یک کارشناس مامایی گفت: فعالیت بدنی مادران باردار علاوه بر اینکه باعث تسهیل زایمان و کنترل وزن می‌شود، موجب تولد نوزادانی قوی‌تر نیز خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 22 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا، شیوا کاظمی، با بیان اینکه بی‌تحرکی در مادران باردار باعث افزایش وزن و دیابت می‌شود، گفت: بی تحرکی در دوران بارداری علاوه بر افزایش توده‌های چربی در بدن، با بالابردن وزن، موجب افزایش فشار به مفاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بدن در دوران بارداری مستعد تشکیل انواع لخته‌هاست، گفت: بی تحرکی در دوران بارداری با کاهش جریان خون، احتمال تشکیل لخته در پاها را بالا می‌برد که بروز ایست قلبی و تنفسی را به دنبال دارد.

این کارشناس مامایی با تاکید بر انجام ورزش در دوران بارداری، بهبود گردش خون و کاهش مشکلات تنفسی و گوارشی را از جمله فواید ورزش کردن برای مادران باردار عنوان کرد و افزود: فعالیت بدنی در دوران بارداری به علت ترشح هورمون هایی خاص در بدن مادر از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند.

کاظمی با اشاره به اینکه ورزش کردن در دوران بارداری باعث دفع بهتر سموم از بدن مادر و خونرسانی بیشتر به جفت می‌شود، گفت: با ورزش کردن، اکسیژن بیشتری توسط جریان خون به جنین می رسد که باعث رشد بهتر جنین شده و نوزاد سالم تری متولد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه ورزش در زمان بارداری موجب بهبود وضعیت مفصلی و تراکم استخوانی مادران می‌شود، خاطرنشان کرد: ورزش کردن در دوران بارداری از پوکی استخوان و لق شدن دندان مادر در زمان شیردهی جلوگیری می‌کند، چرا که باعث ترشح مداوم کلسیم در بدن مادر می‌گردد.

کاظمی یادآور شد: همچنین ورزش در دوران بارداری باعث می شود بعد از زایمان، عضلات بهتر و سریعتر به حالت عادی بازگردند.

این کارشناس مامایی در ادامه به تمرینات کششی و پیاده روی به عنوان بهترین فعالیت های بدنی در دوران بارداری اشاره کرد و افزود: مادرانی که قبل از بارداری، ورزشی را به طور حرفه‌ای دنبال نکرده و در زمان بارداری قصد انجام فعالیت‌های بدنی را دارند، بهتر است فعالیت بدنی خود را با تمرینات اصلاح وضعیت و سپس تمرینات کششی و تنفسی آغاز کنند.

کاظمی هفته بیستم بارداری را بهترین زمان برای شروع ورزش عنوان کرد و گفت: مادران باردار در این زمان می‌توانند با مشورت پزشک خود و یا کارشناسان مامایی، تمرینات ورزشی آمادگی برای زایمان را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه برخی مادران باردار قبل از زمان بارداری ورزش‌های رقابتی و قدرتی را آغاز کرده و تمایل دارند در زمان بارداری به تمرینات خود ادامه دهند، افزود: چنانچه این مادران باردار با انجام تمرینات ورزشی دچار تنگی نفس شوند بهتر است فعالیت‌های رقابتی و قدرتی خود را در سطح پایین‌تری انجام دهند.

کاظمی در پایان به مادران باردار توصیه کرد: پیاده روی و تمرینات ورزشی مناسب را در برنامه خود قرار دهند تا صاحب فرزندانی آرام تر، قوی تر و با مشکلات تنفسی کمتر شوند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار