این روزها عبور از زیرگذر عسکریه اصفهان به خاطره ای شوق انگیز تبدیل شده که اغلب رهگذران را در خویش فرو برده و شیفته رنگ و لعاب نقش بسته بر دیوارها می کند.
کد خبر: ۴۶۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 17 July 2017
به گزارش تابناک : زیبایی و ظرافت هنر ایرانی-اسلامی نهفته در این «نقاشی خط»، حس زیبایی دوستی انسان را به خود مشغول کرده و برای لحظاتی، روح را به عالم هنر و معنا می برد.

ناگفته نماند که ایده سازمان زیباسازی شهر اصفهان نیز در انتخاب این بیت، بدیع بوده است. مهدیه بزرگ اصفهان و دو خیابان به نام شاعران نامی شهر؛ سروش و صغیر اصفهانی که در نزدیکی چهارراه عسکریه اصفهان واقع است، موجب شده این بیت یادگار صغیر اصفهانی که در وصف امام عصر(عج) است، برای این منطقه از شهر انتخاب شود.

یک

این اثر هنری که به لحاظ طول و مساحت، "بزرگترین نقاشی خط جهان" شناخته می شود، هم نمایی جذاب به این گذرگاه شهری داده و هم زبردستی هنرمندان دیار آب و آیینه را به رخ رهگذران می کشد.

 این اثر، از حیث ابعاد، شیوه و تکنیک بی مانند است

استاد محسن سلیمانی، پژوهشگر و صاحب اثر "نقاشی خط زیرگذر عسکریه اصفهان" نقاشی خط را هنری معاصر و چند وجهی نامیده و می گوید: این اثر با به روز رسانی در «شیوه خط گلزار» و نگاهی نو به این شیوه درجدالی بین نو و کهن و همچنین همزیستی سنت و مدرن روییده شد.

وی با تاکید بر اینکه در این اثر از نگاه نقاشانه، مبانی تجسمی و نوآوری در حرکت و ریتم، الهام گرفتن از ظرفیتهای پنهان خط نستعلیق و روح سیاه مشق و همچنین نقوش ایرانی استفاده شده است،ادامه می دهد: در طراحی این گالری هنری کوشیدیم، عناصر سنتی درکنار عواملی مدرن نظیر سرعت و رؤیت درحرکت و خوانش لحظه های انتزاعی قرار بگیرد.  

این هنرمند نقاش ادامه می دهد: به کارگیری نقاشی خط درابعاد چندهزار مترمربع، آن هم به صورت اجرای زنده در جریان زندگی شهری، تجربه جدیدی بود که هم از حیث ابعاد و هم از منظر شیوه و تکنیک درکشور بی مانند است.

سلیمانی یادآور می شود: بنده نمونه مشابهی از به کارگیری نقاشی خط محیطی با این شرایط و آن هم در ابعاد وسیع شهری سراغ ندارم.      

وی طراحی این اثر را پاسخی اعتراضی به استفاده نادرست از خوشنویسی در فضای شهری دانسته و تاکید می کند : در دوره معاصر از ظرفیت های هنر خوشنویسی در مناظر شهری و دیوارنگاری آپارتمان ها به درستی استفاده نشده است لذا در خلق این اثر هنری تلاش شد این شیوه های نادرست، با خلق یک نمونه صحیح و به صورت یک کار ایجابی، مورد نقد قرار گیرد.

خالق نقاشی خط زیرگذر عسکریه اصفهان اظهار می دارد: سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با ورودی که به این موضوع داشته و با نگاهی حرفه ای و کارشناسانه می تواند تاثیر بسزایی در معرفی و تبیین آثار اصیل هنری ایفا کند.       

سلیمانی انتخاب این بیت استاد صغیر اصفهانی در وصف منجی آخرالزمان را بدیع و دقیق ارزیابی کرده و می گوید: انتخاب این بیت زیبا از ابیات استاد صغیر، شاعر نامدار اصفهانی که از سوی کارشناسان سازمان زیباسازی صورت گرفت، بر اساس شرایط منطقه ای خیابان های سروش و صغیر اصفهانی و وجود مهدیه بزرگ اصفهان در نزدیکی این مکان بود.

وی همچنین در خصوص پیچیدگی طرح برای رهگذران عنوان می کند: «با عنایت به اینکه طرح در زیرگذر اجرا شده است، سعی کردیم با نوع ترکیب بندی و کمپزیسیون و جایگزینی خوانش بصری و حسی به جای خوانش متنی، رؤیت اثر درمخاطب ایجاد خیرگی نکند و به شهروندان در حال حرکت، حس خوبی را منتقل کند.

 این استاد هنرمند، پیاده سازی طرح با این ابعاد را متفاوت از کارهای نمایشگاهی ارزیابی و خاطرنشان می کند: اجرای اثری در این ابعاد، با شرایط کار بر روی یک بوم معمولی بسیار متفاوت است و بازخوردهایی که تاکنون گرفته شده است، نشان می دهد، با وجود عبور خودروها و شرایط ترافیکی، نبود فضای پیاده رو و همچنین فشردگی و محدودیت زمان، اجرای طرح برای شهروندان جذابیت فراوانی را به همراه داشته است.

 پیش بینی ماندگاری طرح را کرده ایم

مجری نقاشی خط عسکریه اصفهان نیز می  ­گوید: در  این نقاشی خط از سه هنر خطاطی، نقاشی و مینیاتور استفاده شده است.

مرتضی محقق، با بیان اینکه برای نخستین بار «نقاشی خط روی دیوار» آن هم با این ابعاد در اصفهان پیاده شده است، اظهار می ­دارد: بیش از ۱۰ نفر با استفاده از رنگ پلاستیک این اثر را اجرا کرده اند.

وی ادامه می ­دهد: «در مجموع، برای طراحی، زیرسازی، اجرا، تثبیت رنگ و تامین نیروی انسانی در این پروژه شهری قریب به ۳ میلیارد ریال، هزینه صرف شده است.

محقق با بیان اینکه اجرای این پروژه به دو ماه زمان نیاز داشت، تاکید می ­کند: با کار فشرده و شبانه روزی، طرح را با احتساب ۱۰ روز زیرسازی، در کمترین زمان ممکن و ظرف ۴۰ روز تحویل دادیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح ۲هزار و ۱۰۰ متر، طول دارد، اظهار می کند: با استفاده از بیش از هزار کیلوگرم رنگ با تنوع  ۱۰ رنگ مختلف، این نقاشی خط را پیاده سازی کرده ایم.

مجری طرح در خصوص مانایی و دوام اثر نیز، یادآور می شود: با توجه به کیفیت مطلوب رنگ های به کار گرفته شده، چنانچه زیرسازی با مشکلی مواجه نشود، طرح تا ۷ سال آینده کیفیت خود را حفظ می کند، ضمن اینکه برای دوام هر چه بیشتر، از عایق آب و باران مرغوب نیز در ترکیب رنگ ها بهره برده ایم.

گفتنی است نقاشی خط زیرگذر عسکریه اصفهان پس از انعکاس در رسانه های مختلف مورد استقبال سایر شهرها و کشورهای جهان قرار گرفته و برخی خواستار اجرای آن در کشور خود شده اند.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار