تابناک: امروز بحران آب سبب کاهش تولید و برداشت پیاز شده است به طوری که اصفهان روزی صادرکننده بوده است امروز شکل واردات به خود گرفته است.
کد خبر: ۴۶۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 17 July 2017
تابناک اصفهان: اصفهان که سال گذشته به دلیل تولیدات بالای پیاز و عدم تضمین خرید دولت مجبور دفن ده ها تن پیاز شدند امسال به دلیل کم آبی میزان تولید  پیاز در اصفهان به نصف کاهش یافت و همین مسئله سبب دو برابر شدن نرخ پیاز شد.

پیاز تولید شده در اصفهان که روزی به عراق و قطر صادر می‌شد امروز اصفهان مجبور به واردات پیاز از استان های دیگر شد.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان گفت: امسال اصفهان آبی نداشت که کشت پیاز داشته باشد، بنابراین افزایش ۲ برابری نرخ پیاز در اصفهان واقعی است.

‌نوروزعلی اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل سرما‌زدگی و صادرات قیمت پیاز در اصفهان افزایش داشته است، اظهار داشت: سرما‌زدگی هیچ‌ تاثیری در کشت پیاز اصفهان نداشته، بلکه نبود آب کافی سبب کاهش برداشت این محصول شده و به دلیل عرضه کم، پیاز اصفهان به عراق و قطر صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم اجرایی نمی‌شود، افزود: تعطیلی این رویه از سال گذشته تا کنون سبب کاهش سطح زیر کشت و کاهش تولید پیاز شده است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان تأکید کرد: دولت به صنعت کشاورزی اهمیت نمی‌دهد، باید از فکر داد و ستد نفت خارج شویم و صنعت کشاورزی را با وجود فصول مطلوب سال و خاک حاصلخیز کشورمان رونق و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی نداریم، گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته باشد و پاسخگوی عدم صنایع تبدیلی هم باشد.

اسماعیلی ادامه داد: عدم توسعه صنایع تبدیلی از مشکلات مازاد محصولات و فرآوری کشاورزی هم است و تا زمانی که کشاورزی تبدیل به صنعت تبدیلی نشود این مشکلات همچنان پابرجاست.

وی صادرات را یکی از عمده‌ترین دلایل حفظ تعادل بازار محصولات کشاورزی دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید صادرات محصولات کشاورزی را اجرایی کند و عدم صادرات بازار را دچار آشفتگی و انباشت تولید می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش اصفهان با تأکید بر اینکه باید از تفکر صنعتی خارج شویم، اظهار داشت: توجه به صنعت کشاورزی باید بیش از پیش باشد، زیرا تمام مایحتاج جامعه از راه کشاورزی تامین می‌شود و ضرورت صادرات حرف نخست را در کشاورزی می‌زند.

وی با اشاره به قیمت 400 و 500 تومانی نرخ پیاز در تابستان سال گذشته، افزود: امسال با کمبود آب در اصفهان کشت پیاز در این استان کاهش چشمگیری داشته است.

اسماعیلی قیمت پیاز را در یک ماه گذشته در اصفهان 1000 تومان اعلام کرد و گفت: اکنون قیمت پیاز در میادین میوه و تربار اصفهان 2500 و درب مغازه‌ها 3000 تومان عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اکنون قیمت پیاز به نرخ واقعی خود رسیده است، گفت: امسال کاهش کشت پیاز بسیار برای کشاوزران اصفهانی سود داشته چرا که استان با انباشت این محصول مواجه نشده و کشاورز پیاز خود را با بهای واقعی فروخته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار