رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی خبر داد
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی گفت: از معاونان استاندار، مدیران کل و فرمانداران در این لیست تخلفات ارسالی به مراجع قانونی حضور دارند که جرائم مربوطه همراه با مستندات به قوه قضاییه ارسال شده است و باید منتظر صدور حکم از سوی قوه قضاییه بود.
کد خبر: ۴۶۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ 16 July 2017
صمد عزیزی در نشست خبری سالروز تأسیس شورای نگهبان با اشاره به اینکه بر اساس تجربه انقلاب مشروطه، فقهای شورای نگهبان ناظر بر انطباق قوانین کشور با موازین شرعی هستند، اظهار کرد: بخشی از هجمه‌ها علیه شورای نگهبان به همین دلیل است که شورای نگهبان حافظ اسلام و احکام اسلامی است.

وی با بیان اینکه در ارکان کشور و تئوری شیعه، باید یک فقیه جامع الشرایط ولایت فقیه را به‌عهده بگیرد، افزود: بر همین اساس است که انتصاب فقهای شورای نگهبان به‌عهده ولی فقیه است. در انتخابات ریاست جمهوری هم که یک رئیس جمهور با رأی مردم انتخاب می‌شود، مادام اینکه ولی فقیه حکم رئیس جمهور را تنفیذ نکند، مجوز شرعی برای دخل و تصرف در بیت المال مسلمین ندارد، از سوی دیگر رئیس قوه قضائیه هم برای دخل و تصرف و صدور حکم در جان و مال مردم اختیار داشته باشد نیازمند حکم شرعی و تنفیذ از سوی رهبر و ولی فقیه است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی، حق قانون‌گذاری در مجلس را با مجوز شرعی توضیح داد و گفت: در مجلس هم که با انتخاب مردم نمایندگان بر سر کار می‌آیند، مجوز شرعی و دینی تصرف در بیت المال و قوانین کشور با انتصاب فقهای شورای نگهبان و با تأیید صلاحیت این شورا به‌نمایندگی از رهبری و ولی فقیه صورت می‌گیرد.

عزیزی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) فرمودند که تحت فشار افراد و جریانات تصمیم‌گیری نکنید، ابراز داشت: ایشان در تأسیس شورای نگهبان تأکید کردند که تصمیم‌گیری باید بر اساس تشخیص مصلحت کشور باشد و فشارهای جریانات تأثیری در تصمیم‌ها نداشته باشند.

وی با ابراز اینکه شورای نگهبان بر اساس بیانات رهبری، حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در صیانت از آرای مردم به‌عنوان حق الناس با هیچ کس تعارف ندارد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی با اظهار اینکه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تأکید شورای نگهبان برای حرکت کشور به‌سمت پیشرفت، رعایت مُرّ قانون است، ادامه داد: اگر نظارت، تأیید و تضمین شورای نگهبان بر انتخابات نباشد، انتخابات بر اساس قانون اساسی کشور زیر سؤال می‌رود.

وی افزود: اینکه روز به روز شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات هستیم، دلیل آن اعتماد عمومی مردم به نظام و اعتماد به نظارت و صیانت از حق الناس در انتخابات است چراکه مردم‌سالاری ما ویترینی نیست و رأی مردم تأثیرگذار است.

عزیزی با تصریح به اینکه انتخابات یک کُنش بزرگ سیاسی و اجتماعی است و طبیعی است که برخی نخواهند به قانون تمکین کنند و تخلف و نه تقلب صورت گیرد، اضافه کرد: همه این تخلفات رصد شده و با متخلفان برخورد می‌کنیم و پس از شناسایی به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه علت هجمه‌ها علیه شورای نگهبان این است که این نظام انتخاب و حق رأی را به مردم داده است، گفت: ایران علاوه بر اینکه این مدل انتخابات را در کشور پیاده کرده است، این فرهنگ را به سایر کشورها هم صادر کرده و به مطالبه عمومی کشورهای منطقه که دارای حاکم دست‌نشانده دارند تبدیل شده است.

این مقام استانی شورای نگهبان در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته 10 هزار و 500 نفر ناظر در این استان مورد استفاده قرار گرفت که 13 هزار و 200 نفر مجموع افراد آموزش‌دیده است، گفت: همه این افراد از بین خود مردم هستند که در دوره‌های هیئت نظارت آموزش داده شده و تلاش می‌کنیم خطا را در نظارت به حداقل برسانیم.

عزیزی با تصریح به اینکه در طول فاصله زمانی بین دو انتخابات افراد احتمالی برای کاندیدا شدن در انتخابات آینده و احزاب و گروه‌های سیاسی مورد رصد قرار می‌گیرند، افزود: صدور حکم «عدم احراز صلاحیت» برای برخی افراد در طول همه دوره‌های گذشته این است که افراد ناشناس بوده و اطلاعات حداقلی در جامعه وجود ندارد تا التزام به اسلام، قانون اساسی و ولایت فقیه و... قطعی شده و به اثبات برسد.

وی با اظهار این‌که در تأیید صلاحیت، هیئت اجرایی برخی را به‌دلیل صدور یک‌ فقره چک بلامحل رد کرده بود ولی افرادی در این استان تأیید شده بود که محکومیت قضایی به ارتشا داشت که در هیئت نظارت به هر دو تجدید نظر قانونی شد، ابراز داشت: بعضاً در عملکردها گرایشات سیاسی دخالت داده می‌شود ولی تأیید صلاحیت‌ها مباحث حقوقی و قانونی است و باید حق الناس از این جهت که فردی را رد یا تأیید کنیم، رعایت شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی ادامه داد: در تهران لیست اصلاح‌طلبان رأی آورد اگر نظر تأیید صلاحیت شورای نگهبان جناحی و سیاسی بود، در این دوره یا در دوره‌های گذشته اصلاح‌طلبان به مجلس راه نمی‌یافتند، بنابراین رضایت خداوند ملاک عمل بوده و باید حق‌الناس رعایت شود، افراد هجمه داشته باشند، برای ما مهم نیست، چراکه اعتماد مردم نباید از انتخابات سلب شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شورای نگهبان مانع نفوذ در بدنه حاکمیت نظام است، گفت: دشمن به نتیجه رسیده که اگر بخواهد با این کشور مبارزه کند، رویارویی مستقیم کارساز نیست و به جنگ نرم و نفوذ روی آورده است. این تخریب و هجمه به شورای نگهبان در آستانه هر انتخابات، عملیات روانی برای نتیجه‌گیری است.

عزیزی خاطرنشان کرد: اینها افرادی دارند که می‌خواهند از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند و در آستانه انتخابات هجمه‌ها را افزایش می‌دهند تا شورای نگهبان از قاطعیت خود بکاهد ولی خوشبختانه شورای نگهبان با دستور اکید امام(ره) و رهبری به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و به هجمه‌ها بی توجه است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تخلفاتی در انتخابات از سوی عوامل اجرایی به ثبت رسیده است، گفت: گزارشاتی از فرمانداران و مسئولین اجرایی انتخابات در استان داریم که به‌نفع کاندیدای خاص سخنرانی کردند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی با اعلام اینکه 70 مورد تخلف عوامل اجرایی و ستادهای تبلیغاتی کاندیداها به شورای نگهبان، قوه قضاییه ارائه شد، ابراز داشت: از معاونان استاندار، مدیران کل و فرمانداران در این لیست حضور دارند که جرائم مربوطه به قوه قضاییه همراه با مستندات ارسال شده است و باید منتظر صدور حکم از سوی قوه قضاییه بود.

عزیزی اغلب تخلفات صورت‌گرفته را استفاده از امکانات دولتی، تبلیغات در وقت اداری و استفاده از عناوین دولتی عنوان کرد و گفت: این موارد نه‌تنها تخلف است، بلکه جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبری چندین بار بعد از انتخابات بر برخورد جدی با تخلفات تأکید کردند چراکه آن را حق‌الناس می‌دانند، افزود: بر ناظران خود هم نظارت می‌کنیم تا فعالیت تبلیغاتی در ستادهای انتخاباتی نداشته باشند، لذا تخلفات در حوزه نظارت بسیار جزئی است و با موارد جزئی هم برخورد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :