کد خبر: ۴۸۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳ 21 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد از کاهش بارندگی در استان یزد در سال آبی ۹۶ـ۹۵ خبر داد و گفت: میزان بارش‌ها در این استان ۱۸ درصد کاهش یافته است.

 محمدمهدی جوادیان زاده در نشست هم اندیشی تشکل های زیست محیطی استان یزد با تاکید بر اهمیت آب در توسعه پایدار اظهار داشت: برای رفع مشکل کم آبی و خشکسالی همه ارگان‌ها و آحاد مردم باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم با تعامل و همدلی این مشکل را برطرف کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بارش‌های کشور و استان یزد از مهرماه سال گذشته تا اواخر خردادماه سال جاری بیان کرد: میزان بارش‌ها در استان یزد ۷۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به متوسط دوره آماری با کاهش بیش از ۱۸ درصدی مواجه بوده است.

جوادیان زاده با بیان اینکه شهرستان خاتم پربارش‌ترین شهرستان استان یزد بوده است،‌ عنوان کرد: اگر شهرستان خاتم را در نظر نگیریم، میزان بارش‌های استان یزد در مدت یاد شده ۶۷ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد با اشاره به علل کاهش حجم روان‌آب‌ها در یزد یادآور شد: پراکندگی و تغییر نوع بارش‌ها، دخل و تصرف در بستر رودخانه ها و تغییر مسیر جریان آب رودخانه به خارج از بستر و انتقال آن به گوراب‌ها و استخرهای ذخیره ای و حفر بی رویه چاه‌های غیرمجاز خانگی به دلیل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه مسکونی روستاها از جمله این عوامل است.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و هجوم آب شور، نصب آب شیرین کن‌های غیر مجاز در نقاط مختلف دشت و نفوذ پساب آنها، آبیاری غرقابی باغ‌ها و مزارع  موجب شور شدن آب و افت کیفیت منابع آبی موجود در استان شده است.

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب در استان یزد تصریح کرد: یکی از طرح های اجرا شده در این زمینه خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی بوده که با اجرای این طرح ۴۴ میلیون مترمکعب آب در یزد صرفه جویی شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار