بعد از اعتراض میراث فرهنگی؛
تابناک: آبگیری سد کوچری بعد از صرف هزینه های سنگین به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، خلاق قوانین میراثی بوده است و آبگیری آن سبب از بین رفتن سنگ نگاره های اطراف این سایت تاریخی خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 08 July 2017
تابناک اصفهان: آبگیری سد کوچری بعد از صرف هزینه های سنگین به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، خلاق قوانین میراثی بوده است و آبگیری آن سبب از بین رفتن سنگ نگاره های اطراف این سایت تاریخی خواهد شد.
 
بعد از اعتراض میراث فرهنگی اصفهان، حالا خبرها حاکی از توقف آبگیری این سد برای حفظ آثار تاریخی در این سایت است.
 
نماینده گلپایگان دراین راستا، اظهار داشت: سنگ نگاره ها حاصل تلاش و نگهداری چند هزارساله مردم کوچری گلپایگان است و حفظ این آثار تاریخی از مطالبات به حق دوستداران محیط زیست و گردشگری گلپایگان است.

وی با بیان اینکه از انقراض و نابودی این آثار تاریخی ۷ هزار ساله که در فهرست ملی به ثبت رسیده است باید جلوگیری شود، گفت: با همکاری ان جی یو گردشگری و انجمن محیط زیست گلپایگان در زمینه بحث گردشگری و خطر انقراض سنگ‌نگاره‌های کوچری گپایگان در اثر آبگیری سد کوچری، رایزنی‌ها با معاون رئیس جمهور و مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به صورت کتبی و حضوری صورت گرفت.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در محلس شورای اسلامی تصریح کرد: به استناد قوانین مختلف جزائی کشور دستوری مبنی بر توقف عملیات آبگیری سد کوچری اجر شده تا جمع آوری و جابجائی این آثار تاریخی و ۷ هزارساله مردم کوچری هر چه سریعتر انجام شود.

وی از مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور و استان اصفهان در بررسی سریع و به موقع حفظ سنگ نگاره‌ها قدردانی کرد، و  اظهارداشت: براساس ماده ۵۶۰  قانون مجازات اسلامی حفظ سنگ ‌نگاره‌ها در دستور کار میراث فرهنگی و پروژهشکده باستان شناسی قرار گرفت.

بختیار ابراز کرد: امیدواریم با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی نسبت به جمع آوری و  جابجایی سنگ نگاره‌ها سریعتر اقدام کند تا عملیات آبگیری سد کوچری دچار اختلال نشود.

وی بیان کرد: مسوولان وزارت نیرو همکاری لازم با پژوهشکده باستان شناسی در جابجائی سنگ نگاره‌ها  انجام دهند تا آبگیری مانع جابجائی سنگ‌نگاره‌ها نشود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار