قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح کشت برنج در استان اصفهان از ۲۰ هزار هکتار در ۱۰ سال گذشته به چهار هزار و ۹۰۰ هکتار در شرایط فعلی رسیده است، که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۴۶۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 27 July 2017
به گزارش تابناک : مهرداد مرادمند با اعلام این خبر، بیان داشت: اگر بنا باشد جایگزینی برای کشت برنج داشته باشیم آب مورد مصرف آن باید از بحث حق‌ آبه‌های مربوط به کشاورزان جدا باشد و حق و حقوق کشاورزان به آنها داده شود.

وی تصریح کرد: اگر به آمار استان‌های همجوار با توجه به آمارنامه رسمی وزارت جهاد کشاورزی دقت کنیم، استان خوزستان ۷۶ هزار هکتار، استان فارس ۳۶ هزار هکتار و استان چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۹۰۰ هکتار برنج را به خود اختصاص داده‌اند و در ۱۰سال گذشته علی رغم خشکسالی و کمبود بارندگی تغییراتی در این آمار ایجاد نشده است، ولی اصفهان به برنج کاری متهم می‌شود در صورتی که برنج کاری در اصفهان با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه افرادی اصفهان را متهم به کشت برنج می‌کنند که آب اصفهان را دچار معضل کرده‌اند، اضافه کرد: در راستای جایگزین کردن این کشت در استان، اراضی که قابلیت تبدیل شدن به باغ داشته‌اند به باغ‌های مثمر تبدیل شده‌اند، کشت‌های جایگزین دیگر همچون ذرت شیرین و برخی ارقام ارزن نیز بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی در حال گسترش هستند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تهیه برنامه مدون و منسجم سعی در جایگزینی کشت برنج به بهترین شکل ممکن دارد اما این روند به چند سال زمان و اعتبارات کافی نیاز دارد و مابه‌التفاوت‌ها باید تامین شود.

مرادمند ادامه داد: در همین خصوص در برآورد اولیه حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه استفاده از بذرهای جایگزین و کمک به کشاورزان، اعتبار نیاز است و امیدواریم با مساعدت‌های لازم این رقم تامین شود.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار