره به ارتباطات دیرینه دو کشور، اظهار کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم که توسعه روابط بین‌المللی به‌عنوان اولویت دولت در دستور کار است، بتوانیم روابط خود را تا سطح قابل قبولی توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان دو کشور اراده کافی برای توسعه روابط را دارند، افزود: وظیفه ما مسئولان دولتی رفع موانع همکاری است و بخش خصوصی می‌تواند راه خود را پیدا کند.

جبارزاده افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از شهروندان موفق آذربایجان شرقی در زمینه صنعت و تجارت، مقیم آلمان هستند که می‌توانند زمینه‌ساز توسعه روابط دوجانبه باشند.

وی با اشاره به سفر هیآت اقتصادی استان به آلمان در سال گذشته و توافق‌هایی که در این سفر با ایالت‌های زاکسن و نیدرزاکسن صورت گرفت، گفت: به سهم خود به دنبال تحقق این توافق‌ها هستیم و چند مورد از آنها را نیز اجرایی کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری جناب سفیر بقیه موارد را هم عملیاتی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه آسان‌سازی رفت‌وآمد را اولین قدم در توسعه روابط بین کشورها عنوان کرد و گفت: این موضوع، مهم‌ترین درخواست تجار و صاحبان صنایع است که اگر تحقق یابد قدم‌های بعدی را راحت‌تر می‌توان برداشت.

جبارزاده با اشاره به اینکه در این راستا پرواز مستقیم بین تبریز و هامبورگ ایجاد کردیم، افزود: تداوم این خط پروازی نیازمند تسهیل در صدور روادید است، زیرا اکنون شهروندان تبریزی برای دریافت روادید باید به سفارت آلمان در تهران مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تبریز آماده است مجموعه‌ای را در اختیار سفارت آلمان قرار دهد تا خدمات روادید برای تجار و صاحبان صنایع در تبریز ارائه شود که در این صورت می‌توان پروازهای مستقیم بین تبریز و آلمان را نیز توسعه داد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی استان، انجام طرح‌های علمی و تحقیقاتی مشترک را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد و گفت: وجود 3400 عضو هیأت علمی و 24 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی فرصت مناسبی در این زمینه است.

وی با اشاره به بازدید خود از مؤسسه تحقیقاتی لایپزیک در آلمان، گفت: علاقه‌مندیم در بحث محیط زیست، احیای دریاچه ارومیه و آب‌وفاضلاب، همکاری‌هایی بین دانشگاه‌های استان و این مؤسسه ایجاد شود.

جبارزاده با اشاره به توانمندی شرکت‌های قطعه‌ساز استان، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند قطعات مختلف خودرو را با استانداردهای کشور آلمان تولید کنند و این موضوع نیز می‌تواند محور همکاری مشترک باشد.

وی افزود: همچنین علاقه‌مندیم که با همکاری یکی از خودروسازان آلمانی، یک خط تولید مشترک خودرو در تبریز راه‌اندازی کنیم.

توسعه انرژی‌ها نو و تجدیدپذیر از دیگر موضوعاتی بود که استاندار آذربایجان شرقی به‌عنوان محور همکاری مشترک با کشور آلمان به آن اشاره کرد.

جبارزاده با بیان اینکه آلمان، صاحب فناوری‌های پیشرفته در این زمینه است، گفت: آماده جذب سرمایه‌گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در استان هستیم.

وی همچنین به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی و تولید و صادرات محصولات دامی اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندیم با سرمایه‌گذاری مشترک و یا خرید فناوری‌های روز تولید محصولات کشاورزی از آلمان، کیفیت محصولات تولیدی استان را ارتقا دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اختصاص اعتبار ویژه برای نوسازی صنایع از سوی دولت، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی هیچ محدودیتی در جذب این اعتبارات ندارد و با توجه به اینکه پایه اکثر صنایع سنگین استان، آلمانی است علاقه‌مندیم که بخش عمده‌ای از نوسازی این صنایع را با همکاری کشور آلمان انجام دهیم.

ایجاد شرکت‌های مشترک گردشگری و تبادل گردشگران، برپایی نمایشگاه‌های مشترک و حضور شرکت‌های آلمانی در نمایشگاه‌های تبریز از جمله نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته در پاییز امسال از دیگر محورهای همکاری مورد اشاره از سوی استاندار آذربایجان شرقی بود.

جبارزاده در پایان با بیان اینکه نسبت به آینده روابط دو کشور خوشبین هستیم، تصریح کرد: مدیریت استان آذربایجان شرقی با تمام توان از توسعه روابط با کشور آلمان در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند.

سفارت آلمان از توسعه روابط با آذربایجان شرقی حمایت می‌کند

سفیر آلمان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: از ابتدای مسئولیتم می‌دانستم که یکی از اولین سفرهایم به آذربایجان شرقی و تبریز خواهد بود و علاقه‌مند بودم ظرفیت‌های این استان را از نزدیک ببینم.

میکائیل کلور-برشتولد ضمن تائید سخنان استاندار آذربایجان شرقی در خصوص قدمت روابط ایران و آلمان، گفت: نقطه شاخص این روابط، ارتباط صمیمی و منطقی بین تبریز و شهرهای آلمان است و من آن‌چه را که از تلاش و کوشش مردم تبریز در این سفر دیدم با خود به ارمغان خواهم برد.

وی با اشاره به اینکه دولت آلمان سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد ارتباطات جدید و دوام ارتباطات قدیمی انجام داده است، افزود: خوشحالیم که ایران، آلمان را در مبادلات اقتصادی خود سهیم کرده و آلمان نیز نقش فعال و منعطفی را در روابط با ایران ایفا کرده است.

سفیر آلمان با اشاره به نشست خود با اعضای اتاق بازرگانی تبریز، گفت: در این جلسه پرمحتوا و منطقی، درخصوص زمینه‌های فعالیت در استان آذربایجان شرقی از جمله داروسازی و خودروسازی مذاکره کردیم و به‌عنوان سفارت آلمان آماده‌ایم تا دست‌دردست شما از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

کلور-برشتولد در ادامه به ساخت دو نیروگاه بزرگ خورشیدی با مشارکت سرمایه‌گذاران آلمانی در ایران اشاره کرد و گفت: پرداختن به انرژی‌های نو در کشوری مثل ایران که ذخایر عظیم سوخت فسیلی را در اختیار دارد تحسین‌برانگیز است و ما در این زمینه می‌توانیم شرکای ایده‌آلی برای همدیگر باشیم.

وی با ابراز مسرت از برقراری پرواز مستقیم بین تبریز و هامبورگ، گفت: مکاتباتی را با دولت آلمان انجام داده‌ایم تا بتوانیم صدور روادید را به یک شرکت خصوصی واگذار کنیم و در صورت تحقق این امر، این شرکت می‌تواند در تبریز هم نمایندگی ایجاد کند که در تسهیل رفت‌وآمد برای فعالان اقتصادی مؤثر خواهد بود.

سفیر آلمان در ایران با بیان اینکه از علاقه‌مندی مردم ایران و آلمان نسبت به یکدیگر خوشحالیم، افزود: این موضوع می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری در بخش گردشگری باشد.

وی در پایان گفت: افتخار دارم که به‌عنوان سفیر آلمان در ایران بتوانم زمینه‌های همکاری مشترک را پیگیری کنم و در این راه قدم‌های مؤثری بردارم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار