سیاست > نظامی - مهر نوشت: رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: نیازمند طرح پاسخ ملی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی در سطح کشور و همچنین در سطح استانی و در حوزه‌های مختلفی مانند دام هستیم.
کد خبر: ۴۵۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 09 July 2017
سردار غلامرضا جلالی گفت: در سال جاری بیل گیتس صاحب شرکت ماکروسافت در کنفرانس امنیتی مونیخ سه تهدید جهانی تغییرات اقلیمی، جنگ هسته ای و تهدیدات بیولوژیک را به عنوان تهدیدات برتر جهان نام برده است وی در این کنفرانس گفت: تحولات در حوزه تهدیدات زیستی و بیولوژیک می تواند در یک آینده نزدیک (بین ۵ تا ۱۰ سال) جهان را با یک اپیدمی گسترده روبرو کند که حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر تلفات داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در این کنفرانس بیل گیس با سخنان پرسشی و رمزآلود درباره پیامدها و احتمال انتقال ویروس بیولوژیک از طریق مانیتور توسط تروریست ها و یا دولت ها صحبت می کند که بعدا مشخص شد وی در مرکز ژنومیک چین اسپانسر پروژه های بررسی نحوه تبدیل ویروس های سایبری به بیولوژیک است.

وی گفت: بیل گیتس در این کنفرانس اظهار می کند به دلیل اینکه برخی کشورها فاقد نظام کنترل تهدیدات زیستی هستند و ممکن است نظارت جهانی ناقص باشد، بنابراین درحوزه تهدیدات زیستی سیستم رصد، پایش، کنترل تشخیص و مدیرتی تهدید را مطرح کرده و می گوید باید این موضوع را بعنوان چالش جهانی در این حوزه دنبال کرده و به نتیجه برسانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: اینکه صحبت های بیل گیتس در یک کنفرانس جهانی هشدار است یا تهدید و یا تجارت، قابل بررسی است اما اگر بخواهیم تحلیل سیاسی را کنار بگذاریم و برداشت مثبتی داشته باشیم، باید به آن توجه کنیم.

سردار جلالی در ادامه گفت: در حوزه پدافند زیستی استان های مرزی در اولویت اول قرار دارند و استاندار بعنوان فرمانده قرارگاه زیستی و فرمانده سپاه استان بعنوان جانشین استاندار و فرمانده عملیاتی صحنه است که این مدل انتصاب باعث برقراری ارتباط بین ظرفیت های نظامی و غیرنظامی است.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات در کل کشور و استان ها و دستگاه های اجرایی و شهرستان ها هستیم که در صورت بوجود آمدن حادثه ای اعم از طبیعی در مقیاس بزرگ(اپیدمی فراگیر طبیعی) و یا حادثه بیوتروریستی با پیامدهای بزرگ و یا تهدیدات غیر طبیعی زیستی(انسان ساخت-عامدانه) بتوان با آن مقابله کرد.

وی گفت: ما نیازمند طرح پاسخ ملی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی در سطح کشور و همچنین در سطح استانی و در حوزه های مختلفی مانند دام هستیم که بعد از تهیه این طرح ها، با آموزش ها و رزمایش ها و اصلاحاتی که انجام می شود بتوانیم به حدود آمادگی که پدافند غیرعامل در نظر دارد برسیم.

سردار جلالی تهدید زیستی علیه کشوررا به مراتب ساده تر و ارزارنتر از مقابله با تهدیدات زیستی دانست و گفت: باید پیشگیری در برابر تهدیدات انجام شود که کار به مقابله کشیده نشود زیرا مقابله با تهدیدات بسیار گران و انرژی بر هستند.

وی تاکید کرد: باید از تجربیات شکست خورده و موفقی که در سطح جهان برای مقابله با تهدیدات استفاده کرده و از این حوادث به سادگی عبور نکنیم تا در صورت مواجهه با اینگونه حوادث دچار سردرگمی نشویم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :