مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان گفت: برای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز باید سه اصل اساسی موجود در سیره پیشوایان دین در سطح جامعه فرهنگ‌سازی شود و آن سه اصل عبارت است از اینکه نماز در اول وقت به جماعت و در مسجد خوانده شود.
کد خبر: ۴۷۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 08 August 2017
به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رنجبر، مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان با تشریح برنامه‌های این ستاد در خصوص گسترش فرهنگ اقامه نماز در سطح استان، اظهار کرد: برنامه‌های ستاد اقامه نماز استان بیشتر برنامه‌های فرهنگی-آموزشی است، به عبارت دیگر بیشتر در حوزه نرم‌افزاری نماز فعالیت داریم و در حوزه سخت‌افزاری بیشتر کمک کرده و مستقیم ورود نمی‌کنیم.
وی افزود: در حوزه نرم‌افزاری، برای اصناف مختلف جامعه از ائمه جماعات و روحانیون که در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و مراکز نظامی و انتظامی به اقامه نماز می‌پردازند، گرفته تا مدیران دستگاه‌ها، رؤسای هیئات مذهبی، مداحان، هیئت امنای مساجد، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، طلاب جدیدالورود، مدیران مدارس، مربیان پرورشی و حتی مربیان مهدکودک‌ها، دوره‌های آموزشی ۱۶ ساعته برگزار می‌کنیم که ۸ ساعت آن به صورت تئوریک و ۸ ساعت نیز به صورت کارگاهی است.
حجت‌الاسلام رنجبر ادامه داد: نشست‌های دانشجویی و اندیشه نماز در سطح دانشگاه‌ها، نشست‌هایی برای آموزش خانواده‌ها با همکاری آموزش و پرورش در مدارس و نشست‌های دانش‌آموزی و گفتمان نمازشناسی نیز برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌ها، فرهنگ‌سازی اقامه نماز در سطح بازار و میان کسبه با عنوان «طرح معراج» است که جلساتی را برگزار نموده‌ایم و خوب جواب داده؛ برنامه دیگری برای اقامه نماز صبح در مساجد با عنوان طرح «سفیران صبح» مطرح است. معمولا تعداد مساجدی که صبح‌ها باز باشند، کم هستند، البته تعداد آنها در استان اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر، ولی در مجموع، کم است. در راستای اجرای این طرح، با هیئت امنا، خادمین و اعضای بسیج مساجد جلساتی را برگزار و با آنها صحبت می‌کنیم تا انشاءالله نماز جماعت صبح به صورت مستمر در مساجد برگزار شود؛ البته استان اصفهان در سه سال گذشته، رتبه اول را در اقامه نماز جماعت صبح در سطح کشور کسب کرده است.
مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مسابقات کتابخوانی، اعزام روحانی در ایام اعتکاف، تربیت مربی و مدرس تخصصی نماز در استان که تعداد آنها به حدود ۵۰ نفر می‌رسد و تشکیل دوره‌های کوتاه دو ساعته برای زوج‌های جوان با همکاری دستگاه‌های ذیربط اشاره کرد. علاوه بر این، نصب تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی را با همکاری اداره راه و ترابری و سازمان حمل و نقل جاده‌ای پیگیری کردیم.
وی با اشاره به برگزاری سالیانه اجلاس سراسری نماز گفت: امسال اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و فضای مجازی»، آذر ماه در بندرعباس برگزار می‌شود و ما قصد داریم در رابطه با تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، جلساتی را با گروه‌های مختلف و اشخاص حقیقی و حقوقی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، برگزار کنیم و انشاءالله تولید و توزیع محتوا ویژه نماز را به سبک هنری و زیبا و قابل پسند برای نوجوانان و جوانان پیگیری می‌کنیم. از طرف دیگر، پیش‌بینی شده تا قبل از برگزاری اجلاس سراسری نماز، حداقل ۱۵ پیش اجلاس در شهرستان‌ها برگزار شود که قرار است اولین آن در شهر اصفهان رقم بخورد.
حجت‌الاسلام رنجبر خاطرنشان کرد: گاهی مواقع اهالی روستاهایی که مسجد ندارند یا مساجدشان نیمه ساخته به حال خود رها شده است، به ما مراجعه می‌کنند که آنها را به مجمع خیرین مسجدساز که یکی در ستاد مرکزی اقامه نماز در تهران و دو تای دیگر در اصفهان فعالیت می‌کنند، معرفی می‌کنیم. اگر روستایی با جمعیت قابل توجه، صاحب مسجد نباشد، برای ساخت‌وساز مسجد به اهالی آن کمک‌هایی اعطا می‌شود. همچنین اگر مساجد و نمازخانه‌های بین راهی نیازهایی داشته باشند، تلاش می‌کنیم با همکاری اداره راه و ترابری و سازمان حمل و نقل جاده‌ای به نیازهای آنها پاسخ دهیم. از طرف دیگر، با کمک سایر دستگاه‌ها و افراد خیر ساخت نمازخانه برای مدارس را پیگیری می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در سیره انبیاء و ائمه معصومین(ع)، سه اصل راجع به نماز رعایت می‌شده که ما باید برای فرهنگ‌سازی این اصول در جامعه تلاش کنیم تا اقامه نماز رونق بیشتری پیدا کند. اصل اول این است که نماز باید در اول وقت خوانده شود، دوم اینکه به جماعت اقامه شود، مگر اینکه زمینه آن فراهم نباشد. اصل سوم که بسیار مهم است و نتیجه کاربردی در زندگی همه افراد جامعه به دنبال دارد، این است که نماز در مسجد خوانده شود.
مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان اظهار کرد: ستاد اقامه نماز در تعامل با دستگاه‌ها مشکل خاصی نداشته و ارتباط خوبی با مسئولین دارد. به استحضار می‌رسانم که استاندار اصفهان در سال ۹۴ و شهردار اصفهان در سال ۹۵ در اجلاس سراسری نماز، به عنوان استاندار و شهردار نمونه در سطح کشور که برای گسترش فرهنگ اقامه نماز اهمیت قائل‌اند، انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند. ما نگران ارتباط با مسئولین نیستیم و دستگاه‌ها به خوبی با ما همکاری می‌کنند، برای مثال تمام دستگاه‌هایی که از آنها درخواست کردیم، با برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران‌شان موافقت نمودند و جلسات شورای اقامه نماز نیز با حضور امام جمعه و دوازده نفر از مدیران کل استان برگزار می‌شود. این‌گونه نیست که دستگاهی بخواهد کوتاهی کند، چون ما نحوه برگزاری نماز جماعت در ادارات را ارزیابی کرده و دستگاه‌های برتر در اجلاس سراسری نماز معرفی شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: طبق ارزیابی‌های ستاد مرکزی اقامه نماز، هر سال استان اصفهان جزء سه استان اول هم در زمینه فعالیت‌های ابتکاری و توانمندی‌ها و هم به لحاظ اجرای برنامه‌های ابلاغی ستاد مرکزی قرار داشته و معمولا از برنامه جلوتر بوده است.
حجت‌‌الاسلام رنجبر بیان کرد: ما در زمینه اقامه نماز، یک نقشه راه داریم که در رأس آن، آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) قرار دارد، بعد از آن پیام‌های مقام معظم رهبری در اولویت قرار می‌گیرد و غیر از مراسم حج، تنها اجلاسی که معظم‌له برای آن پیام می‌دهند، اجلاس سراسری نماز است و در دو مورد، شرکت‌کنندگان در اجلاس به حضور ایشان رسیده و از بیانات‌شان استفاده نمودند. آیین‌نامه‌ ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیئت دولت نیز مطرح است که در سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاحاتی در آن انجام شد. به لحاظ وجود قانون مشکلی نداریم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر اساس همین موارد، طرح جامع توسعه فرهنگ اقامه نماز را تصویب کرد.  





منبع : ایکنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار