معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای طرح مشاوره ژنتیک در سال گذشته از تولد ۱۰۰۰ کودک معلول در کشور جلوگیری شد.
کد خبر: ۴۸۲۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 22 August 2017
فرید براتی سده در مراسم اختتامیه همایش علمی کابردی معاونان پیشگیری بهزیستی استانهای کشور که روز دوشنبه در باغستان برگزار شد اظهارداشت: در حال حاضر ۳۰ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده و به نظر می رسد همین تعداد نیز هنوز شناسایی نشده و افراد از بیماری خود مطلع نیستند که باید برای درمان آنها اقدام کنیم.

براتی بیان کرد: در مقابله با بیماری اچ آی وی سه برنامه تاکنون اجرا شده و در حال اجرای برنامه چهارم هستیم و با تلاش دستگاههای مرتبط برای کنترل بیماری اقدام کرده ایم.

کنترل بیماری HIV تا سال ۲۰۳۰

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی اظهارداشت: بر اساس برنامه های پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیماری اچ آی وی در جهان باید ریشه کن شود و قرار است ما هم در ایران در این زمینه به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی گفت: پیشگیری در حوزه بهزیستی اهمیت ویژه ای دارد اما متاسفانه بودجه های پیش بینی شده برای آن مناسب نیست و از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در این زمینه همکاری لازم را صورت دهند.

براتی گفت: ۵ هزار موسسه مردم نهاد در محله های کشور در شهرها و روستاها فعال شده که در دانشگاهها، پادگانها، مدارس، محیط های کاری مستقر شده و ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته اند که در این زمینه نیز باید برنامه ها توسعه یابد.

پیشگیری ازآسیب ها محور برنامه های بهزیستی است

براتی یادآورشد: در سازمان بهزیستی پیشگیری در اولویت همه برنامه ها قرار دارد و تلاش می کنیم در این زمینه امکانات خود را بسیج کنیم.

وی بیان کرد: مشارکت دانش آموزان در برنامه های پیشگیری و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در حال حاضر طرح مشارکت اجتماعی در ۱۰۰۰ مدرسه در حال اجراست که امسال این طرح در دو هزار مدرسه عملیاتی می شود.

براتی گفت: پیشگیری از اسیب ها و تضمین سلامت دانش آموزان و جامعه را جدی گرفته ایم و با استفاده از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران به کیفی سازی کارها کمک کرده ایم.

فعالیت ۲۰۰۰ مرکز مشاوره در کشور

وی در خصوص راه اندازی مراکز مشاوره در بهزیتسی سراسر کشور هم اظهارداشت: بیش از ۲۰۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در سراسر کشور راه اندازی شده و برای هر ۵۰ هزار نفر ۱.۲۲ درصد مرکز مشاوره فعال شده که بسیار کم است و باید توسعه یابد.

براتی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ زوج به مراکز مشاوره بهزیستی سراسر کشور مراجعه کردند و از خدمات این مراکز برخوردار شدند.

وی گفت: از این تعداد حدود ۳۹ هزار زوج از دادگاهها به مراکز مشاوره ارجاع  داده شدند و بیش از ۱۴۶ هزار جلسه برای خدمات مشاوره ای تشکیل شد.

براتی اظهارداشت: با خط تلفنی بهزیستی بیش از ۷۰۰ هزار مورد مشاوره تلفنی داده شده و ۶۰۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند که به دلیل کمبود امکانات زمان طولانی برای این خدمات ایجاد شده که باید این مشکل را حل کنیم.

وی بیان کرد: با اجرای طرح غربالگری سه میلیون کودک یک تا ۳ سال تحت پوشش خدمات شنوایی سنجی قرار گرفتند و با اجرای مشاوره ژنتیک از تولد ۱۰۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

براتی گفت: موضوع سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها بسیار جدی است و در اولویت و دستور برنامه های بهزیستی قرار گرفته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار