گاهی در کوچه و خیابان‌های شهرها یافتن یک نشانی، پیچیده‌ترین کار دنیا می‌شود چراکه هر فرد یک نشانی را به زبان منحصر به خود توصیف می‌کند، حتی در سطوح رسمی نیز گاه دیده شده است بر روی قبوض خدمات شهر نظیر گاز، آب، تلفن که ارائه خدمات آن براساس اطلاعات مکانی انجام می‌گیرد نشانی محل سکونت نیز با نگارش‌های متفاوت ثبت شده است.
کد خبر: ۴۵۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 15 July 2017
به گزارش تابناک : وجود یک نظام آدرس‌دهی مشترک مکانی از جمله نیازمندی‌های اصلی جوامع امروز است، فرآیندی که موجب ایجاد و نگهداری یک راهنمای آدرس ملی برای آدرس‌های در حال استفاده و همچنین آدرس‌های رسمی کشور شود.
به این سیستم G-NAF یا Geocoded National Address File اطلاق می‌شود که برای نخستین بار در سال 1995 در کشور استرالیا مطرح و تهیه آن با مشارکت وسیع 15 نهاد و سازمان کلیدی و رسمی دولتی صورت گرفت.
** اجرای پروژه جی‌نف در 5 شهر کشور/ راه‌اندازی پست لجستیک در اصفهان
حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای پروژه ملی جی نف می‌گوید: همه دستگاه‌های اجرایی با نشانی سر و کار دارند که بعضی بهره‌بردار و برخی هم خودشان تولید نشانی می‌کنند، در واقع با اجرای این پروژه نشانی‌ها استانداردسازی شده و می‌توان به هر مکان کد پستی یونیک، آدرس استاندارد و تخصیص طول و عرض جغرافیایی داد و این 3 گزینه را روی نقشه‌های بومی قرار داد.
وی می‌افزاید: با اجرای طرح جی نف مکان هوشمند شکل گرفته و کلیه اطلاعات مکان روی «پلَت‌فُرم» قرار می‌گیرد که بعد از آن سرویس‌های مبتنی بر مکان راه‌اندازی می‌شود، در 5 شهر  تهران، قم، قزوین، اصفهان و مشهد پروژه ملی جی‌نف راه‌اندازی و در 3 شهر قم، تهران و اصفهان پست لجستیک نیز راه‌اندازی شده است.
برداشت‌های متعدد و غیرهمسان از مکان و مشکلاتی که برای همه به ویژه سازمان‌های خدماتی در پی داشته بر ضرورت اجرای طرح نظام آدرس‌دهی مشترک مکانی در ایران صحه گذاشت. بی‌تردید تحقق چنین طرح کلانی در سطح ملی امری سهل و ساده نیست، از این رو این مهم با همکاری شرکت ملی پست به عنوان متولی اجرای طرح که پایه‌گذار نظام کد پستی کشور است و مجهز به یکی از غنی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی مکانی است براساس مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور به تصویب رسید و با مشارکت چندین نهاد و سازمان مهم که مکان اساس خدمات آن‌هاست کلید خورد.
** اطلاعات مکانی کلیه ساختمان‌های استان اصفهان به نقشه‌های هوایی متصل شده است
در واقع G-NAF راهکاری مؤثر و اساسی است که به واسطه آن نظام آدرس‌دهی کشور از یک الگوی استاندارد تبیعت کرده و اعتبار و صحت هر آدرس مکانی را به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن می‌آزماید.
دسترسی به نشانی منحصر به فرد، استاندارد و مکان مرجع نه تنها می‌تواند مدیریت و ارائه خدمات شهری را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بهبود بخشد، بلکه می‌تواند در انجام بهینه و کارآمد اموری چون مدیریت حمل و نقل و ترافیک، مدیریت بحران و خدمات اورژانسی، مدیریت مرسولات پستی و... نیز مؤثر واقع شود.
سعید رجالی مدیرکل پست استان اصفهان در رابطه با پروژه جی‌نف می‌گوید: در فاز نخست پروژه ملی GNAF از ابتدای سال 93 تا سال 95 کلیه اطلاعات مکانی شهری و روستایی استان اصفهان با جذب بالغ بر 30 میلیارد ریال به‌هنگام‌سازی اطلاعات شده و کلیه ساختمان‌های شهری استان اصفهان با اعتبار بالغ بر 5 میلیارد ریال به نقشه‌های هوایی متصل شده است؛ همچنین مبلغ 60 میلیارد ریال جهت نشانی استاندارد و انطباق نشانی در شهرهای اصفهان، شاهین‌شهر و کاشان در برنامه عملیاتی پروژه تا پایان سال 96 در نظر گرفته شده که در صورت تهیه نقشه‌های «پارسل» نقاط شهری و روستایی شتاب خواهد گرفت.
** انعقاد تفاهمنامه میان پست و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان
وی ادامه می‌دهد: پلاک‌گذاری اماکن شهری و روستایی از پیش‌نیازهای پروژه ملی GNAF است، بنابراین همزمان با به‌هنگام‌سازی اطلاعات مکانی شهری و روستایی، موضوع نصب پلاک نیز در کمیته تخصصی استانی GNAF و مکاتبه با 107 شهرداری در استان اصفهان پیگیری شده است ولی متأسفانه تعدادی از شهرداری‌های استان با ذکر این موضوع که اعتبار لازم در اختیار ندارند یا نصب پلاک از وظایف آن سازمان نیست، از انجام این مهم خودداری کرده‌اند؛ مطابق با آئین‌نامه مصوب هیأت وزیران سال 1378(قانون الزام شماره ملی و کد پستی 10 رقمی برای اتباع ایرانی)، نصب پلاک کد پستی 10 رقمی از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عنوان شده است.
رجالی تصریح می‌دارد: در شهر اصفهان نیز با توجه به انعقاد تفاهمنامه میان پست و سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، به‌هنگام‌سازی اطلاعات 9 منطقه شهرداری(مناطق 1، 3، 4، 5، 7، 8، 10، 12 و 14) تا پایان سال 95  انجام شده ولی در مرحله ساخت پلاک که باید توسط سازمان مربوطه صورت گیرد کار متوقف شده است که در صورت آماده شدن پلاک‌ها تا پایان سال 96 این مناطق پلاک‌کوبی خواهد شد، البته وضعیت 6 منطقه دیگر نیز باید تعیین تکلیف شود.
مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده  (G-NAF) که به آن «جی-نف» می‌گویند، از اواسط تا اواخر دهه 1990 توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان‌ها در این کشور مطرح و اجرایی شد. G-NAF حقیقت شاخص معتبری از نشانی‌های مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است. این مجموعه داده شامل بیش از 12.6 میلیون نشانی تأیید شده است.
** همکاری سازمان نقشه‌برداری و مرکز فناوری اطلاعات کشور در جی‌نف
هر یک از نشانی‌ها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزئیاتی همچون نام محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر به فرد ملک است. از این رو G-NAF از طریق ایجاد ارتباط بین داده‌های متنی و مکانی نشانی‌های معتبر، دوباره کاری‌ها و خطاهای مرتبط با نشانی‌های جعلی و باطل را حذف کرده و یا کاهش می‌دهد. 
این پروژه امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌کند.
کاظم میرزایی مدیر اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌دارد: 3 کارگروه ملی برای اجرای پروژه جی‌نف در کشور تشکیل شده است، کارگروه نقشه با مسؤولیت شرکت پست ایران، کارگروه نشانی به مسؤولیت سازمان نقشه‌برداری کشور و کارگروه سرویس با مدیریت سازمان مرکز فناوری اطلاعات برنامه را پیش خواهند برد.
** پاک‌سازی و ارائه نشانه استاندارد در قالب الگوی مصوب کارگروه ملی
وی تأکید می‌کند: از آنجایی که برای بانک اطلاعات و کد پستی با معابری مواجه می‌شویم که نام ندارند  باید با علامت‌هایی مشخص شوند چون بعد از به هنگام‌سازی و استاندارسازی باید پایه اتصال کد پستی به نقشه را داشته باشیم که الزام این موضوع داشتن نقشه یک و دو هزارم است؛ سازمان‌های متولی برای تهیه نقشه یک و دو هزارم فعالیت زیادی نداشته‌اند به طوری که برخی سازمان‌ها بر اساس نیاز خود نقیه تهیه کرده‌ و استاندارد لازم را رعایت نکرده‌اند.
مدیر اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران متذکر می‌شود: قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی به کلیه اتباع ایرانی(سال 76)، آیین‌نامه اجرایی قانون الزام(سال 78) ، قانون پنجم توسعه کشور(ماده 40)، ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک و آیین‌نامه اجرایی نظام ملی آدرس‌گذاری از جمله الزمات قانونی این پروژه ملی است.
وی بیان می‌کند: در گام نخست تدوین ضوابط و مقررات، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، ایجاد ساز و کارهای تصمیم‌گیری در گام دوم پاک‌سازی و ارائه نشانه استاندارد در قالب الگوی مصوب کارگروه ملی و تهیه نقشه، در گام سوم یکپارچه‌سازی و ایجاد پایگاه ملی اطلاعات مکان محور با انطباق موقیعت مکانی به هر مکان در نقشه اجرایی می‌شود؛ در گام بعدی این طرح ملی پرتال جامع پایگاه راه‌اندازی و سرویس‌های تحت وب از طریق مرکز مبادلات اطلاعات اینترنتی ایران ارائه می‌شود و در گام آخر نیز مربوط به نگهداری، به روزآوری، توسعه و مدیریت کیفیت داده‌ها و تضمین داده‌ها است.
** همکاری سازمان فضایی ایران در اجرای جی‌نف
پروژه جی‌نف یکی از پروژه‌هایی است که در صورت اجرای کامل می‌تواند کمک قابل توجهی به شهروندان ایرانی در خصوص پیدا کردن آدرس‌های اماکن در محله‌های مختلف کند، این پروژه با عناوین مختلفی در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا شده و بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.
در راستای اجرای پروژه جی‌نف تفاهمنامه‌ همکاری در 9 خردادماه سال جاری میان سازمان فضایی ایران با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد، محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران امضای این تفاهم‌نامه در راستای پاسخ به نیاز پست در چارچوب پروژه GNAF(پایگاه نظام ملی آدرس‌گذاری مکان محور کشور) می‌داند.
حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در رابطه با این تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به توانمندی موجود در سازمان فضایی کشور می‌گوید: باید در قالب این تفاهم‌نامه بتوان از خدمات مشاوره‌ای سازمان فضایی در ابعاد فنی، تخصصی و تجربی در زمینه نقشه و تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز بهره برد.
** اجرای «ژئوکد» در 76 شهر بزرگ کشور
مهری، گستره پروژه ملی GNAF را شهر و روستا عنوان می‌کند و می‌افزاید: بیش از 50 میلیون رکورد کدپستی در کشور ثبت شده است که 100 درصد شهرها با 39 میلیون و 500 هزار رکورد و اماکن روستایی با 11 میلیون و 500 هزار رکورد به ثبت رسیده و به‌روزرسانی شده است؛ در راستای «ژئوکد»کردن شهرها، سال گذشته 5 شهر ژئوکد شدند که برای سال‌جاری 76 شهر بزرگ و مرکز استان و هزار روستای کشور در دستور کار قرار داشته که با همکاری سازمان فضایی ایران اجرایی خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از اطلاعات دقیق و قابل اتکا در شرکت پست، ادامه می‌دهد: استفاده از اطلاعات سازمان فضایی ایران به عنوان یک سازمان تخصصی در زمینه اطلاعات سنجش از دور و ماهواره‌ای از اهداف پست در این تفاهم‌نامه بوده است.
هر یک از نشانی‌ها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزئیاتی همچون نام محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر به فرد ملک است. از این رو G-NAF از طریق ایجاد ارتباط بین داده‌های متنی و مکانی نشانی‌های معتبر، دوباره کاری‌ها و خطاهای مرتبط با نشانی‌های جعلی و باطل را حذف کرده و یا کاهش می‌دهد. 
این پروژه امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌کند.





منبع : فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار