تابناک: به طور متوسط 25 تا 30 هزار میلیارد تومان در سال بابت خسارات ناشی از مواد مخدر هزینه می شود که این فاجعه بار بوده و چنانچه وزارت مبارزه با مواد مخدر تشکیل نشود هیچ گره ای از مشکل اعتیاد باز نمی شود.
کد خبر: ۴۶۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ 21 July 2017
تابناک اصفهان: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه عرضه و فروش داروهای مخدر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر قابل قبول نبوده و محلی از اعراب ندارد از وجود بازار خاکستری درترک اعتیاد انتقاد کرد.


رسول خضری، در واکنش به نارضایتی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به فروش داروهای مخدر در داروخانه ها، گفت: متولی عرضه و فروش دارو وزارت بهداشت بوده و هیچ نهادی نمی تواند در این  مهم دخیل شود زیرا در این حوزه بی انضباطی و هرج و مرج پیش می آید؛ سازمان غذا و دارو به طور مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کند و سیاستگذاری و ساختار تعریف شده ای برای عرضه و فروش دارو در این نهاد وجود دارد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه عرضه و فروش داروهای مخدر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر قابل قبول نبوده و محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد: کنترل و مدیریت عرضه داروهای مخدر مرهون تلاش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده و اگر این موضوع به ستاد مبارزه با مواد مخدر واگذار شود فاجعه به بار خواهد آمد زیرا ستاد در انجام وظایف محوله و ذاتی خود ضعف داشته و در واقع نمره آن در مبارزه با مواد مخدر صفر است.

وی افزود: بهتر است ستاد مبارزه با مواد مخدر به انجام وظایف خود پرداخته و در امور غیرمرتبط دخالتی نکند؛ البته نمره قبولی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در امر درمان معتادان  10 و نمره ستاد مبارزه با مواد مخدر در انجام وظایف صفر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با انتقاد از عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم تشکیل وزارت خانه ای مستقل برای مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به آسیب های اجتماعی، افزود: بارها به دولت ها این مهم را متذکر شدم زیرا تا زمانی که امور مربوط به مبارزه با مواد مخدر  تحت نظر یک دستگاه متولی قدرتمند و مستقل پیگیری نشود بی شک نمی‌توان به کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد امیدوار بود.

خضری با بیان اینکه سازمان غذا و دارو و معاونت های درمان دانشگاه ها متولی نگهداری و توزیع داروهای مواد مخدر است با یادآوری فعالیت بیش از 5 هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور،  ادامه داد: توزیع داروهای مواد مخدر تحت شرایط کاملا مشخص و معینی صورت می گیرد البته شیوه عرضه این داروها مطلوب نیست و باید نظارت بیشتر و دقیق تری بر این مهم صورت گیرد.

وی با انتقاد از وجود بازار خاکستری درترک اعتیاد، گفت: در گذشته در این حوزه شاهد رونق بازار سیاه بودیم اما در حال حاضر توزیع متادون از روند و مسیر خود خارج و وارد بازار خاکستری شده است به گونه ای که این دارو در ناصرخسرو و دیگر مراکز عرضه می شود بنابراین کنترل این معضل نیازمند تشدید نظارت ها است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بودجه سالانه وزارت بهداشت با خسارات ناشی از مواد مخدر برابری می کند، تصریح کرد: به طور متوسط 25 تا 30 هزار میلیارد تومان در سال بابت خسارات ناشی از مواد مخدر هزینه می شود که این فاجعه بار بوده و چنانچه وزارت مبارزه با مواد مخدر تشکیل نشود هیچ گره ای از مشکل اعتیاد باز نمی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه سن اعتیاد به دبستان کشیده شده و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در این رابطه جوابگو باشد، افزود: همچنین در رابطه با تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی نیز باید پاسخگو باشد، قبح مصرف مواد مخدر در جامعه از بین رفته به گونه ای که بانوان 10 درصد کارتن خواب ها را تشکیل می دهند.

وی اعتیاد را معلول شیب تند آسیب های اجتماعی دانست و گفت: آسیب های اجتماعی طلاق و اعتیاد در یک زنجیره اتفاق می افتد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه پروتکل دارویی مشخصی برای درمان معتادان به مواد مخدر صنعتی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: پروتکل درمان معتادان مخدر سنتی مربوط به 15 الی سال گذشته بوده و همچنین اطلاعات و دانش مراکز ترک اعتیاد به روز نبوده و از سویی نظارت دقیقی در بحث عرضه این داروها صورت نمی گیرد که در این رابطه می طلبد وزارت بهداشت به این موضوع توجهی جدی داشته باشد؛ البته ضعف هایی نیز در آموزش کادر پزشکی، پیراپزشکی، روانشناسی و مددکاری مستقر در مراکز ترک اعتیاد به دلیل مشترک بودن این وظیفه با سازمان بهزیستی دیده می شود.

خضری با تاکید بر لزوم تدوین پروتکل جامع درمان مواد مخدر سنتی از سوی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید در مرکز مصونیت های دارویی آموزش های لازم را به متولیان امر یعنی پزشکان و پیراپزشکان ارائه کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه تعداد معتادان کشور رو به افزایش است، افزود: آمارهای اعلام شده در مورد تعداد معتادان از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر واقعی نبوده و در واقع تنها 20 درصد از آمارها اعلام و در رابطه با 80 درصد آمارها پنهان کاری می شود؛ در این رابطه نیاز است این پنهان کاری ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر رفع شود زیرا شفافیت حق مردم  بوده و حداقل انتظاری است که جامعه از هر دولتی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آموزش پیشگیری از مواد مخدر و اعتیاد باید از دوران پیش دبستانی شروع شود، تصریح کرد: مصرف مواد مخدر به مدارس و ششم ابتدایی راه یافته این در حالی است که به دلیل غفلت ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه وزارت بهداشت صرف درمان معلول ها و آسیب های ناشی از این معضل می شود در حالی که پیشگیری از علت ها وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار