ساخت قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از پروژه‌های سفر رئیس جمهور به قم بود. این پروژه‌ را می‌توان مهم‌ترین پروژه‌ای دانست که رئیس جمهور وعده آن را به مردم قم داده و از طرفی به دلیل درگیر کردن 2 استان بسیار مهم کشور، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است.
کد خبر: ۴۶۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 30 July 2017
به گزارش تابناک قم، حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به پیش‌بینی 5 میلیارد یورویی برای این پروژه اظهار کرد: ساخت قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان سال گذشته آغاز شد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و مشاوران آن چینی هستند. مسیر قم به اصفهان حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

اختلاف نظر در جانمایی ایستگاه

البته در این مدت در مورد جانمایی ایستگاه قطار پرسرعت داخل شهر قم اختلاف‌ نظرهای بسیاری میان مسئولان استانی و کشوری بوده اما مدیرکل راه و شهرسازی قم گفته است كه ایستگاه مرکزی به عنوان نقطه تبادل سفر در نظر گرفته شده است.

صبوری با اشاره به بررسی دو گزینه عبور از شهر به صورت زیرگذر و آنتنی افزود: تکمیل این پروژه در کنار راه‌اندازی قطار پرسرعت قم - اراک می‌تواند استان قم را به مرکز تبادل سفر قطارهای پر سرعت کشور تبدیل کند و این یک فرصت خوب برای قم محسوب می‌شود.

شهردار قم البته چندان از مذاکره‌های صورت گرفته در زمینه قطار پر سرعت رضایت ندارد. 

«سید مرتضی سقاییان‌نژاد» که هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی و مدیران استان بحث‌های داغی را درباره قطار پرسرعت مطرح کرده است، اظهاركرد: مقام‌های استان قم بر این موضوع توافق نظر دارند که قطار پر سرعت نباید از روی سطح در داخل شهر عبور کند اما تصمیم قطعی کشوری در این زمینه گرفته نشده است.

وی با بیان این که در دوره‌ای جانمایی ایستگاه در نزدیکی مسجد جمکران مورد تأکید قرار گرفت، اظهار کرد: افرادی از داخل استان با این موضوع مخالف بودند که نظر رئیس مجلس شورای اسلامی را هم در این زمینه تغییر دادند چون مطرح شد که عبور قطار از میان کوه دوبرادران مشکلاتی به همراه دارد.

شهردار قم افزود: وزیر راه و شهرسازی برمحوریت ایستگاه مرکزی تاکید داشت و گزینه مورد علاقه راه‌آهن رفتن به ایستگاه مرکزی و عبور به صورت آنتنی به سمت جمکران است که این کار نیاز به ساخت 12 تقاطع غیرهمسطح در شهر قم دارد چرا که خط راه آهن جمکران توسط معابر مهم شهری قطع شده است.

خطر چند پاره‌شدن شهر

سقائیان نژاد گفت: جز مشکل ساخت این تقاطع‌ها که هزینه سنگینی برای شهر دارد، مسأله اصلی چند پاره شدن شهر با عبور قطار پرسرعت از میان آن است. حتی در جلسه‌ای وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌کرد که یک پروژه 5 میلیارد یورویی قرار است به قم بیاید و چرا مخالفت می‌کنید اما نظر ما این بود که این هزینه باید منجر به رفاه بیشتر مردم شود نه مشکلات بیشتر.

 وی با مقایسه پروژه‌های قطار و مترو ادامه داد: کیلومتری 170 میلیارد تومان برای مترو هزینه می‌کنیم تا از زیر سطح برود و شهر را چند پاره نکند. اگر ردشدن قطار از سطح گزینه مقبولی بود این هزینه سنگین برای مترو توجیه نداشت. 

شهردار قم با اشاره به مطرح شدن عبور قطار پرسرعت از میدان 72 تن، بلوار زینبیه و رسیدن به ایستگاه مرکزی شهر قم گفت: در این طرح قسمتی از زیر سطح و قسمتی از روی سطح عبور می‌کند که با توجه به حجم فاینانسی که با چینی‌ها بسته شده نگرانی‌هایی درباره تغییر قرارداد وجود داشت و در نهایت موافقت قطعی با این گزینه مطرح نشد.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: البته با این موضوع موافق نبودیم ولی برای این که در استان اختلاف نظر نباشد سکوت کردیم اما به هر حال حجم فاینانس با شرکت چینی این کار را پوشش نمی‌داد. مسئولان وزارت راه این پیشنهاد را در جلسه ظاهرا پذیرفتند اما صورت جلسه امضا نشد و مجموعه راه آهن بر ایستگاه جمکران اصرار داشت.

وی گفت: همچنین در این جلسه مسئولان وزارت راه و شهرسازی مسأله عبور قطار از تهران به اراک از قم را هم مطرح می‌کردند که بحث ما این بود که این قطار باید به ایستگاه مرکزی بیاید و اگر قرار است ایستگاه بیرونی برای این قطار در نظر گرفته شود، بهتر است همه قطارها به همین ایستگاه بیرون از شهر بروند.

شهردار قم با اشاره به اصرار راه و شهرسازی مبنی بر اتصال خطوط مترو به ایستگاه مرکزی اضافه کرد: وقتی این موضوع درباره خط A مطرح شد از ایستگاه رد شده بودیم و قرار شد یک واریانت ایستگاه ما در میدان سعیدی را به ایستگاه قطار متصل کند. در عین حال صحبت شد که اگر قرار است این کار انجام شود باید مخارج را راه و شهرسازی بدهد.

وی با اشاره به اصرارها برای اتصال خط B متروی قم به ایستگاه راه آهن گفت: این خط باید حرم مطهر را پوشش دهد چرا که طبق مطالعات تقاضا برای سفر حرم 110 هزار نفر در روز است و تقاضا برای ایستگاه مرکزی 5 هزار نفر است. همچنین این خط در شورای عالی ترافیک تا چهار راه بازار تصویب شده و آن قسمت که موازات منوریل است هم قرار است مطالعه شود.

سقائیان‌نژاد افزود: در همان جلسه مطرح شد که خط دیگری به نام خط C می‌تواند وجود داشته باشد که به ایستگاه مرکزی بیاید. مشاور تأکید داشته که خط B برای حرم و بازار و باجک موضوعیت دارد و دلیلی ندارد به ایستگاه مرکزی وصل شود. تأکید ما هم بر این بود که خط B باید کامل انجام شود و به صورت دیگری به ایستگاه مرکزی خواهیم رسید.

وی با اشاره به امضا نشدن هیچ صورت جلسه ای در این نشست بیان كرد: نکته این جاست که در داخل استان همه مطمئن بودند که اگر قطار قرار است وارد شهر شود باید از زیر سطح بیاید و قرار شد یک ماه مطالعات انجام و ابهام‌ها رفع شود. در هر صورت برای مسئولان استان این موضوع مشخص بود که قطار سریع السیر باید از زیر سطح عبور کند.

شهردارقم با بیان این که موضوع راه‌اندازی قطار پرسرعت چند سالی است در قم در دست مطالعه است اظهار کرد: چندین گزینه بود که از میان اینها دو گزینه ارجح وجود داشت که در نهایت تصمیم اصلی گرفته نشد.

وی گفت: اصرار وزارت راه و شهرسازی این است که خطوط راه آهن داخل شهرها برچیده نشود و به هر قیمتی می‌خواهند ایستگاه مرکزی را نگه دارند. این بحث مورد اختلاف است. یک نقطه الزام دارند که باید بیاییم به ایستگاه مرکزی و یک نقطه الزام هم ما داریم که باید قطار از زیر سطح بیاید.

سقائیان‌نژاد با بیان این که ریزدانگی قم و بافت فرسوده اجازه نمی‌دهد که قطار پرسرعت از سطح عبور کند، اضافه کرد: خطوط موجود اكنون چهره شهر را به هم ریخته و قطار سریع السیر هم وضعیت را بدتر خواهد کرد.  

وی گفت: حرف ما این است که ترددهای داخل شهر باید از طریق مترو پوشش داده شود و ایستگاه قطار می‌تواند خارج از شهر باشد. این که اجبارا باید به ایستگاه مرکزی بیاید این اختلافات را ایجاد کرده است که باید برای نتیجه نهایی آن منتظر ماند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار