یک نویسنده آلمانی-ترکیه‌ای که از منتقدان دولت رجب طیب اردوغان است، بنا بر درخواست ترکیه در اسپانیا بازداشت شد.
کد خبر: ۴۸۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸ 20 August 2017
به گزارش تابناک : مقام‌های گرانادا اسپانیا اعلام کردند، دوغان آخانلی، نویسنده آلمانی-ترکیه‌ای را بنا بر درخواست دولت ترکیه بازداشت کرده‌اند؛ هر چند اتهام اصلی پشت این بازداشت هنوز علنی نشده است.

آلمان این بازداشت را محکوم کرده و خواسته آخانلی به ترکیه استرداد نشود.

واکر بک، نماینده حزب‌سبز آلمان ضمن محکوم کردن این بازداشت گفت، دستگیری دوغان آخانلی با انگیزه‌های سیاسی بوده و اسپانیا نباید او را به دولت ترکیه تحویل دهد.

بک تصریح کرد، این دستگیری نشانگر آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تلاش برای گسترش قلمرو قدرت خود در خارج از ترکیه و ارعاب منتقدان خود در نقاط مختلف دنیاست.

از زمان کوتادی نافرجام تابستان گذشته در ترکیه، دولت اردوغان ده‌ها هزار نفر را به اتهام توطئه و همکاری با کودتاچیان زندانی یا از کار برکنار کرده است.

دوغان آخانلی ۶۰ ساله، در آثار خود درباره قتل هرنت دینک، خبرنگار ترک-ارمنی‌تبار در سال ۲۰۰۷ نوشته و همچنین آثاری درباره کشتار ارمنی‌ها به دست دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ دارد؛ کشتاری که سال گذشته پارلمان آلمان آن را قتل عام و نسل‌کشی نامید.

الیاس اویار، وکیل آخانلی به مجله اشپیگل آلمان گفت: تعقیب منتقدان دولت ترکیه در خارج از این کشور غیرقابل‌باور است.

در ماه فوریه گذشته هم یک روزنامه‌نگار آلمانی-ترکیه‌تبار که برای روزنامه دی‌ولت آلمان کار می‌کرد، به اتهام تهیه مطالب تبلیغی تروریستی بازداشت شد و همچنان در اختیار پلیس ترکیه است.

روابط ترکیه و آلمان در چند سال اخیر رو به تیرگی گذاشته است و در آخرین تحول آلمان از ترکیه به علت آنچه تلاش برای دخالت در انتخابات ماه سپتامبر این کشور عنوان شده، انتقاد کرده است.

آلمان اعلام کرد، اردوغان از ترک‌تبارهای آلمان خواسته به حزب حاکم که آنگلا مرکل را در رأس دولت دارد، رای ندهند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی روز جمعه خود به ترک‌تباران آلمان گفت: از همه می‌خواهم تا به احزابی رأی بدهند که دارای دیدگاهی تهاجمی و توهین‌آمیز نسبت به ترکیه نیستند و به آنان توصیه می‌کنم درکنار صندوق‌های اخذ رای، به احزاب دشمن ترکیه یک درس عبرت بدهند. تخمین زده می شود که شمار ترک‌تباران دارای حق رای در آلمان به حدود یک میلیون نفر می‌رسد.





منبع : بی بی سی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار