مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان از آمادگی کشاورزان اصفهان برای کشت فراسرزمینی در اوکراین خبر داد وگفت:برای کاهش واردات و حل مسایل داخلی کشاورزی، تاکنون با ۱۷ کشور دنیا در مساحتی بیش از ۲ میلیون هکتار برای اجرای کشت فراسرزمینی تفاهم نامه امضا شده است.
کد خبر: ۴۶۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 29 July 2017
به گزارش تابناک : احمدرضا همتی در نشست کشت فرا سرزمینی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار داشت: محدودیت منابع و عوامل تولید از عمده ترین مسایل پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان اصفهان است که کشت فراسرزمینی می تواند جایگزین مناسبی باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای واقع در منطقه خاور نزدیک، شمال آفریقا و جنوب آسیا با کمبود منابع آب روبرو هستند و از منابع خاک کافی برخوردار نیستند اما کشورهای آسیای میانه و آفریقا مرکزی و جنوبی  زمین و منابع آبی مناسب برای کشاورزی دارند.

مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: افت کمی و کیفی منابع آبی به همراه بازده پایین انتقال و مصرف آب باعث پدید آمدن مشکلات دربخش کشاورزی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۶۰۹ دشت کشور ۴۹۹ دشت با افت شدید و نگران کننده سطح آب مواجه هستند، گفت: ۲۹۱ دشت نیز از نظر برداشت آب ممنوعه و بحرانی اعلام شده اند.

همتی با تشریح آمار واردان محصولات کشاورزی، گفت: ۱۰ قلم کالای عمده وارداتی ایران شامل  دانه ذرت دامی با ۱.۵۲۶ میلیارد دلار، برنج با ۲.۳ میلیارد دلار، دانه سویا با ۱.۸۲۷ میلیارد دلار، دانه سخت گندم با ۱.۲۷۳ میلیارد دلار، شکر تصفیه نشده با ۸۳۲.۲ میلیون دلار، روغن خام سویا با۷۶۵.۶ میلیون دلار، پالم اولئین با ۶۳۷.۸ میلیون دلار، قطعات گوشت بی استخوان یخ زده از نوع گاو معادل ۳۷۸.۶ میلیون دلار، موز سبز تازه یا خشک کرده با ۳۵۲.۸ میلیون دلار، کره بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از ۵۰۰ گرم برابر با ۲۶۸.۲ میلیون دلاراست.

وی خاطر نشان کرد: براساس آمار گمرک، بخش عمده ای از واردات کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد و دو ردیف اول اقلام عمده وارداتی، متعلق به این بخش اســـت.

به گفته مسئول کارگروه ویژه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، میزان واردات ایران در دانه های روغنی ۹۶ درصد است.

وی اضافه کرد: در این شرایط برای کاهش واردات و حل مسایل داخلی کشاورزی در حوزه منابع کشاورزی فراسرزمینی پیشنهاد می شود که به گفته مسئولین دولتی تاکنون با ۱۷ کشور دنیا در مساحتی بیشتر از ۲ میلیون هکتار برای اجرای آن تفاهم شده است.

همتی تاکید کرد: کشت فراسرزمینی شامل  بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشوراست.

وی مشکلات عمده برای کشت فراسرزمینی در کشور را شامل  نبود ساز و کار اجرایی و نظارتی برای هدایت کشت فراسرزمینی، عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و فنی ذیربط وزارت خانه های مسئول، تجربه کم اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کشت فراسرزمینی و حرکت های انفرادی و بدون مطالعات دقیق عنوان کرد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خاطر نشان کرد: محصولات دانه های روغنی شامل سویا، کلزا، آفتابگردان و ذرت را وزارت جهاد کشاورزی در اولویت کشت فراسرزمینی قرار داده است.

مسعود عبدالهی افزود: شکر، برنج، گندم و جو را در رده های بعدی اولویت کشت فراسرزمینی قرار گرفته است.

وی به ظرفیت کشور اوکراین برای کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: این کشور از جلگه های مسطح، باتلاق، جنگل، استپ های فاقد درخت و نواحی مرزی کوهستانی تشکیل شده است همچنین ۶۵ درصد از خاک اوکراین را خاک سیاه می پوشاند.

وی اضافه کرد: جو، سیب زمینی، سبزیجات، میوه، نیشکر، و آفتابگردان از محصولات کشاورزی اوکراین به شمار میرود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اوکراین از سر سبزترین کشورهای جهان است. اولین صادرکننده گندم و دومین صادرکننده روغن آفتابگردان، دومین صادر کننده غلات، سومین صادر کننده ذرت و سومین صادر کننده مرغ در اروپا و هفتمین در سطح جهانی است.

وی تاکید کرد: محصولات هدف کشت فراسرزمینی استان اصفهان شامل آفتابگردان، سویا، ذرت و کلزا و محصولات زراعی قابل کشت در اوکراین گندم، جو، پنبه، چغندر و سیب نیز هست.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار