در پی انتشار خبر کذب و ناقص با عنوان پایانی نامعلوم بر "پایان نامه‌های علمی" دانشجویان دانشگاه اصفهان، روابط عمومی این دانشگاه بیانیه ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۷۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 08 August 2017
به گزارش تابناک : متن این بیانیه که از سوی روابط عمومی دانشگاه اصفهان منتشر شده به این شرح است:

دانشگاه اصفهان با قدمت 70 ساله خود همواره بر رعایت اخلاق علمی، حفظ حقوق معنوی و مالکیت فکری افراد حقیقی و حقوقی و حفظ اموال دانشگاه اصفهان و همچنین رعایت اصول کتاب و کتابداری اهتمام و تاکید ویژه داشته است. بر این اساس با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر "پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" طرح راه اندازی سامانه دیجیتال پایان نامه های دانشگاه اصفهان توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه، همگام با فناوری های موجود در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که در راستای برآورد سیاستهای صحیح نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری است و با هدف صرفه جویی در هزینه ها، بهینه سازی فضا، نیروهای انسانی، تسهیل دسترسی، اکرام مخاطبان و نیز غنابخشی و اعتلادهی محتوایی و سازمانی را راه اندازی نموده است تا از این طریق به طالبان علم و پژوهش در اقصی نقاط کشور خدمت رسانی نماید.

در این وانفسای سوء استفاده کنندگان تحقیق و سرقت علمی با دیجیتالی شدن پایان نامه های دانشگاهی، دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف برای نظارت بر پایان نامه های مکتوب نیست و براحتی می توان از هرگونه سوء استفاده های احتمالی جلوگیری نمود.

البته شایان ذکر است که دانشگاه اصفهان علاوه بر دیجیتالی نمودن هر پایان نامه نسخه چاپی آن را در بخش مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه نگهداری می نماید که ضمن احتیاط در حفظ تاریخی آنها، به برخی مخاطبان که به دلایلی امکان استفاده الکترونیکی  از آن را ندارند به راحتی امکان دسترسی داده شود.

در خبر درج شده توسط شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز باید یادآور شد، اگر چه استفاده از تکنیک‌های حوزه خبر و رسانه با هدف سوق دادن ذهن مخاطب در مسیر دلخواه، امری نکوهیده است، اما بیان واقعیت در رسانه و به افکار عمومی امری ارزشی و اخلاقی و در راستای حفظ صداقت و واقعیت اصل خبری باید باشد. انتشار تصاویر و درج تیتر پایانی نامعلوم بر "پایان نامه های علمی" دانشجویان دانشگاه اصفهان، علاوه بر زیر سئوال بردن تحقیق و پژوهش، صاحبان و اندیشمندان علم را به سخره می گیرد و آنرا تبدیل به تولید خوراک خبری برای رسانه های بیگانه و ضد نظام برای تکذیب و کم اهمیت بودن انبوه دستاوردهای علمی و فنی نظام مقدس جمهوری اسلامی می کند.

دانشگاه اصفهان ضمن اشاره به نحوه نامناسب انتقال پایان نامه ها و اصلاح این فرآیند در موارد آتی، خبر شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز را تکذیب کرده و با تأکید بر رسالت انجام صحیح انتشار اخبار در سطح جامعه، دست همه قلم به دستان واقعی و دلسوز رسانه های مختلف را مثل همیشه به گرمی و دوستی می فشارد. 






منبع : ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار