تابناک: پرداخت وام مسکن روستایی در برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه96 دیده شده و با توجه به دارا بودن ردیف مشخص بهانه تراشی بانک ها در خصوص نداشتن بودجه غیرمنطقی است.
کد خبر: ۴۶۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 26 July 2017

تابناک اصفهان: یکی از دلایل مهاجرت روستائیان به شهر ها را می توان نابودی بافت های فرسوده و ایمن نبود بافت مسکونی به شمار می رود که البته این مشکل قرار بود با تخصیص اعتبار از سوی دولت در ازای وام های قرض الحسنه برطرف شود.

با این حال با ابلاغ این دستور العمل های هنوز راه طولانی ای پیش روی روستائیان برای بازسازی خانه ها وجود دارد و بانک ها منابع لازم برای تخصیص را تاکنون تامین نکرده اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در همین رابطه، با انتقاد از بهانه تراشی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، گفت: تسهیلات ۱۸ و ۲۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه دیده شده و بهانه تراشی در خصوص نبود منابع محلی از اعراب ندارد.

حمید بنایی، با اشاره به بهانه تراشی بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، گفت: پرداخت وام مسکن روستایی در برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه96 دیده شده و با توجه به دارا بودن ردیف مشخص بهانه تراشی بانک ها در خصوص نداشتن بودجه غیرمنطقی است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تبعات بسیاری دارد، افزود: حاشیه نشینی و همچنین تخریب روستاها در اثر بلایای طبیعی همچون زلزله از مهم ترین تبعات بی توجهی دولت به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی است.

وی با تاکید بر اینکه ارایه وام مسکن روستایی می تواند با رونق ساخت وساز اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کند، تصریح کرد: تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی یکی از ضرورت هایی است که برای نوسازی و بهسازی واحدهای فرسوده در روستاها لازم است.

بنایی با اشاره به مذاکرات کمیسیون عمران مجلس با بانک ها و همچنین بنیاد مسکن برای تسهیل شرایط پرداخت وام مسکن روستایی، گفت: برای ماندگاری روستاییان در روستاها و همچنین افزایش مهجرت معکوس باید شرایط زندگی و اشتغال در روستاها فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه احداث بنا یا حتی نوسازی آن می تواند به ایجاد اشتغال منجر شود، افزود: در چند ماه اخیر دولت لایحه برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی جهت اشتغال در روستاها را به مجلس ارسال کرده که ما نیز با هدف بهبود شرایط زندگی در شهرهای کوچک و روستاها موافق آن هستیم اما باید سازوکار دقیق آن از سوی دولت مشخص شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاها و شهرهای کشور در کمربند زلزله قراردارند، تصریح کرد: نوسازی بافت های فرسوده در روستاها لازم است تا به این ترتیب شاهد تلفات جانی و مالی در بروز حوادث طبیعی نباشیم.

بنایی با تاکید بر ضرورت کاهش نرخ تسهیلات مسکن روستایی، افزود: تسهیلات مسکن روستایی در گذشته 18 درصد بوده که در حال حاضر 12 و 8 درصد محاسبه می شود که 10 درصد کاهش این رقم با همت بنیاد مسکن و همچنین ستاد اجرایی فرامین امام (ره) بوده است.

وی با اشاره به تلاش کمیسیون عمران مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی از 8 و 12 درصد به رقمی کمتر،تصریح کرد: نشست های بسیاری در این رابطه برگزار شده است و تلاش ها ادامه دارد.

بنایی همچنین از مصوبه مجلس در خصوص ایجاد تکلیف برای بنیاد مسکن در خصوص ساخت و بهسازی سالانه 200 هزار واحد مسکونی در کشور، گفت: این مصوبه در سال 95 تنها به ساخت و بهسازی 90 هزار واحد منجر شده که بنیاد مسکن متعهد به انجام مابقی تعهداتش در سال 96 شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: توجه به مسکن روستایی و نوسازی و بهسازی آن می تواند معضل اشتغال در روستاها را نیز مرتفع کرده و به بهبود شرایط معیشتی مردم منجر شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار