منوچهر طلایی با بیان اینکه رکود اقتصادی در بخش فرش دستباف به شدت حاکم است، اظهار داشت: بسیاری از تجار فرش دستباف اصفهان به دلیل رکود، گرانی مواد اولیه و از همه مهم‌تر کاهش صادرات تغییر شغل دادند.
کد خبر: ۴۶۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 17 July 2017
به گزارش تابناک : وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ تاجر فرش در اصفهان طی سال گذشته، افزود: اکنون بیش از ۱۳۰ تجار فرش دستباف اصفهانی از فعالیت در حوزه فرش خارج شده‌اند و بسیاری هم به دلایل مختلف کاهش صادرات شغل خود را تغییر داده‌اند و فقط ۱۵ نفر در این بخش فعال هستند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان تصریح کرد: سال ۹۵ تنها ۱۱ میلیون دلار فرش دستباف از اصفهان صادرات شده، اما در سال‌های گذشته روزانه این رقم صادرات فرش محقق می‌شد.

وی بیان داشت: اکنون شاهد این مشکل هستیم که بسیاری از فرش‌های صادراتی به دلیل از دست دادن بازار جهانی خود در اروپا و آمریکا به ایران بازمی‌گردند.

طلایی گفت: باید در زمان تصویب قانون، افرادی از اتحادیه در جلسه حضور داشته باشند تا مشکلات به دقت تشریح و بعد قوانین وضع شود تا با رکود اقتصادی حاکم بر بازار فرش، مشکلات دیگر گریبان‌گیر تجار و فعالان این حوزه نشود.

وی ادامه داد: تغییر سریع قوانین صادرات، نبود حمایت، افزایش قیمت مواد اولیه، تعرفه‌های گمرکی بر مواد اولیه و بالا بودن قیمت تمام شده فرش نسبت به سایر نقاط جهان از دیگر مشکلاتی است که صادرات این کالا را تحت‌تاثیر قرارداده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: متاسفانه با اعمال تحریم‌ها در سال‌های گذشته، صادرکنندگان اقدام به صادرات فرش از کشورهای همسایه ایران کردند و این موضوع منجر به رونق صادرات فرش کشورهای همسایه و رکود فرش کشورمان شد.

افت کیفیت فرش دستباف اصفهان با استفاده از مواداولیه چینی

وی اضافه کرد: وضعیت صادرات فرش دستباف اصفهان مطلوب نیست و هر سال نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد.

طلایی یکی دیگر از مشکلات مهم بخش تولید فرش دستباف را گرانی مواد اولیه تولیدی برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر بافندگان برای کاهش هزینه خود از ابریشم مصنوعی یا چینی استفاده می‌کنند که این موضوع سبب شده که کیفیت فرش اصیل ایرانی پایین بیاید.

وی افزود: وقتی فرش دستباف در ایران از مواد اولیه کم کیفیت تولید می‌شود، بعد از صادرات و با نوع اقلیم آب و هوایی اروپا و آمریکا تغییر شکل و رنگ می‌دهد و همین مساله سبب برگشت بسیاری از فرش‌های صادراتی به داخل کشور شده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان، فرش دستباف به دلایل متعددی طی سال‌های گذشته دچار رکود شده است، بیان داشت: با تنوع طرح و کیفیت در فرش ماشینی و قیمت نازل آن، عملا بازار فروش فرش دستباف در داخل و خارج کشور از بین رفته است.

نبود سهولت مبادلات ارزی مانع سر راه صادرکنندگان فرش دستباف

وی نبود خدمات ارزی بانک‌های کشور و سهولت انجام مبادلات ارزی را یکی دیگر از مشکلات و موانع سر راه صادرکنندگان فرش دستباف دانست و گفت: فرش دستباف نیازمند حمایت جدی دولت است، زیرا با نبود پشتیبانی مسئولان این تعداد افراد فعال در حوزه فرش نیز به دلیل مشکلات شاید کار خود را رها کنند.

طلایی با بیان اینکه فرش دستباف برای دولت هیچ‌گونه بار مالی ندارد، اظهار داشت: امیدواریم که با رفع موانع و مشکلات، حذف قوانین دست و پاگیر و حمایت دولت، صنعت بی‌بدیل دست بافته‌های ایرانی جایگاه خود را در تولید و صادرات این کالا بازیابد.

وی تصریح کرد: توجه بیشتر به صنعت فرش دستباف علاوه بر حفظ هنر و نشان ایرانی در جهان، کمک شایانی به اقتصاد، اشتغال و درآمدهای ارزی کشور می‌کند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه فرش دستباف اصفهان کالایی گران‌قیمت و لوکس است، افزود: حمایت از تولید داخلی سبب رونق و خروج از رکود اقتصادی می‌شود و در این راستا با اشتغالزایی مشکل بیکاری جوانان جامعه هم رفع خواهد شد.





منبع : ایمنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار