معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: نگرانی در مورد وجود فلزات سنگین در پساب اصفهان نیست.
کد خبر: ۴۷۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 03 August 2017
به گزارش تابناک : استفاده از پساب تصفیه خانه ها برای آبیاری فضای سبز شهری یکی از راهکارهای تامین منابع آب در دهه های اخیر است. این مدل آبیاری در کشورهای پیشرفته انجام شده و با توجه به صرفه اقتصادی آن تقریبا به کشور های دیگر نیز عمومیت یافته است.

در ایران هم با توجه به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی ها و در نتیجه وجود مشکل در آبیاری درختان و فضای سبز شهری این اقدام یکی از گزینه هایی بود که مدیریت شهری به فکر استفاده از آن افتاد.

اما ماجرا به این جا ختم نمی شود زیرا برخی از کارشناسان محیط زیستی استفاده از پساب را برای آبیاری درختان مضر می دانند. دلیل این مدعای خود را هم وجود ذرات فلزات سنگین در این آبها می دانند که با وجود تمام فیلتر های تصفیه ای تجزیه و تصفیه نشده و در نهایت ممکن است باعث سمی کردن خاک و گیاهان و نابودی آنها شود.

با توجه به این مشکلات احمدرضا مصور معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفتگویی با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طراحی، نظارت بر اجرا و خروجی تصفیه خانه ها بر عهده سازمان محیط زیست است اظهار کرد: تا امروز این مراحل به شدت کنترل شده تا جایی که برای این پایش ها چیزی حدود ۴ میلیاد تومان هزینه شده است.

وی افزود: تمام این هزینه ها برای این بوده است تا مطمئن شویم می توان از این آب در حفظ و توسعه فضای سبز استفاده کرد.

مصور تصریح کرد: نظارت بر این موضوع به عهده سازمان محیط زیست است و در این مورد جای نگرانی وجود ندارد.

وی پیش از این با اشاره به تصفیه خانه های تازه احداث شده شهر اصفهان اظهارکرد: احداث تصفیه خانه های سپاهانشهر و شاهین شهر با همدلی همه مجموعه شهرداری۲، ۵، ۶، ۱۲  شرکت آب و فاضلاب و سپاه پاسداران و شهرداری شاهین شهر انجام شده است.

مصور تاکید کرد: اکنون در آغاز یک تلاش بزرگ برای رفع دغدغه ۲۰ سال آینده شهر در تامین منابع آب هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان توضیح داد: تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر آبیاری فضای سبز سپاهان شهرتا کوه صفه، مناطق ۱۳، ۶ و کمربند شرق با ۱۴۰ لیتر درثانیه را تامین می کند.

مصور عنوان کرد: در این تصفیه خانه پساب با بهترین و به روزترین روش ها تصفیه می شود تا مشکل تامین آب فضای سبز جنوب شهر حل شود.

وی اظهارکرد: خطوط انتقال به طول ۴.۶ کیلومتر در این محور پیش بینی شده تا آب را به نقاط مختلف جنوب شهر برسانیم.

مصور اضافه کرد: با احداث این تصفیه خانه ها حدود ۳۰ درصد از آب برای آبیاری فضای سبز شهری تا ۳۰ سال بعدی تامین می شود که با این کار شهرداری اصفهان به سهم خودش در مورد کمبود آب همکاری کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: ما با اجرای این کار یکی از قطعه های پازل طرح جامع آب را اجرایی کردیم  تا یک قطره آب هم از اصفهان هدر نرود اما مسئولان مربوطه هم باید در سطح استان ۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز را پلمپ کنند تا این چرخه به صورت درست ادامه داشته باشد.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار