تابناک: تنها در صورت احیای گاوخونی می توان از دست گرد و غبارها درامان ماند و امید به بقای صنعت کشاورزی داشت.
کد خبر: ۴۶۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 18 July 2017
تابناک اصفهان: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: اگر به مسائلی همچون گرد و غبار توجه نشود تا چند سال آینده ممکن است کشاورزی هم نباشد پس باید برای احیای گاوخونی همه باهم تلاش کنیم.
 
حمید ظهرابی اظهار کرد: در حوضه آبریز گاوخونی مشکلات و مسائل محیط‌زیست پیچیده و در هم تنیده، حوزه‌ای که با توان اکولوژی محدود فراتر از ظرفیت روی آن بارگذاری شده است و این بارگذاری تا آستانه شکست پیش رفت.
 
وی افزود: این فشار در دولت‌های قبل چند برابر شد و بدون توجه به پائین دست از بالا دست برداشت می‌شد؛ نتیجه این بارگذاری‌ها خشکیدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی بود؛ در منابع و مصارف رودخانه زاینده‌رود هیچ تعادلی نمی‌توان پیدا کرد و اختلاف در این زمینه وجود دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: اولین روزی که مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان شدم در تالاب گاوخونی در شهر ورزنه گفتم که نا امید نیستیم و برای تالاب گاوخونی تلاش می‌کنیم که امیدها زنده شد، با مشارکت دستگاه‌های مربوطه استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای احیای تالاب گاوخونی طرح‌ها را آغاز کردیم و در هفته جاری برنامه مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی را به تصویب ستاد استانی رساندیم.
 
وی با اشاره به گرد و غبار اخیر در اصفهان تأکید کرد: این گرد و غبار به شکلی شدت داشت که هوای اصفهان در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت و سرد شدن هوا از سمت شمال کشور باعث ایجاد باد در استان سمنان و استان اصفهان شد و در منطقه سجزی و برخوار به کانون‌های محلی نیز ورود پیدا کرد.
 
ظهرابی این گرد و غبار اخیر در استان اصفهان حجم زیادی از غبار را در شهر اصفهان به وجود آورد که در استان چهارمحال و بختیاری آثاری هم به جای گذاشت، امیدوارم به این هشداری که طبیعت داد به عنوان یک هشدار جدی نگاه شود و از هم اکنون برای حل این معضلات که گریبان گیر ماست، حرکت کنیم.
 
وی در ادامه عنوان کرد: با تصویب برنامه‌های زیست بومی به سمت بالا حرکت کردیم و به سمت اعتلای محیط‌زیست استان گام بر می‌داریم و در این زمینه نیازمند مشارکت همه بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی که یکی از بهره‌برداران این حوزه است، هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در پایان ابراز کرد: اگر به مسائلی همچون گرد و غبار توجه نشود تا چند سال آینده ممکن است کشاورزی هم نباشد پس باید برای احیای گاوخونی همه باهم تلاش کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار