جنگل‌های تورانی با درختانی با عمر ۴۰۰ سال در جنوب کرمان در حالی به عنوان یکی از بزرگترین ذخیره گاه‌های طبیعی ایران محسوب می شود که هجوم آفت لورانتوس آنها را در معرض نابودی قرار داده است.
کد خبر: ۴۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲ 14 June 2015
به گزارش تابناک یزد،ناحیه رویشی جنگلهای ایرانی – تورانی در بخش خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است و بزرگترین ذخیره گاه گیاهی منطقه محسوب می شود که بخش قابل توجهی از این جنگلها در استان کرمان و به خصوص در جنوب این استان وجوددارد.

در شرایط خشکسالی های سالهای اخیر و توسعه بیابانها وجود این جنگلها در حاشیه کویر سوزان تاثیر قابل توجهی در حلقه طبیعت بکر مناطق جنوبی استان کرمان دارد اما بی توجهی در نگهداری و حفاظت از این جنگلها طی سالهای اخیر خسارتهای جبران ناپذیری به طبیعت بکر کرمان وارد کرده است.

هزاران هکتار جنگل در جنوب کرمان شامل گونه های مختلف گیاهی از جمله پسته و بادام، ارس، درمنه و گون و تاغ مورد هجوم کم آبی و در کنار آن آفتهای گوناگون از جمله لورانتوس و تشی قرار گرفته اند.

جنگل کرمان

در این میان «لورانتوس» بیشترین خسارت را به جنگلهای منطقه وارد کرده است و هر روز بر شدت خسارتها افزوده می شود.

هم اکنون یک سوم جنگلهای تورانی استان کرمان مورد هجوم این آفت قرار گرفته اند و در صورت عدم رفع این مشکل جنگلهای تورانی استان کرمان به تدریج خشک خواهند شد.

هم اکنون یک سوم جنگلهای تورانی استان کرمان مورد هجوم این آفت قرار گرفته اند و در صورت عدم رفع این مشکل جنگلهای تورانی استان کرمان به تدریج خشک خواهند شد. لورانتوس آفتی گیاهی است که به عنوان آفتی نیمه انگلی همراه باگیاه میزبان آغاز به رشد می کند و طی دوران زندگیش موارد مورد نیاز را از طریق شیره درخت میزبان تامین می کند  و در زمانی کوتاه میزبان را از بین می برد.

این آفت از طریق فضولات پرندگان و یا از طریق طبیعی گسترش می یابد به گونه ای که گیاه مهاجم قادر است بذر خود را تا ۲۵ متر به محیطهای اطراف پرتاب کند و به این ترتیب جنگلهای انبوه جنوب کرمان رفته رفته آلوده شده اند.

ماندانا افاضلی، گیاه پزشک و فعال محیط زیست در گفتگو با مهر در خصوص بروز این آفت در جنوب کرمان به خبرنگار مهر می گوید: طبق آخرین آمار بخش قابل توجهی از جنگلهای تورانی در جنوب کرمان آلوده به آفت لورانتوس شده است و از سوی دیگر مشکلات از جمله خشکسالی و همچنین آفت جانوری تشی که همان جوجه تیغی است نیز درختان را تهدید می کند در واقع تشی پوسته درختان را می خورد و آونگها را از بین می برد و لورانتوس نیز به عنوان یک انگل گیاهی درختان را از بین می برد این درحالی است که عمر درختان تورانی جنوب کرمان حدود ۴۰۰ سال است و از جمله جنگلهای کهنسال ایران محسوب می شوند.

جنگل کرمان

وی افزود: گفته می شود که ۴۸۰ هزار هکتار از جنگلهای منطقه در خطر تاثیر آفت قرار دارند که عملا ۲۳۰ هزار هکتار این جنگلها آلوده شده اند.

جنگلها مهمترین عامل در مقابل بیابانزایی هستند

وی افزود: این افت درختان را به تدریج ضعیف و در نهایت از بین می برد و باید برای مقابله با این آفت برنامه ریزی لازم از سوی دستگاههای مربوط انجام شود در واقع هم آفت تشی و هم لورانتوس قابلیت کنترل را دارند و تنها باید با یک عزم جدی و تامین اعتبار برای رفع مشکل تلاش کنیم.

وی افزود: لورانتوس در واقع خود یک گیاه است که برای ادامه زندگی به درختان بزرگ وابسته است و از درخت میزبان تغذیه می کند و این روند آنقدر ادامه می یابد تا درخت میزبان خشک می شود در واقع این آفت از هفت سال گذشته تاکنون درختان را آلوده کرده است اما اعتبار لازم برای برخورد جدی با این آفت اختصاص نیافته است.

ین جنگلها مهمترین ذخیره گاه گیاهی در استان کرمان محسوب می شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند و اگر خشک شوند حداقل ۲۰۰ سال زمان نیاز است که مجددا رشد کنند

وی ادامه داد: این جنگلها مهمترین ذخیره گاه گیاهی در استان کرمان محسوب می شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند و اگر خشک شوند حداقل ۲۰۰ سال زمان نیاز است که مجددا رشد کنند به همین دلیل از هم اکنون باید به فکر رفع مشکل باشیم که برای مقابله با لورانتوس باید درختان آلود قطع و سوزانده شوند و برای مقابله با تشی نیز باید اطراف درختان فنس کشی شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جیرفت در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بخش قابل توجهی از جنگلهای استان کرمان در شهرستانهای جنوبی کرمان قرار دارند و از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

جنگل کرمان

رضا سنجری افزود: لورانتوس هشدار جدی جنگلهای جنوب کرمان است و در صورت روند رشد توسعه این آفت شاهد خسارت جدی به جنگلها خواهیم بود.

۲۰ درصد جنگلهای جیرفت خسارت دیدند

وی تصریح کرد: بیش از ۲۳۴ هزار هکتار جنگل تحت تاثیر مستقیم این آفت آلوده شده اند و نزدیک به ۲۰ درصد جنگلهای شهرستان جیرفت دچار خسارت جدی شده اند.

وی ادامه داد: این افت به خصوص از طریق پرندگان به شدت توسعه یافته است و با توجه به گسترده بودن جنگلهای جنوب کرمان و صعب العبور بودن راههای دسترسی مشکلاتی برای مقابله با این آفت وجود دارد.

سنجری راه مقابله با این افت را فیزیکی دانست و افزود: به همین دلیل مقابله با آفت زمان بر و پر هزینه است و امیدواریم عزم ملی برای مقابله با این آفت ایجاد شود و اعتبار مورد نیاز نیز اختصاص یابد.

وی تاکید کرد که به دلیل نقش فعال پرندگان در توسعه این آفت گفت: امکان تسری آفت به جنگلهای شمال استان نیز وجود دارد و با توجه به هزینه بالای مقابله با آفت بهتر است با مقابله با آفت در جنوب کرمان از بروز خسارتهای بیشتر در آینده پیشگیری کنیم در غیر این صورت امکان آلوده شدن جنگلهای مناطق مختلف استان کرمان وجود دارد.

وی ادامه داد: خشکسالی های سالهای اخیر و کمبود بارندگی به خصوص در سال گذشته موجب شده است بسیاری از گونه های گیاهی در جنوب کرمان ضعیف شوند و بروز تنش در روند زندگی این گونه های گیاهی می تواند منجر به خسارتهای ثانوی بیشماری در منطقه شود.

وی گفت: برداشتهای غیر مجاز از گونه های گیاهی، دخالت های انسانی و چرای بی رویه و تشدید آفتهای مختلف می تواند ضربه ای جبران ناپذیر را به عرصه های گیاهی جنوب کرمان وارد کند.

جنگلهای استان کرمان به دلیل کویری بودن استان مانند ششهای زمین در این استان محسوب می شوند و نگهداری و مراقبت از این گنجهای طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است اما خشکسالی، دخالتهای انسانی و بروز آفت طی سالهای اخیر جنگلهای کرمان را با خطر مواجه کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار