رییس سازمان محیط زیست گفت: آلودگی نوری به عنوان آلودگی جدید باید مورد توجه شوراها قرار گیرد،چرا که برای سلامتی شهروندان ، پرندگان شهری و حشرات مفید برای شهرها ضرر دارد.
کد خبر: ۴۶۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 22 July 2017
به گزارش تابناک : معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار بااشاره به هدف برگزاری این نشست اظهار داشت:در این نشست تعیین راهبردها و سیاست ها در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار در مدیریت شهری از طریق شوراها و شهرداری‌ها است که مسئولیت روستاها، شهرها و کلانشهرها را برعهده دارند.

وی بابیان اینکه در انتخابات ۲۹ اردیبهشت شاهد حضور با شکوه مردم بودیم گفت: تحول بزرگی در ترکیب و رویکرد بسیاری از شوراهای شهرها اتفاق افتاده که  این شروع مبارکی برای شهرها وشوراهای شهر در کشوراست و امیدواریم تا آخر شاهد ادامه این مسیر به نیکی باشیم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آیه‌ای از سوره اسراء اافزود: از این آیه اینگونه می توان برداشت کرد که ،خدایا مرا به نیکی یاد کن و مرا در مسیری که وارد کردی با نیکی خارج کن. امیدواریم شوراها با صدق در گفتار و رفتار کار خود را آغاز و یا صدق و نیکی این مسیر راادامه و از آن خارج شوند.

وی افزود:در چنین شرایطی حرکت‌ها باید مبتنی بر دانایی باشد، دانایی که بخشی از آن به وحی الهی تکیه دارد و بخشی متکی به خرد جمعی است. این دانایی بایددردستور کار ما در مواجهه با مسایل مدیریت شهری باشد.

وی ادامه داد: شوراهای شهرها در همه زمینه‌ها از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و بهداشتی مسئولیت هایی دارند که خوشبختانه در کشورما برای جهت گیری در شوراها راهبردهایی وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه ششم که  به عنوان دستور کارشوراهااعلام شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه، یک سند فرابخشی در حوزه محیط زیست داریم که می‌تواند برای شوراها راهگشا باشد.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت زندگی شهری تصریح کرد: بهبود کیفیت زندگی یکی از شاخص‌های توسعه شهری محسوب می‌شود. خوشبختانه تجربه بین‌المللی در مورد این شاخص‌ها وجود دارد و درجوامع بین المللی در قالب کنوانسیون‌ها و توافق‌نامه‌ها همگرایی خوبی شکل گرفته است.

ابتکاربااشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین توافقات جهانی، اهداف توسعه پایدار است، گفت: کنوانسیون تغییر اقلیم و توافقنامه پاریس از مهم‌ترین توافقات بین‌المللی هستند که بر نقش شهرها در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و بر آثار منفی تغییر اقلیم تاکید دارد. همچنین برنامه شکوفایی شهری از سوی برنامه سازمان ملل متحد از جمله مهم‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی برای توسعه مدیریت شهری است.

ابتکار بااشاره به کمک کردن برنامه شهرهای سبز و شهرهای پایدار به شوراها گفت: شوراها بااین کمک می توانند برنامه‌های مدیریتی خود راتنظیم کنند و نقشه راهی برای مدیریت شهری داشته باشند تا شهرها به شاخص‌های توسعه پایدار نزدیک شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسایل محیط زیستی با مسایل اقتصادی و اجتماعی ساختار متفاوتی دارند افزود: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات در کلانشهرها است که در دولت یازدهم از طریق اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا توانستیم در۴ کلانشهر نتایج خوبی درزمینه بهبود کیفیت هوا به دست آوریم.

وی ادامه داد:بعضی از برنامه ها به منظور کاهش آلودگی هوا بین دولت و مدیریت شهری به طور مشترک انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها توسعه حمل و نقل عمومی شامل بی‌آرتی، اتوبوسرانی و مترو است، همچنین در زمینه کاهش تقاضای سفر از طریق اجرای دولت الکترونیک و شهرداری الکترونیک باید اقدامات جدی انجام شود.

ابتکار با اشاره به راه‌اندازی شبکه مراکز معاینه فنی گفت:اطلاعات ۴۴۰ مرکز معاینه فنی به صورت سیستماتیک و از طریق دوربین جمع‌آوری شده و به یکدیگر پیوسته است بنابراین هیچ کسی نمی‌تواند با تلفن و بدون مراجعه به مرکز معاینه فنی، آرم معاینه فنی دریافت کند و اگر چنین تخلفی در جایی اتفاق افتاد به سازمان محیط زیست اطلاع دهند،همچنین حدود مجاز معاینه فنی ارتقا یافته و سختگیرانه‌تر می شود.

 وی با اشاره به مصوبات شورای سوم در رابطه با آلودگی هوا گفت:برنامه جامعی برای کلانشهرها در تمام استان ها در رابطه با  آلودگی هوا داشتیم که در سال گذشته مقرر شد  شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر نسبت به کاهش آلودگی هوا برنامه جامعی را ارائه بدهند.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز شهرها اظهار کرد: این یک موضوع مهم زیست‌محیطی است که باعث تلطیف هوا می‌شود و توجه به رودخانه ها که در داخل شهرها هستند از وظایف مهم شوراها است که از آن ها حفاظت کنند چر اکه این ها کمربند حفاظتی محیط های طبیعی محسوب می شوند.

 حفاظت از پارک ملی خجیر و سرخه حصار در شورای سوم تصویب شد
وی ادامه داد: در شورای سوم یک مصوبه در مورد همکاری بین شوراها و سازمان محیط زیست به منظور حفاظت از پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار نیز داشتیم.

ابتکار با اشاره به اهمیت مدیریت درست پسماند در شهرها گفت:پسماند در شرایط کنونی به یک بحران جهانی تبدیل شده است که باید بازیافت پسماند را جدی بگیریم.دولت ها و مدیریت شهری باید در  یک برنامه دقیق اقتصادی این مشکل را مدیریت کنند و برای کالای تولید شده تا مرحله بازیافت برنامه ریزی کنند.

 نخاله، 10 برابر پسماند شهری در تهران تولید می شود
وی ادامه داد: شوراها باید برای مدیریت پسماند برنامه جدی داشته باشند. در بحث مدیریت پسماند موضوع نخاله‌ها بسیار مهم است چرا که در شهری مثل تهران بیش از ۱۰ برابر پسماند شهری نخاله تولید می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوع آلودگی صوتی افزود: شهرها دراثر آلودگی صوتی از استرس و مشکلات روانی رنج می‌برند که شوراها باید به مسایلی از جمله استاندارد سازی آنتن های موبایل وپارازیت های آن و تاثیرات منفی که بر سلامتی شهرها دارد،ورود کنند.

 آلودگی نوری جدیدترین نوع آلودگی در شهرها
وی با بیان اینکه آلودگی نوری به عنوان یک نوع آلودگی جدید باید مورد توجه شوراها قرار گیرد، گفت: انتشار نورهای بی‌مورد در شهرها رایج شده است که برای سلامتی شهروندان ، پرندگان شهری و حشرات مفید برای شهرها ضرر دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عدم اجرای طرح فاضلاب ها وآلوده کردن منابع آب زیر زمینی افزود:در شورا باید به منابع زیر زمینی و رودخانه ها و حفظ سلامت آن ها توجه شود و شوراها برای اجرای طرح های فاضلاب از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی توجه کنند.

 وی بااشاره به سیاست های دولت یازدهم برای جلب مشارکت مردم و حمایت از آن ها گفت:یکی از موفق‌ترین تشکل‌ها در زمینه مقابله با کارتن‌خوابی و اعتیاد در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی بود که یکی از اثرات این نهادها جلب و جذب مردم برای حل معضلات شهری است.

ابتکار با بیان اینکه شهر قزوین به عنوان الگوی شکوفایی شهری در دنیا انتخاب شده است، افزود:برنامه شهر سبز به عنوان یکی از برنامه های سازمان محیط زیست در زمینه ارتقا و توسعه مدیریت شهری بود که رقابت شهرهای کشور در قالب شهر سبز به زودی اجرا می شود.






منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار