تابناک: این کانون ها مانند قله های آتش فشانی زمانیکه شرایط برای فعالیت آنها مهیا شود، به منبع پراکنش ریزگرد در منطقه تبدیل می شوند که متاسفانه در شمال استان اصفهان، نوار ریگ بلند 90 کیلومتری آران و بیدگل پس از سالها به دلیل کمبود بارش ها، فعال شده است.
کد خبر: ۴۶۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 17 July 2017

به گزارش تابناک اصفهان، ورود ریزگردها به شهر اصفهان و برخی از شهرستان های استان در هفته گذشته زندگی شهروندان را مختل کرد و تا دو روز اصفهان زیر غبار ریزگردهایی که به گفته کارشناسان محیط زیست منبع خارجی دارد، فرو رفت.

هرچند برخی مسئولان اصفهان با فرافکنی و به جای تلاش برای بازگشت حقابه های مردم، کشاورزان و محیط زیست اصفهان از زاینده رود، این مشکل را ناشی از برنج کاری محدود در اصفهان دانسته اند اما واقعیت آن است که در سایه این بی توجهی ها، بسیاری از کانون های خطرناک گرد و غبار در استان اصفهان که تا سال ها پیش غیرفعال شده بود، مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است.

این کانون ها مانند قله های آتش فشانی زمانیکه شرایط برای فعالیت آنها مهیا شود، به منبع پراکنش ریزگرد در منطقه تبدیل می شوند که متاسفانه در شمال استان اصفهان، نوار ریگ بلند 90 کیلومتری در شهرستان آران و بیدگل بعد از سالها به دلیل کمبود بارش ها، فعال شده است و می تواند با فعالیت خود، روزهای غبارآلود بیشتری را برای اصفهان رقم بزند.

همچنین وضعیت دریاچه نمک استان اصفهان در همین شهرستان هم حال و روز خوشی ندارد و این دریاچه ۶۴۷ کیلومتر مربعی در صورت تداوم خشکسالی و تغییر اقلیم در استان می تواند به منبعی دیگر برای ریزگردهای اصفهان تبدیل شود.

رضا شفیعی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل در این خصوص می گوید: در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های مداوم و همچنین کاهش نزولات جوی، نوار ریگ بلند ۹۰ کیلومتری در حاشیه دریاچه نمک و شهر آران و بیدگل فعال شده است که در صورت بی توجهی در تثبیت آن ممکن است مشکلات ورود ریزگردها بار دیگر به صورت گسترده آران و بیدگل را فراگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار