کد خبر: ۴۵۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 08 July 2017
سارا گلابگیریان‌
حادثه همواره در کمین است، اما قطعا افزایش ایمنی در کاهش بروز حوادث و حریق نقش بسزایی دارد و لازمه ارتقای ایمنی، آموزش است. اگر شهروندان با شرایط ایمنی قبل از وقوع و حین وقوع حوادث و حریق آشنا باشند، قطعا هم خسارت و هم تلفات ناشی از آنها به مراتب کاهش خواهد یافت.
رعایت نکردن نکات ایمنی از جمله استفاده از مواد قابل اشتعال، دور از دسترس قرار دادن آنها یا رعایت نکردن ایمنی در استفاده از وسایل مختلف همگی حادثه ساز هستند. اگر شهروندان ایمنی لازم را در زندگی روزمره رعایت کنند، حادثه و حریق کمتری اتفاق خواهد افتاد.
اما در صورتی که حادثه و حریقی نیز اتفاق بیفتد، می‌توان با رعایت نکات مهم آموزشی، تلفات و خسارت آن رابه حداقل رساند؛ از این رو شهروندان به عنوان آتش‌نشان‌های داوطلب نقش موثری در امدادرسانی در زمان بحران دارند و اگر آموزش لازم و عمومی را فراگیرند، قطعا تا زمان حضور ماموران آتش‌نشانی در محل بسیار موثر خواهند بود.
در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «سید عباس میرشمسی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد را درباره اهمیت آموزش و برنامه‌های این سازمان برای آموزش عمومی به شهروندان می‌خوانید.
  • نقش آموزش عمومی برای مدیریت حوادث و حریق احتمالی چیست؟ شهروندان در این باره می‌توانند نقش موثری ایفا کنند؟
ارائه آموزش‌های شهروندان هم برای پیشگیری و هم برای مدیریت حوادث و حریق احتمالی بسیار موثر است. اگر شهروندان نحوه جلوگیری از بروز حوادث را بیاموزند، قطعا تعداد حوادث و حریق به مراتب کاهش خواهد یافت و زمانی که آموزش‌های لازم برای مقابله با حوادث و حریق احتمالی را نیز فراگیرند، قطعا تلفات و خسارت مدیریت و کاهش خواهد یافت.
هر چند ماموران آتش‌نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر می‌شوند، اما قطعا اگر از بدو وقوع، برای مدیریت حادثه اقدامات موثر صورت گیرد، نقش موثری در پیشرفت و یا کنترل آن خواهد داشت؛ از این رو ارائه آموزش‌های عمومی از ابتدای امر در دستور کار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد قرار دارد.
  • برنامه‌های آموزشی این سازمان را تشریح کنید.
تقویم آموزشی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد به صورت ماهانه ترسیم می‌شود و به طورمتوسط ماهانه 600 نفر از شهروندان آموزش های لازم را برای جلوگیری و مدیریت حوادث و حریق احتمالی فرا می‌گیرند.
یکی از ارکان اصلی سند آموزشی این سازمان، ارائه آموزش‌های عمومی به شهروندان است و این آموزش ها در اماکن عمومی از جمله مساجد، پارک‌ها، جشن‌های عمومی و حتی مجتمع‌های آپارتمانی به شهروندان ارائه می‌شود.
برگزاری آموزش‌های عمومی در قالب مسابقه در پارک‌های شهر و اهدای جوایز به برگزیدگان هم رویکرد این سازمان برای جلب مشارکت مردم در دریافت آموزش‌های عمومی برای پیشگیری و مقابله با حوادث و حریق است.
  • یکی از طرح‌های آموزشی موفق سازمان آتش‌نشانی شهرداری یزد، طرح« 30 شب 30 مسجد» بود، این طرح همچنان ادامه دارد؟
بله، طرح «30 شب،30 مسجد» 2 سال است که به مناسبت ماه مبارک رمضان، در مساجد شهر اجرا می‌شود. به این ترتیب که کارشناسان سازمان با حضوردر مساجد بعد از نماز، آموزش‌های عمومی مورد نیاز را به شهروندان ارائه می‌کنند که تاثیر بسزایی در مدیریت حوادث و حریق داشته است.
  • تاثیر این آموزش‌ها در کاهش حوادث و حریق چیست؟
در سال گذشته نسبت به سال 94، شاهد کاهش 8 درصدی حریق و حادثه بودیم که یکی از دلایل اصلی آن ارائه آموزش‌های شهروندی بود. سال گذشته 1726 مورد آتش‌سوزی شامل 239 مورد حریق در منزل، 74 مورد حریق در مغازه، 185 مورد حریق خودرو و موتورسیکلت و 1174 مورد سایر حریق‌ها از سوی ماموران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد پوشش داده شد.
سال گذشته همچنین 1493 حادثه شامل 100 مورد تصادف و واژگونی خودرو، 249 مورد محبوس شدن انسان، 45 مورد آوار ساختمان و چاه و 988 مورد سایر حوادث در شهر اتفاق افتاد.
  • قطعا نقش شهروندان در کاهش و مدیریت حوادث و حریق موثر است، اما آموزش تخصصی به ماموران آتش نشانی نیز در مدیریت حوادث احتمالی نقش بسزایی دارد، آیا برای آموزش‌های تخصصی به نیروها نیز برنامه‌ای دارید؟
بله، برای آموزش ماموران آتش‌نشانی و آشنایی آنها با تکنولوژی روز دنیا برای مهار حریق و مدیریت حوادث، دوره‌های مختلفی از جمله ارائه آموزش مدیریت حوادث آسانسور، آموزش کار در ارتفاع،  با حضور مربیان متخصص از مشهد و تهران برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار