استاندار گلستان:
استاندار گلستان با بیان اینکه شورا مظهر مشارکت و مظهر حاکمیت مردم است، اظهار کرد: شوراها ها وظیفه رهبری و نظارت بر امور محلی را دارند، زمینه ساز نهادینه شدن مردمی مدیریت در کشور هستند و وظیفه هدایت حق الناس در وجه عمومی را دارند.
کد خبر: ۴۸۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 21 August 2017
 استاندار گلستان با بیان اینکه شورا مظهر مشارکت و مظهر حاکمیت مردم  است، اظهار کرد: شوراها ها وظیفه رهبری و نظارت بر امور محلی را دارند ، زمینه ساز نهادینه شدن مردمی مدیریت در کشور هستند و  وظیفه هدایت حق الناس در وجه عمومی را دارند.

دکتر حسن صادقلو  در نشست صمیمی با منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهرهای استان با بیان اینکه شوراها اهداف اولیه و ثانویه دارند، اظهار کرد: شوراها در اهداف اولیه از مظاهر تجمیع عقول هستند و به تعبیر امام علی (ع) کسانی که با دیگران مشورت می کنند در عقل های آنان شریک هستند و برای همین شورا یک فرآیند مستمر است. 

به گفته استاندار شورا یکی از معیارهای مشارکت اجتماعی است که سازمان ملل نیز به این مقوله توجه دارد. در اسلام نیز پیامبر اکرم ( ص) که انسان کامل است دست به مشورت می زند.

دکتر صاقلو خطاب به منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان گفت: شما در معرض یک هدیه الهی هستید بخاطر اینکه تحقق کلیدواژه اساسی را در ظرفیت مدیریت جامعه به دست گرفتید، جای تبریک دارد. 

وی با اشاره به اهداف ثانویه کار شوراها گفت: در اهداف ثانویه اعضای شوراها جز برگزیده های مردم هستند و کار شورایی به اقدامات سرعت می بخشد و نیروسازی خواهد کرد و استعدادهای مردمی را رشد می دهد وهمچنین تحقق حقوق شهروندی نیز در حیطه و  قلمرو کار شوراها قرار دارد و شما بازوی تحقق آن هستید. 

استاندار تصریح کرد: شوراها باید نقشه راه دقیق داشته باشند و   البته شوراها مسئولیت دارند اهداف ثانویه را با برش شهری خود ترسیم کنید. 

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهرنشین ادامه داد: در هزاره سوم با پدیده های مختلفی از جمله افزایش جمعیت شهری مواجهیم. اینکه جمعیت در حال شهری شدن است یعنی مسئولیت شما حساس تر است و با توجه به اینکه در استان گلستان نیز قریب به 53 درصد جمعیت شهری داریم می طلبد که باید و نبایدهایی در مدیریت شهری اتفاق بیفتد.

 دکتر صادقلو یادآور شد: برخی از شهرها به واسطه شبکه ای شدن اطلاعات و اطلاع رسانی به کلان شهر تبدیل شده اند و البته در استان های شمالی از جمله گلستان روستاهای ما هم فرهنگ شهری دارند و می توان گفت برخی از روستاها به روستا- شهر بدل شده اند.

وی با اشاره به حضور مسئولان قضایی در این جلسه اظهار کرد: توجه به سیستم نظارتی در امر شوراها مسئله ای پراهمیت است و البته باید شورا سیستم خود نظارتی را ایجاد نماید تا از مسیر اصلی فاصله نگیرد. 

استاندار تأکید کرد: نظارت حتما جدی است و همیشه  نیز جدی بوده است. توقع داریم که شورای یادگیرنده باشید. شورایی که یادگیرنده نباشد به نتیجه نمی رسد. شورای یادگیرنده موفق است و استمرار مشارکت اجتماعی در همین راستاست. کسانی که رأی دادند می توانند در همه مسائل نظر بدهند. 

وی با بیان اینکه باید بر روی هزینه بجای و پرهیز از حیف و میل منابع حساس باشید، گفت: برخی سیاست ها و تصمیمات واقعا منابع را حیف می کند. مواظب باشید که تصمیمات شما در دایره حیف هم بررسی می شود.

استاندار ادامه داد: بخشی از توسعه استان ناشی از عمران شهری است و عمران شهری یک نکته مهم و دل نگرانی و دغدغه است و  به اندازه ای که در عمران شهری پیشروی داشته باشیم به همان نسبت هم در کارآمدی توفیق داشته ایم و شوراها گمان نکنند از مردم رأی گرفته اند و مسئله به همین جا ختم می شود بلکه این ابتدای راه است و مردم فعالیت های شما  را به چشم دولت و نظام می نگرند.

دکتر صادقلو خطاب به برخی از اعضای شورای شهر که در دوره های گذشته نیز حضور داشتند، گفت: کسانی که در گذشته بودند تصور نمی کنید که در برخی از مسائل وردستی عمل کردید؟ مطمئن باشدی وردستی کار کردن شرایطی در شهر ایجاد می کند که کار شما را ماندگار نخواهد کرد. در سال چند پروژه اهم انتخاب کنید و با تمام قوا آن را دنبال کنید.علاوه براین یک کتابچه اهم از مصوبات شوراهای شهرها باید داشته باشیم. 

وی با اشاره به مباحث گردشگری هم گفت: یکی از سیاست های شوراها باید مقصد شدن شهرها در مسئله گردشگری باشد چراکه 18 میلیون مسافر عبوری از استان می گذرد و اگر شهرها به مباحثی عمرانی توجه کنندجاذبه های شهری ایجاد می شود و شهرها تبدیل به مقصد گردشگری خواهند شد و به طور قطع از این کار ضرر نخواهید کرد بلکه مصداق توسعه پایدار هم هست.

استاندار با بیان اینکه مدیریت شهری باید به دنبال درآمد پایدار باشد، اظهار کرد: زمین فروشی و هوافروشی مباحث خردمندانه برای شهر نیست و در درازمدت تبدیل به پدیده شوم می شود. باید دنبال اصول دیگری در حوزه های مختلف کار کرد. رودخانه های زیادی از شهرهای استان می گذرد، هنر ما این نیست که روی رودخانه ها را ببندیم. باید همت کنید که تمام جوی ها و رودها را تبدیل به زاینده رودهای دیگر کنیم. اطراف آن را سبز کنید اجازه ندهید حریم را تصرف کنند. این اتفاق در آرامش بخشی اعصاب مردم و مقصد شدن شهرها اثرگذار است. 

وی از منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها خواست تا از بین خودشان شهردار انتخاب نکنند. 

دکتر صادقلو افزود: این سرمایه گذاری انجام شده تا شما شورا شوید نه شهردار و پاشنه آشیل کار شورا انتخاب شهردار است. نباید در این زمینه تأخیر کنید و فرد باتجربه و کسی که در این حوزه کار کرده باشد، عمران و مقررات بفهمد ، برای شهردار شدن انتخاب کنید.

استاندار قانون خوانی و قانون دانی مسئله ای مهم دانست و خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت های شما توجه به مناطق مستضعف نشین است که مورد تأکید مقام معظم رهبری است. ما باید همگرایی را تمرین کنیم و برای افق آینده استان این تمرین از اوجب واجبات است . این جز این نیست که اقوام این همگرایی را نسبت به هم داشته باشند. 

استاندار از اعضای شوراهای اسلامی شهر خواست تا به میراث های تاریخی و فرهنگی توجه کنند و تصریح کرد: تولید فکر مستمر لازمه زنده بودن شوراهاست. باید یکی از تراز های ارزیابی شوراها را در تولید فکر و مباحث جدید باشد.

لازم به ذکر است در نشست صمیمی با منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهرهای استان تعدادی از شورائیان منتخب دوره پنجم دغدغه های خود را با استاندار گلستان و دیگر مدیران حاضر در جلسه در میان گذاشتند.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار