شاخص بورس در هفته ای که گذشت با فراز و فرودهایی روبرو شد که این نوسانات بیانگر این است که فعالان بازار سرمایه در انتظار معرفی تیم اقتصادی دولت دوازدهم و تبیین سیاست های اقتصادی در چهار سال آینده هستند.
کد خبر: ۴۷۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 05 August 2017
به گزارش تابناک : معامله‌گران بازار سرمایه در انتظار کابینه جدید هستند و به نوعی بورس در حالت انفعال به سر می برد اما از سوی دیگر 
در هفته گذشته با خبرهایی مانند راه اندازی صندوق زعفران، بورس آب و کلینیک پذیرش بورس در آینده، ارزیابی شرکت های واگذار شده دارای سهام کنترلی و پایان هفته نخست لیگ ستارگان بورس نیز همراه بود.

بر اساس این گزارش، به گفته بسیاری از کارشناسان بورس، بازار بورس کشور در هفته گذشته آغاز خوبی نداشت؛ به نحوی که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات شنبه (هفتم مرداد ماه) با عقبگرد نسبت به هفته قبل آغاز به کار کرد و کاهش 88 واحدی شاخص بورس در پایان معاملات روز شنبه  بیانگر معاملات کم حجم بود و شاخص بورس عدد 81 هزار و 420 واحد را نشان داد؛ البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش روبرو شد و به عدد 89 هزار و 703 واحد رسید و به گفته بعضی کارشناسان بورس احساس می شد همچنان بازار در انتظار تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم است. 

بنا بر این گزارش، روز دوم هفته برای بازار بورس متفاوت بود به نحوی که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه (هشتم مرداد ماه) با رشد 70 واحدی مواجه شد و شاخص عدد 81 هزار و 491 واحد را نشان داد و شاخص سهام آزاد شناور با رشد 37 واحدی روبرو شد و عدد  89 هزار و 741  واحد را نمایش داد که بر این اساس می توان عنوان کرد بازار سهام در روز یکشنبه متعادل بود.

این در حالی است که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه (نهم مرداد ماه) روند صعودی روز گذشته را ادامه داد و با افزایش 42 واحدی باعث شد شاخص کل به عدد 81 هزار و 533 واحد دست یابد؛ البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 154 واحدی با این صعود همراه شد و به عدد  89 هزار و 895  واحد رسید که براین اساس می توان گفت؛ در بورس تهران میزان تقاضا به نسبت عرضه سهام در روز سوم هفته بیشتر شده است در هر صورت می توان عنوان کرد بازار سهام باز هم  متعادل بود.

گفتنی است در روز چهارم هفته شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با کاهش روبرو شد و معاملات به نحوی که بود که در روز (سه شنبه دهم مرداد ماه) شاخص کاهش 117 واحدی را پشت سر گذاشت و عدد 81 هزار و 415 واحد را نشان داد و شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 87 واحدی روبرو شد و در هر صورت بازار سهام یک بازار کم‌حجم در این روز ارزیابی می شود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران نیز در روز چهارشنبه( 11مرداد ماه) با کاهش 149 واحدی روبرو شد و شاخص بازار بورس عدد 81 هزار و 265 واحد را نشان داد تا برای سومین بار در این هفته شاخص با روند کاهشی روبرو شود البته شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 188 واحدی عدد  89 هزار و 619  واحد را نشان داد تا بورس در هفته ای که گذشت روند یکنواختی را بر خلاف هفته قبل نداشته باشد و شاخص نوسانات را تجربه کند.

باید پذیرفت بازار بورس علاوه بر مولفه های اقتصادی متاثر از اخبار سیاسی نیز است و بورسی ها منتظرند تا ببینند چینش و ترکیب تیم اقتصادی دولت دوازدهم چگونه خواهد بود و سیاست های تیم اقتصادی دولت دوازدهم در خصوص بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی به چه نحویی تببین می شود.


صندوق زعفران به زودی راه‌اندازی می‌شود
این در حالی است که با وجود انفعالات هفته گذشته، خبرهای دیگری نیز از بازار سرمایه به گوش می رسد. بر این اساس ، مدیرعامل بورس کالا اعلام کرده: نخستین صندوق کالایی زعفران راه‌اندازی می‌شود.

حامد سلطانی‌نژاد گفته است: صندوق‌ کالایی از ارزش خالص دارایی‌ها برخوردار است و کالا با معامله گواهی سپرده کالایی، تبدیل به اوراق بهادار می‌شود.

وی تاکید کرد برنامه دولت در بخش کشاورزی حمایت از محصولات راهبردی است. این محصولات با معیشت مردم سروکار دارد اما همگان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌ حمایتی در قالب‌های سنتی گذشته دیگر جوابگو نیست.

زمزمه‌های راه‌اندازی بورس آب
از سوی دیگر به گفته مدیرعامل بورس انرژی، وضعیت منابع آبی در کشور و ساز‌و‌کار معاملاتی، تامین، انتقال، عرضه و مصرف آب خود می‌تواند در آینده در تامین منافع ملی کشور دخیل باشد که در نهایت، شفافیت قیمتی، مصرف بهینه و جذب بخش خصوصی فعال و خلاق مواردی است که با ثبت عرضه و تقاضای آب در بازار سرمایه امکان دستیابی به آنها وجود دارد. 

سید‌علی حسینی نظر مثبت تصمیم‌سازان اقتصادی در بخش آب را یکی از اهرم‌های حمایتی مهم برشمرد و وجود ظرفیت‌های متناسب برای رونق این بازار به منظور تامین منافع ملی را یکی از اهداف مهم بورس انرژی در حوزه آب عنوان کرد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار