سیصدوشصت‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور اصحاب رسانه و اعضای شورای شهر چهارم به پایان رسید. در این جلسه تذکرها و نطق های بسیاری ایراد شد که در ادامه بدان ها می پردازیم.
کد خبر: ۴۶۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 18 July 2017
به گزارش تابناک : سیصدوشصت‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با حضور اصحاب رسانه و اعضای شورای شهر چهارم به پایان رسید. در این جلسه تذکرها و نطق های بسیاری ایراد شد که در ادامه بدان ها می پردازیم.

جدیدی؛ ساخت و ساز  با مجوز شهرداری بدون ضابطه
عباس جدیدی، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران از ساخت بنایی 4 طبقه در ملکی متعلق به شهرداری منطقه 20 خبر داد و افزود: در این خصوص نامه‌ای به معاونت برنامه‌ریزی شهر تهران ارسال کردیم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. ملکی واقع در منطقه 16 شهرداری تهران، بازار بلورفروشان متعلق به شهرداری تهران است که متاسفانه اقدام به تغییر کاربری بدون مجوز نموده است. طبقه فوقانی این ملک به تجاری تبدیل شده و بدون رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان، اقدام به تغییر کاربری کرده است. در بهمن‌ماه سال گذشته در نامه‌ای به معاونت برنامه‌ریزی شهر تهران این موضوع اعلام شد اما متأسفانه تاکنون برای رفع این تخلف اقدامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران گفت: این در حالی است که در مورد پاساژ علاءالدین این همه بگیر و ببند انجام شد و یک تذکر آقای قناعتی با واکنش همه اعضای شورا مواجه شد و در نهایت متوجه نشدیم حکم این پاساژ چه شد. در چنین شرایطی شهرداری تهران اقدامی را مانند آنچه که در پاساژ علاءالدین انجام شده است تکرار می‌کند.
جدیدی تاکید کرد: شایسته شهرداری تهران نیست که بنایی را بدون در نظر گرفتن ضوابط مقاوم‌سازی و... تغییر کاربری دهد و همانند پاساژ علاءالدین را به وجود بیاورد. در این خصوص تذکر دادیم اما کسی توجهی نکرد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ملکی در شهرری (منطقه 20 شهرداری تهران) اشاره کرد و افزود: این ملک در خیابان آستانه روبروی خیابان شهید برادران واقع شده که متعلق به شهرداری منطقه 20 است و در حال حاضر به اعضای حقیقی واگذار شده است و متاسفانه بدون پروانه اقدام به احداث حسینیه کرده‌اند. این موضوع در ابتدای تیرماه سال جاری به معاونت برنامه‌ریزی طی نامه‌ای اعلام شد اما متاسفانه پاسخ مناسبی داده نشده است. صرفنظر از چگونگی واگذاری این ملک ساخت بدون پروانه بنا در این ملک و تنها با یک برگه شورای معماری تخلف است و نباید چهار طبقه در این ملک بدون پروانه ساخته می‌شد.

حافظی؛ آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب، آبیاری چمن با آب چاه!!
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه چمن‌های شهر با آب "چاه" و مزارع سبزی با "فاضلاب خام" آبیاری می‌شود، گفت: به دلیل اهمیت موضوع و تهدید جدی برای سلامت مردم، از دادستان تهران می‌خواهیم که به موضوع آبیاری مزارع جنوب شهر تهران با فاضلاب خام ورود کند. خردادماه سال گذشته بازدیدی از مناطق جنوبی و مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام آبیاری می شد، صورت گرفت که ماحصل این بازدید دستور فرماندار شهرری برای قلع و قمع 5 هکتار از این زمین ها بود.

وی با بیان اینکه این تهدید، همچنان یکی از دغدغه‌های جدی کمیسیون سلامت شورای شهر است و بازدیدی را هفته گذشته برای مزارع جنوب شهر ترتیب دادیم، تصریح کرد: در این بازدید کارشناسی مشخص شد که همچنان آبیاری با فاضلاب خام در برخی از مزارع انجام می شود البته در محلات شهید بهشتی و ولی آباد این رویه متوقف شده است اما همچنان از کانال فاضلاب عباس آباد برای کاشت گندم، چغندر و بلال استفاده می‌شود.

حافظی ادامه داد: در شهرک رسالت و صالح آباد، زراعت مزارع بلال، گندم و بامیه با فاضلاب خام صورت می گیرد همچنین در ضلع غربی اتوبان بهشت زهرا بعد از صالح آباد، آبنمایی توسط زیباسازی شهرداری احداث شده است که در پشت این آبنما، سبزی و بامیه با پساب خانگی و واحدهای صنعتی شهرک رسالت و صالح آباد آبیاری می شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه آبیاری چمن ها در همان محل با آب چاه صورت می گیرد اما سبزیجاتی که بر سرسفره مردم می آید با فاضلاب خام انجام می شود، اظهار کرد: به نظر می آید دستگاه های مرتبط همچون آب و فاضلاب شهر تهران، جهاد کشاوزری تهران، محیط زیست تهران، شبکه سلامت جنوب شهر تهران در انجام وظایف و مأموریت های محوله تعلل دارند و چون این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت شهروندان دارد به همین دلیل از دادستان درخواست رسمی برای مداخله دارم تا مانع از این تهدید جدی شوند.

حقانی؛ طرح گور خر شهرداری برای مردم تهران
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باغ کتاب بیش از 320 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، افزود: متاسفانه هنوز با پیمانکار این پروژه تسویه‌حساب نشده است که امیدواریم هرچه زودتر این تسویه‌حساب صورت گیرد تا به شورا و شهرداری موکول نشود. قرارداد اولیه این پروژه در سال 1385 با مبلغ 55.8 میلیارد تومان برای مدت دو سال بسته شد؛ اما متاسفانه این پروژه انجام نشد. در سال 88 الحاقیه‌ای به مبلغ 79 میلیارد تومان برای مدت 12 ماه بسته شد که طی آن نیز این پروژه برای انجام به "شرکت کی سون" به عنوان پیمانکار واگذار شد. انتظار می‌رفت که در این سال‌ها سرعت عملیات افزایش پیدا کند که این امر هم محقق نشد.
وی افزود: مصوبه‌ای از شورای اسلامی شهر تهران ندیدم که درخصوص این پروژه وجود داشته باشد ضمن آنکه پیوستی هم برای باغ کتاب ارائه نشده است. این در شرایطی است که این پروژه بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه پروژه باغ کتاب بیش از 320 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، ادامه داد: هنوز با پیمانکار تسویه‌حساب نشده و امیدواریم این تسویه‌حساب هرچه زودتر انجام شود تا به شورا و شهرداری بعدی موکول نشود.
حقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مصوبه‌ای درخصوص طرح ویژه بهره‌برداری از اراضی عباس‌آباد اشاره کرد و افزود: در این اراضی پروژه باغ کتاب نیز در آن واقع شده، در حالی که مصوبه‌ای درخصوص باغ کتاب نداشته‌ایم. این مجموعه برای رویدادهای بین‌المللی کتاب طراحی شده اما هیچ گونه هماهنگی و یا تأییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد برای آن اخذ نشده است. این مجموعه در حوزه پارکینگ نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است و تعداد کافی پارکینگ در آن طراحی نشده است.

وی تاکید کرد: این پروژه به موسسه نشر شهر از زیرمجموعه‌های سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران  واگذار شده است و در حقیقت 320 میلیارد تومان بدون تأییدیه شورا به نشر شهر واگذار شده و این خلاف قانون است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران از لغو قرارداد شهرداری تهران با رادیو صدای شهر خبر داد و افزود: شهرداری حدود 11 سال با صدای شهر قراردادی منعقد کرده بود و روزانه به طور مرتب مسائل ترافیکی از این رادیو مطرح می‌شد. اخیرا این قرارداد توسط شهرداری ملغی شده و قراردادی با حوزه هنری بسته شده است. این قرارداد در فاز اولیه 800 میلیون تومان بوده و بدون سنجش بازخورد آن پیش‌نویس فاز دوم به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان تهیه شده است.
به گزارش ایسنا، حقانی در هنگام طرح موضوع قرارداد شهرداری تهران با حوزه هنری پوستری را به اعضا و خبرنگاران نشان داد که در آن تصویر یک گور‌خر وجود داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این پوستر گفت: متاسفانه در این پوستر که عنوان شده از خودمان شروع کنیم، آرم سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بر روی آن درج شده است. این یک توهین به مردم است. این پوستر در قالب فرهنگ‌سازی ترافیکی طراحی شده است.

سرخو؛ سردرگمی مردم در بزرگراه ارتش
عضو شورای شهر تهران با اشاره به سردرگمی مردم در بزرگراه ارتش گفت: باید تقاطع غیرهم‌سطح این بزرگراه هر چه زودتر اصلاح شود. با توجه به پایان فعالیت دوره مدیریت آقای قالیباف، به نظر می‌رسد که بهتر است هر کدام از معاونین وی، علاوه بر گزارش مدیریت ۱۲ سال گذشته، گزارشی را نیز از وضعیت گذشته ارائه کند تا مقایسه‌ای در این زمینه صورت گیرد. امیدواریم در ارائه گزارشات از سوی معاونین شهردار، توجه ویژه‌ای به هزینه‌ها و اعلام اعداد شود و این کار با دقت صورت گیرد.

سرخو در ادامه در خصوص بزرگراه ارتش گفت: تقاطع غیرهم‌سطح این بزرگراه نیاز به اصلاح دارد که باید مورد توجه مسئولان مدیریت شهری قرار بگیرد. متأسفانه در این بخش از بزرگراه شاهد سردرگمی مردم هستیم؛ ضمن اینکه باید علائم راهنمایی و رانندگی در این بخش از بزرگراه نصب شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه پروژه‌های قابل توجهی در شهر تهران در این مدت احداث شده است که از آن جمله می‌توان به پروژه امام علی(ع)، صیاد شیرازی و همچنین دریاچه خلیج‌فارس اشاره کرد که این دریاچه از پروژه‌های مهم شهر تهران محسوب می‌شود که احداث این پروژه ضرورت داشت.

وی ادامه داد: نگرانی‌هایی نیز برای دریاچه خلیج‌فارس وجود دارد که امیدواریم به این نگرانی‌ها رسیدگی و در نهایت برطرف شود.
سرخو با اشاره به برج‌سازی در اطراف دریاچه خلیج‌فارس گفت: نیاز نبود که این تعداد ساختمان در اطراف دریاچه ساخته شود و به جای هزینه برای ساخت چنین برج‌هایی، بهتر بود هزینه آن صرف دریاچه خلیج‌فارس می‌شد.


مجتبی شاکری؛ آرا شورای شهر تهران بازشماری شود
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از رئیس جمهور خواست تا گروهی را مأمور بازشماری ۱۰ درصد از آرای صندوق های رأی انتخابات شورای شهر کند.

وی ادامه داد: جناب آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان، موضوع منشور حقوق شهروندی را ابلاغ کرده که خود حافظ قانون اساسی است و انتظار می‌رود که در راستای این منشور، حرکت شود.
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به ممانعت فرماندار تهران نسبت به بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌های رأی انتخابات شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه از این موضوع تمرد می‌کنند و حاضر نیستند ۱۰ درصد از صندوق‌های رأی را بازشماری کنند.

شاکری گفت: ما اعتراض خود را به صورت قانونی به مجلس، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها اعلام کردیم و انتظار است که به این موضوع رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام یک بنای غلط در انتخابات می‌گذارد و باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم رئیس جمهور به همکاران خود دستور دهد که ۱۰ درصد ازصندوق‌های رأی را بازشماری کنند.

شجاع‌پوریان ؛ فضای تخریب بعد از انتخابات پایان نیافته است 
شجاع پوریان ضمن تاکید بر انتخاب شهردار به عنوان مهم‌ترین مسئولیت منتخبان جدید شورای تهران افزود: انتخاب شهرداری باتجربه و کارآمد، متخصص و دارای بینش راهبردی، اهل تعامل با نهادهای مختلف و واجد مشی دموکراتیک، و بدون چشمداشت رسیدن به مناصبی دیگر مطالبه بحق شهروندان تهرانی است دوره چهار ساله فرصت خدمتگزاری به شهروندان فهیم تهرانی به پایان رسید و اینک از آن خرسندم که در عمل به سوگندنامۀ اعضای شورا، در حفظ امانت، انجام وظایف و خدمت به موکلانم در حد توان کوشیده‌ام. 
وی در ادامه افزود: حضور کم‌نظیر ملت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت، معنادار و عبرت‌آموز بود. مردم کشورمان به عنوان پرچم‌دار مردم‌سالاری دینی در منطقه، این بار نیز انتخابی آگاهانه و سرنوشت‌ساز داشتند و در پاسخ به دم مسیحایی رهبر اصلاحات، سیدمحمد خاتمی، و سفارش فقید سعید آیت الله هاشمی رفسنجانی، با تَکرار انتخاب دکتر روحانی نشان دادند که منش عقلانیت، تساهل و تسامح، شایسته‌سالاری و قانون‌گرایی را بر هر مسلک و سلوکی ترجیح می‌دهند و استوار و مصمم در تداوم این مسیر گام بر می‌دارند. از این رو، شایسته است دولت دوازدهم با انتخاب کابینه و وزرایی همسو با رأی و مطالبه مردم، پاسخی در خور و شایسته به اعتماد و انتخاب ملت ایران بدهد. درست است که اصلاح طلبان به دنبال سهم‌خواهی نبوده و نیستند، اما بستن کابینه‌ای کارآمد، قوی، بدون تعارف و رودربایستی، نیز احترام به سرمایه اجتماعی 24 میلیونی، حق مسلم ملت ایران است. 

شجاع پوریان در بخش دیگری از نطق خود یادآور شد: متأسفانه با وجود گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات، فضای رقابت، اتهام‌پراکنی و تخریب هنوز به پایان نرسیده و دوگانگی در واکنش به برخی پدیده‌ها همچنان دیده و شنیده می‌شود. افرادی که تا چندی پیش حتی اشاره به موضوع لزوم سلامت انتخابات و دعوت به انتخابات آزاد و عادلانه را به مثابه تضعیف نظام و همنوایی با بیگانگان تفسیر می‌کردند، امروز به رغم تأیید صحت انتخابات توسط نهادهای مسئول اجرایی و نظارتی، همچنان بر طبل عدم شفافیت و ابهام‌افکنی می‌کوبند! در انتخابات اخیر، علاوه بر آرای 24 میلیونی دکتر روحانی، اصلاح‌طلبان با پیروزی قاطع در بیش از 20 کلانشهر و نیز مراکز استان‌ها و در مجموع با کسب هفتاد درصد آرای انتخاباتی شوراهای کشور، رأی اعتماد خود را از مردم آگاه و فهیم دریافت کردند و به روشنی اثبات شد که همه هجمه‌ها و فشارهای سنگین در ده سال گذشته در رسانه ملی و تریبون‌های عمومی، ذره‌ای از اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نکاسته است.

وی همچنین موفقیت مطلق لیست امید در کسب اعتماد شهروندان تهرانی را مایه مباهات و افتخار اصلاح‌طلبان خواند و افزود: انتظار می‌رود با حفظ این سرمایه بزرگ اجتماعی، منتخبان شورای پنجم، از فرصت چهارساله پیش رو، برای حل مشکلات شهر تهران و افزایش رضایتمندیِ زیستن در کلانشهر تهران تا حد ممکن تلاش کنند. انتخاب شهردار به عنوان مهم‌ترین مسئولیت منتخبان جدید، آغاز راهی است که می‌تواند تهران را از شرایط وخیم و ناگواری که در آن گرفتار آمده، نجات دهد. انتخاب شهرداری باتجربه و کارآمد، متخصص و دارای بینش راهبردی، پاکدست و فسادستیز، اهل تعامل با نهادهای مختلف و واجد مشی دموکراتیک، و بدون چشمداشت رسیدن به مناصب دیگری همچون ریاست‌جمهوری، مطالبه بحق شهروندان تهرانی است که بدون شک با توجه و التفات اعضای شورای دوره پنجم که شخصیت‌هایی توانمند، مجرب و ارزنده هستند، محقق خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ اصلاح طلبان کشور، از منتخبان خود در شورای اسلامی شهر تهران می‌خواهم با تکیه بر دانش، تخصص و تعهد، تحولی بزرگ در مدیریت شهری و اداره شورا ایجاد کنند. در این دوره، مدیریت شهری تشنه شفافیت، تخصص، رویکردهای مطالعاتی و پژوهشی، فسادستیزی، قانونگرایی، شایسته‌سالاری، جایگزین کردن ضابطه به جای رابطه، پرهیز از شخص‌محوری و استفاده از خرد جمعی، پاسخگویی، ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع شخصی و جناحی، و انتخاب مسیری عاقلانه برای برون‌رفت از مشکلات فعلی است و جا دارد منتخبان شورای جدید، با مغتنم شمردن چهار سالی که همچون ابر و باد می‌گذرد، قدردان حسن اعتماد و حضور بی‌نظیر شهروندان تهرانی در انتخابات 29 اردیبهشت باشند.

وی همچنین افزود: چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، آزمونی سخت برای اصلاح طلبان بود و گرچه به دلیل قلت عددی، امکان اثرگذاری بر روی بسیاری از تصمیمات شورا و مدیریت شهری ممکن نبود، اما خرسندیم با اصلاح و پایه‌گذاری بسیاری از ساختارها و بسترها در سال اول، به‌ویژه تقویت بدنه کارشناسی شورا، دین و مسئولیت خویش را در عمل به وظایفمان ادا کردیم و در حد توان و امکان و در نهایت تعامل با مدیریت شهری و پرهیز از سیاسی‌کاری، در بررسی طرح‌ها و لوایح از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و این تجربه ارزشمند را صادقانه و خالصانه در اختیار منتخبان جدید خواهیم گذاشت.

ولی اله شجاع پوریان که در سال اول دوره چهارم مدیریت اجرایی شورا را برعهده داشت در پایان سخنان خود اظهار داشت: از کلیه همکارانش در شورای اسلامی شهر تهران، پرسنل و کارکنان شریف شورا، مدیران شهری و کارمندان و کارکنان خدوم شهرداری تهران، اصحاب رسانه، فعالان سیاسی و همه شهروندان تهرانی، بابت همراهی، همیاری، همکاری، مشورت و نقدهای دلسوزانه آنان، بی‌اندازه قدردان و سپاسگزارم و اگر در رفتار یا گفتار اینجانب، ناخواسته و ندانسته، در ادای حق‌الناس اهمال و کوتاهی سر زده، از پیشگاه همگی پوزش و حلالیت می‌طلبم.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار