مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: خانه های دارای ارزش تاریخی در بافت تاریخی شیراز با هدف حفاظت، مرمت و احیای آنها تملک می شود.
کد خبر: ۴۸۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 20 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:فیروز تکاور افزود:با همین هدف حدود پنج میلیارد تومان برای حفاظت، بازسازی، مرمت و تملک این خانه ها در بافت تاریخی شیراز اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز بحث حفاظت و مرمت آثار تاریخی استان را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار دارد و با تملک این آثار و بناها در زمینه مراقبت و نگهداری درست و مناسب از آنها گام بر می دارد.
او اظهار کرد: به منظور حفاظت و مرمت خانه های تاریخی، توافق هایی با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده که بر اساس آن بحث تملک، حفاظت، مرمت و بهسازی خانه های تاریخی و دارای ارزش توسط راه و شهرسازی و بحث تغییر کاربری و ورود سرمایه گذاران در این بناها با میراث فرهنگی خواهد بود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به اینکه تملک، حفاظت، مرمت و بهسازی این خانه ها تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود افزود: بر خلاف شایعاتی که درباره تخریب خانه های تاریخی تملک شده بافت تاریخی مطرح شده، این خانه ها به هیچ وجه تخریب نمی شود بلکه از آنها حفاظت و نگهداری می شود.
تکاور اضافه کرد: محدوده بافت تاریخی شیراز یک محدوده ارزشمند است و باید با مرمت، احیا و حفاظت از آنها، این محدوده را به مکانی برای حضور و جذب گردشگر تبدیل کنیم.
مساحت بافت تاریخی شیراز بالغ بر 360 هکتار است که علاوه بر خانه های مسکونی، بناهایی همچون مسجد جامع عتیق، مسجد نو یا مسجد شهدا، مدرسه خان، مجموعه زندیه، مسجد نصیر الملک در آن قرار دارد.
همچنین محله سنگ سیاه یکی از محله های مهم و قدیمی بافت تاریخی شیراز است که بناها و مکان هایی مانند آرامگاه سیبویه، امامزاده بی‌بی دختران، مسجد ایلخانی، حمام ایلخانی، مسجد مشیر، حسینیه مشیر، بازارچه ارامنه، کلیسای ارامنه، خانه فروغ الملک، خانه سعادت، خانه ضیائیان، موزه هنر مشکین فام، بازارچه حاج زینل و بقعه سید تاج الدین غریب در آن واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار