روحانی و اصلاح طلبان مدیون هم هستند و نمی‌توان گفت کدام یک سهم بیشتری در این موفقیت‌های سیاسی داشتند.
کد خبر: ۴۶۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 24 July 2017
به گزارش تابناک : این سوالی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به ویژه در  این روزها که رییس جمهور در حال چیدن کابینه خود است مطرح می شود.

برای پاسخ به این سوال بهتر است رابطه روحانی و اصلاح طلبان را واکاوی کنیم.

بیایید با یک سوال وارد بحث شویم. آیا اصلاح طلبان می‌توانستند از روحانی عبور کنند و به گزینه دیگری برسند؟ وقتی بحث عبور از یک فرد سیاسی مطرح می‌شود باید دید که برای جانشینی او فردی وجود دارد یا خیر؟ آیا جریان سیاسی توانسته است نخبگانی را تربیت کند که بتوانند به بالا‌ترین نهادهای کشور راه پیدا کنند؟

با نگاهی به جریان اصلاحات می‌توان گفت که آن‌ها در صورت تایید عبور از روحانی واقعا کسی را برای جانشینی او نداشتند. بسیاری از شخصیت‌هایی که توان حضور در صحنه سیاسی کشور به عنوان یک رییس جمهور یا وزیر و وکیل داشتند، به دلیل حوادث سیاسی بعد از حوادث سال ۸۸ توان حضور در انتخابات و صحنه میدانی سیاست را ندارند.

بر همین اساس می‌توان گفت اصلاح طلبان فردی بهتر از روحانی برای حضور در صحنه سیاسی کشور به عنوان نماینده گفتمان اصلاحات نداشتند. از سوی دیگر باید گفت عملکرد حسن روحانی در دولت یازدهم حداقل برای اصلاح‌طلبان مطلوب بوده است. آن‌ها به واسطه حضور روحانی در قدرت توانستند از گوشه عزلت نشینی خارج شوند و پای به عرصه سیاسی کشور بگذارند و حتی بخشی از کرسی‌های سبز پارلمان و بسیاری از کرسی‌های شورای شهر را به خود اختصاص دهند.

 
روحانی مدیون اصلاح‌طلبان یا اصلاح‌طلبان مدیون روحانی؟

می‌توان گفت برای اصلاح‌طلبان روحانی به گونه‌ای عمل کرد که اگر یک اصلاح‌طلب رییس جمهور بود قطعا اینگونه عمل می‌کرد. شاید اصلاح‌طلبان نتوانند وجه تمایزی زیادی میان دولت روحانی و دولت اصلاحات پیدا کنند. حتی می‌توان گفت بسیاری از کارهایی که دولت اصلاحات به ویژه در سیاست خارجی نتوانست انجام دهد روحانی انجام داد.

در ادامه باید گفت اگر یک اصلاح‌طلب رییس جمهور بود نمی‌توانست بخشی از اصول‌گرایان را با خود همراه کند. امروز روحانی توانسته است بخش مهمی از جریان اصول‌گرایی به مدیریت علی لاریجانی را با خود همراه کند و یک طیف اصول‌گرایی همراه با دولت را در جریان محافظه کار ایجاد کند.

از سوی دیگر باید گفت روحانی هم نمی‌توانست حامیانی بهتر از اصلاح‌طلبان پیدا کند. اصلاح‌طلبان پای روحانی ایستادند و زمینه پیروزی او را فراهم کردند. قطعا می‌توان گفت اگر اصلاح طلبان از روحانی حمایت نمی‌کردند روحانی نمی‌توانست امروز لقب رییس جمهور را با خود یدک بکشد.

سبد روحانی قبل از نزدیکی به اصلاح طلبان سبد رایی اصول‌گرایانه داشت. سبد رایی که نتوانست او را راهی مجلس ششم کند. نزدیکی به اصلاح طلبان باعث شد او با چنین سبد رای جدیدی روبه رو شود. اگر اصلاح‌طلبان در سال 96 از روحانی حمایت نمی‌کردند داستان رییس دولت دوازدهم به گونه‌ای دیگر نوشته می‌شد.

روحانی و اصلاح طلبان مدیون هم هستند و نمی‌توان گفت کدام یک سهم بیشتری در این موفقیت‌های سیاسی داشتند. گفتمان اصلاح‌طلبان و روحانی امروز مشترک است و  به یک مسیر ختم می‌شود. 





منبع : عصر ایران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار