در چند سال اخیر رشد خانه‌های نوساز بی کیفیت و همچنین گران بودن قیمت خانه باعث شده که مردم اصفهان به سمت خانه های رهنی بروند و خرید مسکن برای پنجمین سال در رکود به سر برد.
کد خبر: ۴۷۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ 06 August 2017
به گزارش تابناک : اگر در گذشته به راحتی مردم با سرمایه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می توانستند یک خانه با متراژ بالای ۱۰۰ متر و مصالح خوب در شهر اصفهان صاحب شوند، امروز دیگر این پول ها جوابگوی نیاز مردم برای خانه دار شدن نیست و حداقل سرمایه اولیه باید از ۲۵۰ میلیون تومان به بالا باشد.

امروز اوضاع خرید مسکن به حدی است که باید در حاشیه شهر اصفهان تن به خرید خانه هایی داد که اگر چه نوساز است اما تازگی آن یک سال هم دوام نخواهد آورد و برای خرید همین خانه ها هم باید هزینه های هنگفتی پرداخت.

امروز متقاضیان مسکن برای خرید خانه هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر باید سرمایه ای بیش از ۷۰ میلیون تومان در شهر اصفهان داشته باشند مگر اینکه زیر بار خرید مسکن مهر بروند و این در حالی است که امروز غالب مردم اصفهان به این نتیجه رسیده اند که با سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون تومانی که دارند به جای تن دادن به خرید خانه‌های با مصالح بی کیفیت، در خانه رهنی زندگی کنند.

عدم تطابق ساخت و ساز مسکن در اصفهان با ذائقه مردم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در خصوص ارتباط ساخت خانه های بی‌کیفیت و روی آوردن مردم به رهن و اجاره اظهار داشت: ساخت و سازهای امروزی متناسب با ذائقه‌های مصرف کنندگان نیست.

به رغم رکود ۵ ساله مسکن در اصفهان هنوز مردم قدرت خرید مسکن را ندارند به دلیل اینکه در یک دوره ای قیمت زمین و مسکن بی رویه و بی دلیل رشد تصاعدی یافت به طوری که ثبات قیمت مسکن در این سالها هنوز هم نتوانسته قیمت خانه را به قیمت اصلی خود برساند
رسول جهانگیری با اشاره به اینکه امروز با توجه به اینکه غالب خانواده ها یا تک فرزند هستند یا بدون فرزند به همین دلیل دنبال خانه های ۵۰ تا ۶۰ متری متناسب با پول خود هستند، ادامه داد: ساخت و ساز مسکن در اصفهان بر اساس سلائق خریداران نیست.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا پاسخگوی نیاز مردم اصفهان نیست، گفت: امروز مردم استان بدنبال خانه‌های کوچکتر از ۸۰ متر هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اعلام اینکه قدرت خرید پایین مردم اصفهان باعث شده که مردم توان خرید مسکن را نداشته باشند، ادامه داد: علی‌رغم رکود ۵ ساله مسکن در اصفهان هنوز مردم قدرت خرید مسکن را ندارند به دلیل اینکه در یک دوره ای قیمت زمین و مسکن بی رویه و بی دلیل رشد تصاعدی یافت به طوری که ثبات قیمت مسکن در این سالها هنوز هم نتوانسته قیمت خانه را به قیمت اصلی و پایه ای خود برساند.

وی با اشاره به اینکه امروز بازار رهن و اجاره در اصفهان داغ شده است و هرساله از خردادماه تا شهریورماه به دلیل ثبت نام دانش آموزان پیک رهن و اجاره خانه است، افزود: نکته ای که رکود بازار مسکن داشته این است که بازار رهن و اجاره را با رشد مواجه نکرده است در صورتی که در آن دوره ای که شب به شب قیمت زمین و مسکن بالا می رفت با رشد قیمت و غیر واقعی رهن و اجاره هم مواجه بودیم.

جهانگیری گفت: مسکن مهر اگر پاسخگوی خانه دار کردن مردم نشد به دلیل این بود که دور از دسترس ساخته شد و کیفیت پایین آن هم دلیل دیگر عدم استقبال مردم از آن است.

 قشر ضعیف جامعه کاری به کیفیت خانه ندارد

عضو کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه قشر ضعیف بدنبال کیفیت خانه نیست و تنها هدفش خانه دار شدن است، به مهر گفت: افرادی که توان مالی ندارند هیچ وقت بدنبال کیفیت خانه نیستند بلکه تنها بدنبال یک سرپناهی هستند که پول اجاره بها ندهند.

عباس حاج رسولی ها با بیان اینکه عقل حکم می کند وقتی کسی خانه ندارد تنها به دنبال سرپناه باشد تا کیفیت خانه، ادامه داد: از اول انقلاب تاکنون در حوزه ساخت و ساز مسکن کار کرده ام و همیشه بحث های حمایتی دولت ها مطرح بود که مسکن مهر یکی از این طرح‌ها بود که خیلی خوب هم جواب داده است.

قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و مردم توان خرید ندارند و همین عامل اصلی داغ شدن بازار رهن و اجاره است که اگر این روند ادامه یابد دیگر ساخت و ساز مسکنی هم صورت نمی گیرد

وی در حالی مسکن مهر را در خانه دار کردن مردم موثر دانست که امروز اگر چه تمام مسکن های مهر واگذار شده اما بسیاری از واحدها خالی از سکنه است و مردم به سمت رهن و اجاره رفته اند.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان گفت: مسکن مهر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم طبقه سوم جامعه را خانه دار کرده است و این در حالی است که امروز با رشد عجیب رهن و اجاره مواجه ایم و اگر بنابر گفته این عضو شورا تا ۸۰ درصد مردم خانه دار شدند پس افرادی که به سمت خانه های اجاره ای می روند چه کسانی هستند؟ آیا ۲۰ درصد باقی مانده بازار رهن و اجاره را داغ کرده اند.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و مردم توان خرید ندارند و همین عامل اصلی داغ شدن بازار رهن و اجاره است که اگر این روند ادامه یابد دیگر ساخت و ساز مسکنی هم صورت نمی گیرد، اضافه کرد: وقتی تقاضا برای خرید خانه کم باشد، عرضه آن هم به طور قطع کم می شود.

متوسط خرید خانه در اصفهان بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان


رئیس انجمن انبوه سازان مسکن هم در این راستا به مهر گفت: اعلام افزایش ۵ درصد قیمت مسکن با آغاز سال جدید کذب است و رکود تا شهریورماه امسال ادامه دارد.

احمد تولا اظهار داشت: هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم و حداقل شش ماه یا تا پایان سال این رکود ادامه دارد.

وی بیان داشت: تا زمانی که دولت جدید بر سر کار بیاید حداقل تا شش ماه اول سال این رکود وجود دارد.

رئیس انجمن انبوه ساز مسکن اعلام کرد: متوسط خرید خانه در این سال ها بین ۱۷۰ تا ۳۰۰ و زیر ۴۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است و شاهد خرید و فروش مسکن بالای ۵۰۰ میلیون نبودیم.

وی با اظهار اینکه در ساخت و ساز خانه نیز وضعیت راکد است و رونق نیست، ادامه داد: چشم انداز خوبی را در حوزه ساخت و ساز نداریم.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هر دو در شرایط رکود ساخت و ساز به سر می برند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: احتمال دارد که ساختمان‌ها در یک منطقه گران یا ارزان‌تر به فروش برسد اما اینها تنها بر سر زبان‌ها می‌چرخد و واقعیت ندارد که قیمت مسکن افزایش یافته باشد.

اگر چه انبوه سازان مسکن هنوز به این باور نرسیده اند که قد علم کردن آپارتمان‌های بی کیفیت و گران کردن آن بیش از تورم جامعه چه ضربه سنگینی بر جامعه وارد کرده است اما مردم را به این نتیجه رسانده که متناسب با پولی که در دست دارند دیگر خرید خانه جوابگو نیست و به راحتی می توانند با رهن خانه و اجاره در اماکنی که باب میل و سطح فرهنگ آنها است بتوانند آسوده تر زندگی کنند و از زندگی در حاشیه شهرها که حاصلی جز سختی و افزایش هزینه های زندگی برای آنها به همراه ندارد، پرهیز کنند.






منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار