«میثاق نانوشته‌ای وجود دارد که احتمالا باعث می‌شود درصدد اقدام جدی برای جلوگیری از فعالیت غیر قانونی پارکبان‌ها نباشیم.»
کد خبر: ۴۷۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱ 05 August 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از اعتدال، هفته‌نامه جامعه پویا نوشت: «10 سال پیش بود که حضور پارکبان‌ها در تهران از سوی شورای‌‌ عالی ترافیک به تصویب رسید تا این افراد با حضور خود در خیابان‌های تهران ساماندهی توقف‌‌های حاشیه‌ای خودروها را به عهده بگیرند و البته در قبال آن پول دریافت کنند. یکی از اهداف اولیه این طرح، ساخت پارکینگ‌های عمومی از هزینه‌هایی بود که از این طریق از مردم گرفته می‌شود اما حالا نه ‌فقط انتقادات بسیاری به فعالیت پارکبان‌ها در سطح شهر از غیر قانونی ‌بودن آن تا اعتراض به گرفتن سلیقه‌ای پول در خیابان‌های مختلف وجود دارد، بلکه هیچ پارکینگ جدیدی به شهر اضافه نشده است. از طرفی با آن که پایان سال 94 قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های پارکبان به اتمام رسید اما این پارکبان‌ها در نقاط مختلف شهر در حال گرفتن پول از مردم بودند. در حال‌ حاضر حوالی میدان هفت تیر و خیابان‌های اطراف آن مثل خیابان قائم‌مقام، وزرا، بخارست و احمد قصیر و همچنین بلوار کشاورز در مرکز شهر و همچنین حوالی خیابان‌های آفریقا، ولی‌عصر و میرداماد در شمال شهر، پارکبان‌ها مشغول به کارند.

دستگاهی که جای پارکبان‌ها را نگرفت

شهرداری تهران قرار بود تا پایان سال 94 خیابان‌های تهران را به 30 هزار دستگاه پارکومتر مجهز کند و پس از آن عذر پارکبانان را بخواهد اما این کار به دلیل نبود اعتبارات لازم به تعویق افتاد؛ موضوعی که به گفته ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران، باعث شد تا شهرداری تهران کارش را با پیمانکاران ادامه دهد. با ‌این ‌حال در دو سال گذشته نیروی انتظامی دائما به حضور پارکبان‌ها در خیابان‌‌ها و گرفتن پول از مردم اعتراض می‌کرد. در این سال‌ها بارها سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، گرفتن پول ازطریق پارکبانان را فاقد توجیه اعلام کرد و با تأکید بر پرداخت الکترونیکی و مکانیزه‌ کردن پارک‌های حاشیه‌‌ای گفت: پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی درباره اماکنی که فاقد دستگاه پارکومتر هستند، انجام نخواهد داد. هفته گذشته مازیار حسینی، درباره غیر قانونی ‌بودن فعالیت پارکبانان واکنش نشان داد و از مردم خواست به پارکبانان پول ندهند. او همچنین از هماهنگی با دادستانی برای برخورد قانونی با این موضوع خبر داد. احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران، که از اوایل تشکیل شورای چهارم بارها درباره سازوکار شرکت‌های پارکبان از شهرداری سؤال کرده است، در گفت‌وگو با «جامعه پویا» می‌گوید: هنوز برای ما سؤال است که چه ارگانی این قانون را تصویب کرد و پولی که از مردم گرفته می‌شود، به جیب چه کسی و چه نهادی می‌رود اما با این حال موضوع این است که هنوز بعد از این‌ همه مدت به جواب سؤال خود نرسیده‌ایم و با این که بارها نهادهای مختلف از جمله نیروی انتظامی و حالا خود معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران درباره غیر قانونی ‌بودن فعالیت پارکبان صحبت کرده‌اند اما پارکبان‌ها همچنان مردم را مجبور به دادن پول می‌کنند.

حاشیه‌ خیابان‌ها در اختیار شرکت‌ها
حکیمی‌پور می‌افزاید: اینها درآمدها و امکانات شهری است و نباید اجازه داد شرکت‌هایی حاشیه خیابان‌ها را در اختیار خود بگیرند و به ‌صورت سلیقه‌ای از مردم پول دریافت کنند. در ‌حالی ‌که اگر به جای این پارکبان‌ها پارکومتر گذاشته شود، هزینه‌های آن به محل خاصی واریز می‌شود و به ‌عنوان درآمد شهری برای رفاه خود شهروندان از آن استفاده می‌شود.

بر‌اساس آخرین آماری که وجود دارد، روزانه نزدیک به 999 دستگاه خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود. این در حالی است که حتی 9 فضای جدید برای پارک در تهران ایجاد نمی‌شود. موضوعی که به اعتقاد شهرام جبارزادگان، کارشناس برنامه‌ریزی شهری، نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که تهران از این حیث با آن دست‌ به ‌گریبان است. این که در خیابانی که سه تا چهار لاین عبوری دارد، دو لاین سمت راست و چپ خیابان را به فضای پارک اختصاص دهیم، راه چاره نیست.
شهرداری نمی‌خواهد جلوی پارکبان‌ها را بگیرد

جبارزادگان می‌گوید: «10 سال پیش در شهرداری تهران به این فکر افتادند که از اختراعی به اسم پارکبان استفاده کنند اما 10 سال است می‌بینیم آقایان مکرر اظهار می‌کنند که می‌خواهند پارکبان‌ها را جمع‌آوری کنند و از مردم می‌خواهند به پارکبانان پول ندهند.»

او با اشاره به این که شهرداری تهران اگر بخواهد، می‌تواند جلوی 500 نفر پارکبان را که در سطح شهر فعالیت غیر قانونی می‌کنند، بگیرد، می‌افزاید: «من تصور می‌کنم میثاق نانوشته‌ای وجود دارد که احتمالا باعث می‌شود درصدد اقدام جدی برای جلوگیری از فعالیت پارکبان‌ها نباشیم.»

شهرداری تهران در حالی از ممنوعیت فعالیت پارکبانان و استفاده از پارکومترها سخن می‌گوید که هنوز به‌ اندازه کافی پارکومتر در شهر وجود ندارد. در برخی از خیابان‌های تهران فقط یک پارکومتر وجود دارد که فقط چند خودروی محدود را می‌تواند پشتیبانی کند و در این میان بسیاری از آنها خراب است. جبارزادگان می‌افزاید: «مدیران شهری بعد از مدتی گفته‌اند که از پارکومتر استفاده می‌کنند. این در حالی است که تعدادشان اصلا کافی نیست و اگر پارکومتری در سطح شهر دیده می‌شود، معمولا خراب است و کار نمی‌کند.»

با ‌این ‌حال جبارزادگان معتقد است پارکومترها و اشغال خیابان‌ها به‌ ویژه در محدوده مرکزی شهر پذیرفتنی نیست؛ چرا که این شیوه پارک خودرو که در اصطلاح به آن پارک حاشیه‌ای گفته می‌شود، ناشیانه‌ترین شیوه‌ای است که در تهران برای پارک خودرو به کار می‌رود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار