محمدعلی مجاهدی:
یکی از اساتید برجسته شعر آیینی با تاکید بر اینکه اسلام نسبت به اثرگذاری و مخاطب داشتن هنر شعر حساس است، گفت: زمانی که شعر یک محتوای ضدارزشی و ضداخلاقی دارد از نظر اسلام به عنوان یک هنر ارزشی شناخته نمی‌شود.
کد خبر: ۴۸۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، محمدعلی مجاهدی در نشست «کتاب‌خوان شعر» که در قالب سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب امشب در سالن اجتماعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد، ضمن تقدیر از اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی نسبت به برگزاری نشست‌های معرفی کتاب اظهار کرد: این نشست‌ها و هم‌فکری‌ها می‌تواند به تعامل بیشتر و پیامدهای مبارک‌تری برسد.

وی اضافه کرد: بی‌دل تنها شاعر پارسی‌گو است که در مقوله وحدت وجود حضور پررنگی دارد هر چند برخی وحدت وجود را با وحدت موجود اشتباه می‌گیرند، اما هیچ فردی به وحدت موجود اعتقاد ندارد و سخن اصلی در مورد وحدت وجود است.

این استاد برجسته شعر آیینی با بیان اینکه بی‌دل از شاعران آیینی و عرفان جوهره شعر آیینی است، تصریح کرد: در سال 79 به سفارش پژوهشکده شهید محلاتی تحقیقی در حوزه شعر عاشورا را آغاز کردم که نتیجه آن رسیدن به کتاب «شکوه شعر عاشورا» شد.

وی با اشاره به جایگاه شعر عاشورا در شعر آیینی عنوان کرد: با توجه به برخی از محدودیت‌ها از نظر حجم کتاب نتوانستیم به شیوه مطلوب به عرصه‌های مورد نظر در حوزه شعر آیینی ورود کنیم اما در نتیجه در حوزه شعر عاشورا یک اثر مطلوب تهیه شد.

مجاهدی یادآور شد: پیامبر اسلام در حوزه شعر سه حرکت متفاوت داشتند که نخست حرکت ایشان حذفی بود که بر اساس وحی صورت می‌گرفت، حرکت دوم حضرت محمد(ص) در حوزه شعر تنذیهی بود چرا که برخی اسرار داشتند بگویند که پیامبر شاعر بوده و قرآن کریم نیز نوعی شعر است در حالی که بر اساس قرآن کریم را به عنوان یک سند افتخارآفرین بشریت تا روز قیامت می‌شناسیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از آیات قرآن کریم وزن شعر را دارد، مطرح کرد: در متن آیات قرآن کریم به صراحت آورده شده است که «ما به او شعر نیاموخته‌ایم و شاعری دور از شأن اوست»، حضرت محمد(ص) حرکت سوم خود را با رویکرد تشریقی به شیوه مطلوب دنبال کردند چرا که در جای جای تاریخ نبوی می‌توانیم ردپای این حرکت را مشاهده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اسلام نسبت به اثرگذاری و مخاطب داشتن هنر شعر حساس است، گفت: زمانی که شعر یک محتوای ضدارزشی و ضداخلاقی دارد از نظر اسلام به عنوان یک هنر ارزشی شناخته نمی‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار